اخبار اقتصاد ایران

ویپینگ به چه کاری می گویند؟ آیا قانونی است؟

ویپینگ به استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا ویپ اشاره دارد. در این روش نیکوتین یا سایر مواد موجود در سیگارهای سنتی به صورت بخار استنشاق می شود. سیگارهای الکترونیکی دستگاه‌های الکترونیکی هستند که می‌توانند با تبخیر محلولی حاوی نیکوتین و سایر ترکیبات معطر، بخار ایجاد کنند که توسط کاربر استنشاق می‌شود.
بخار کردن با سیگار سنتی فرق دارد. در سیگارهای سنتی، استنشاق دود حاصل از سوزاندن تنباکو و سایر مواد داخل سیگار انجام می شود. اما در بخارپز، مواد معطر موجود در محلول بخار شده و توسط کاربر استنشاق می شود.
استفاده از سیگارهای الکترونیکی و ویپینگ به عنوان جایگزین های نسبتا کم خطر برای سیگارهای سنتی معرفی شده اند. در حال حاضر تحقیقات مختلفی در مورد اثرات ویپینگ بر سلامتی در حال انجام است و برخی مطالعات نشان داده است که استفاده از سیگارهای الکترونیکی کمترین خطرات را برای سلامتی نسبت به سیگارهای سنتی دارد. با این حال، استفاده از سیگارهای الکترونیکی ممکن است همچنان خطراتی داشته باشد، و بهتر است با متخصصان سلامت و پزشکان مشورت کنید تا اطلاعات کافی در مورد استفاده صحیح و مزایا و معایب بخارپز به دست آورید.

مزایای استفاده از ویپینگ

استفاده از ویپینگ (استفاده از سیگار الکترونیکی) دارای مزایای زیر است:

  • کاهش خطرات سلامتی: یکی از بزرگترین مزایای استفاده از ویپینگ نسبت به سیگارهای سنتی کاهش خطرات سلامتی است. در سیگارهای سنتی تنباکو سوزانده می شود و دود حاصل از آن حاوی مواد سمی و سرطان زا است که به فرد تنفس کننده و اطرافیان آسیب می رساند. با استفاده از ویپینگ تولید دود کاهش می یابد و در عوض بخاری تولید می شود که کمترین میزان مواد مضر را داشته باشد و خطرات سلامتی کمتری را به همراه داشته باشد.
  • کاهش بوی نامطبوع: بوی نامطبوع ناشی از سیگارهای سنتی اغلب ناخوشایند است و ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و آزار در محیط های عمومی و اجتماعی شود. در بخارپز، بوی تولید شده در اثر استفاده از محلول های معطر اغلب به شدت کاهش می یابد و بهتر تحمل می شود.
  • کنترل دوز نیکوتین: در سیگارهای الکترونیکی معمولاً می توان دوز نیکوتین را کنترل کرد. این امکان به کاربر این امکان را می دهد که میزان نیکوتین مصرفی را تنظیم کرده و در صورت تمایل، مقدار نیکوتین مصرفی را به صورت مