اخبار بورس

وقتی مدیری دست نشانده باشی، نه نمی‌گویی

«اخبار بورس»:

احتمالاً در هفته گذشته اهالی ورزش و غیر ورزشکار اخبار زیادی مبنی بر واگذاری سهام باشگاه های پرسپولیس و استقلال به کنسرسیومی از بانک ها و پتروشیمی ها شنیده اند.

با انتشار گزارشی در هفته های اخیر، برخی از ابعاد خصوصی سازی این دو باشگاه را نیز به اختصار بررسی کرده ایم. در گزارش فوق متوجه شدیم که عدم تمایل دولت به واگذاری اختیارات این دو باشگاه پرطرفدار به نهادها یا سرمایه گذاران غیردولتی کاملاً بدیهی و روشن به نظر می رسد. اساساً در فضای سیاسی کنونی کشور، هر حزب، گروه یا فردی مردمی، مخالف بالقوه فضای سیاسی و دیدگاه های حکومتی تلقی می شود.

احزاب مردمی با رد صلاحیت نمایندگان خود از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری حذف می شوند، شخصیت های محبوب و ستارگان ورزش (رسول خادم، علی دایی و…)، هنرمندان مشهور (شجریان و…) از داشتن تیم های پرطرفداری مانند پرسپولیس محروم یا محروم می شوند. و استقلال به نوعی پیشرفت کند.

همچنین اشاره کردیم که آنچه دولت خصوصی سازی این دو باشگاه می نامد، فقط یک داستان مضحک برای طفره رفتن از مطالبات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فرار از هجمه مردم و هواداران این دو باشگاه است.

به نظر شما اگر ۵۱ درصد سهام این دو باشگاه بازنده را به برخی بانک های دولتی یا هلدینگ های پتروشیمی دولتی واگذار کنیم، آیا این دو باشگاه از کنترل دولت خارج می شوند؟

آیا تصمیم گیری مدیران دولتی و مردم عادی برای آینده این دو باشگاه ورزشی فرقی نمی کند؟ به نظر شما آیا دولت به سادگی مدیریت و کنترل این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد؟

حتی این تصور که دولت نقش خود را در عرصه های کوچک ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و… کاهش دهد، تصوری نادرست است، البته موضوع مهمی مانند واگذاری سهام دو باشگاه پرطرفدار و تاثیرگذار در جامعه.

اما هفته گذشته سرانجام این درگیری چند ساله پایان یافت و در حالی که بسیاری از مدیران رسانه ای و دولتی برای واگذاری سهام این دو باشگاه مشروب ریختند و سرودهای پیروزی را سرودند، سهام این دو باشگاه به کنسرسیوم بانکی و پتروشیمی واگذار شد. از سوی مقامات دولتی آمده است.

در واقع هنر حکمرانی پس از گذشت چندین دهه این است که سهام این دو باشگاه از دولت و وزارت ورزش به چند شرکت دولتی واگذار شود. هنری که آن را جشن گرفتند، تبلیغ کردند و عکس های یادگاری زیادی گرفتند.

در کل عادت داریم ورزش را به افراد غیر ورزشکار بسپاریم. رئیس انجمن فوتبال را از سربازان سابق انتخاب می کنیم، مدیران حراست را برای سمت های مدیران عامل تیم های ورزشی و هیئت مدیره باشگاه های ورزشی را از شرکت های پتروشیمی انتخاب می کنیم.

شایان ذکر است که در سال های اخیر دولت ها تلاش زیادی برای خصوصی سازی و واگذاری سهام این دو شرکت داشته اند، اما همانطور که مشاهده می شود تنها مدیران بی سواد دولت فعلی قادر به اجرای وظایف سخت به آسان ترین راه هستند.

اجازه دهید کمی بیشتر در مورد نقل و انتقالات و خریداران سهام این دو باشگاه صحبت کنیم:

خریداران سهام این باشگاه ها چه ویژگی هایی دارند؟

۱- خصوصی نیست:

همانطور که گفته شد، امکان واگذاری سهام این دو باشگاه پرطرفدار به سرمایه گذاران خصوصی اساساً به دلایل امنیتی و سیاسی امکان پذیر نیست. دولت برای اینکه مانعی که کنفدراسیون فوتبال آسیا بر سر راه حضور این دو تیم در رقابت های بین المللی ایجاد کرده دور بماند، چاره ای جز واگذاری سهام این باشگاه ها به شرکت های دولتی یا خصوصی ندارد.

۲- نداشتن مشکل مالی:

با توجه به حجم واگذاری سهام این دو باشگاه بازنده، توان مالی خریداران باید به اندازه ای باشد که جیب دولت را ببندد. از سوی دیگر با توجه به ضرر قابل توجه این دو باشگاه (زیان ثبت شده بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی استقلال در سال مالی گذشته)، خریداران سهام این دو باشگاه باید درآمد کافی و سود آزاد برای پوشش داشته باشند. چنین ضررها و هزینه هایی

به نظر شما کدام شرکت خصوصی حاضر است برای سهام باشگاهی که سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر می کند بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کند؟

۳- داشتن مدیران عروسکی و دانشجویی:

آیا باور دارید بزرگ ترین هلدینگ پتروشیمی کشور را که نیازی به تبلیغات و استفاده از برند باشگاه استقلال ندارد را برای خرید سهام این باشگاه متقاعد کنید، این نیازی به مهارت مذاکره و اطلاعات فروش ندارد.

تنها شرط لازم برای چنین کمپینی، چند مدیر عروسکی است که بدون قید و شرط خرید را بر اساس موقعیت فعلی، قدردانی و حمایت از غرامت می پذیرند.

اگر مدیر عروسکی هستید، نه نگویید

به عنوان نمونه، آقای علی عسگری، مدیرعامل فعلی هلدینگ خلیج فارس را تصور کنید و نگاهی به برنامه کاری ایشان قبل از انتصاب به سمت مدیرعاملی بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران بیندازید:

• معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

• رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان کانون های جهانگردی و جهانگردی ایران (۱۳۷۰)

• تأسیس شرکت فروشگاه رفاه (۱۳۷۳)

• مدیر بنیاد پژوهش های فرهنگی غرب شناسی (۱۳۹۲)

• مشاور رئیس سازمان صدا و سیما (۱۳۸۲)

• معاونت صدا و سیما

• رئیس دانشگاه صدا و سیما

• معاون توسعه و فناوری رسانه در سازمان صدا و سیما (به مدت ۱۰ سال)

• یکی از اعضای مرکزی ستاد فضای مجازی و از طراحان اصلی شورای عالی فضای مجازی.

• عضو شورای سیاستگذاری اوقاف و سازمان امور خیریه

• مشاور رییس دادگستری

همانطور که می بینید، قبل از ریاست بزرگترین شرکت پتروشیمی کشور، آشنایی آنها با شیمی و صنایع شیمیایی احتمالا تنها شامل خرید مواد شوینده و پلاستیک برای خانه هایشان بوده است. گفتیم احتمالا!

کار به اینجا ختم نمی شود و حالا با تجربه فرهنگی چندین ساله اش انتظار می رود با انتخاب اعضای هیات مدیره، مدیریت تیم ورزشی استقلال را برعهده بگیرد.

البته شاید این اتفاق برای نویسندگان هم اتفاق بدی نباشد، شاید به عنوان گروهی از هواداران تیم پرسپولیس که برای هواداران میلیونی استقلال احترام زیادی قائل هستند، زیرا تا حدودی از شرایط استقلال و مدیریت آن راحت شده ایم. . با این حال معتقدم راهی که حاکمان کشور انتخاب کرده اند نه تنها تیم های بزرگ ورزشی کشور، بلکه ورزش کشور را برای همیشه نابود خواهد کرد.

دیر آمدی، زود می خواهی بروی: آبروی خلیج فارس را هم می گیریم

جالب اینجاست که چند روزی از خرید بخشی از سهام باشگاه استقلال توسط هلدینگ خلیج فارس و آقای علی عسگری نمی گذرد و شاهد تلاش آنها برای تغییر نام باشگاه قدیمی و ریشه دار کشور هستیم. .

اما این موضوع از چند جنبه جالب است:

• هر کسی که با توجه به سهم خود نظر می دهد:

بر اساس آخرین گزارش هلدینگ خلیج فارس در سامانه کدال، این هلدینگ تنها ۵ درصد از سهام باشگاه استقلال را خریداری کرد.

اگر مدیر عروسکی هستید، نه نگویید

اما در روزهای اخیر آقای علی عسگری اعلام کرد که به زودی نام خلیج فارس به نام باشگاه بزرگ استقلال اضافه خواهد شد.

اگر بر اساس سامانه کدال معتقد باشیم که هلدینگ خلیج فارس به رهبری علی عسگری تنها ۵ درصد از کل سهام استقلال را در اختیار دارد، پس چگونه می توان باور کرد که او با ۵ درصد سهام تصمیم به تغییر نام گرفته است. ? این باشگاه قدیمی با میلیون ها هوادار. بهتر نیست هرکس به سهم خودش نظر بدهد و تصمیم بگیرد؟

مگر اینکه بگویی زمین مال ماست و هر که ناراحت است برود.

• اگر استقلال فردا پنج شش گل در آسیا می زد، آبروی خلیج فارس نمی رفت؟

از آنجایی که احتمالاً عکسی از خود با شلوارک ورزشی ندارند و وظایف اصلی آنها فرصت تماشای فوتبال را به آنها نمی داد، باید در نظر داشت که در سال های اخیر کشورهای غیر برادر در کشورهای حاشیه خلیج فارس اقامت گزیده اند. همانطور که عربستان سعودی و امارات متحده عربی سرمایه گذاری های عمده ای در فوتبال انجام داده اند.

با توجه به احتمال زیاد حضور استقلال در مسابقات بین المللی و رقابت این تیم با نمایندگانی از کشورهای مذکور، این سوال مطرح می شود که آیا با زدن ۵ یا ۶ گل این تیم به نام و عظمت خلیج فارس لطمه می زند. تیم ها؟ قبل از تصمیم به انجام چنین کاری بد نیست ویدیوی استقلال و العین امارات (۶ گل در یک بازی) را تماشا کنید یا نگاهی به آخرین بازی های استقلال در آسیا بیندازید.

اگر مدیر عروسکی هستید، نه نگویید

لطفا نگویید یکی از دلایل پیوستن هلدینگ خلیج فارس به استقلال همین نام است؟ اگر اینطور بود، اگر اجازه می دادید حداقل چند روز تا خرید سهام شرکت هلدینگ بگذرد، باید اقدام ورزشی خود را سیاسی کنید.

• راه های بهتری برای انتشار نام خلیج فارس وجود دارد:

شاید برخلاف استدلال آقای علی عسگری، نامگذاری استقلال خلیج فارس به جای استقلال تهران، دستور دولت برای شنیده شدن بیشتر نام مقدس خلیج فارس باشد.

ما به عنوان ایرانی از اقداماتی برای برجسته کردن نام خلیج فارس کوتاهی نمی‌کنیم، اما آقای علی عسگری بهتر است نام مقدس خلیج فارس را به انتهای نام یک باشگاه ورزشی الحاق کنیم. کمیت و کیفیت در محصولات تولیدی هلدینگ خلیج فارس و همچنین ورود هلدینگ خلیج فارس به بازارهای بورس آمریکا و لندن نام گروه خلیج فارس را بیشتر بر سر زبان ها انداخت.

همه این کارها به این دلیل است که نام خلیج فارس تنها در سه مسابقه مرحله مقدماتی باشگاه های آسیا شنیده شد. امیدواریم با سرگذشت درخشان رهبری خود، سطح هلدینگ خلیج فارس را بالا ببرید تا نام خلیج فارس در سراسر آسیا و اروپا به گوش برسد.

آخرین کلمه:

جالب نیست آقای علی عسگری که تا دیروز حق پخش تلویزیونی را به باشگاه استقلال نمی داد، امروز باید برای گرفتن حق پخش تلویزیونی صدا و سیما از مدیران این سازمان التماس کند.

چقدر دنیا کوچک است آقای علی عسگری.

اگر مدیر عروسکی هستید، نه نگویید

اخبار بورسرسانه تخصصی بازارسرمایه برای شفافیت بیشتر و شفاف سازی مسیر سرمایه گذاری سهامداران آماده است تا پاسخ های مردم و نهادهای ذکر شده در مقاله را درج کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا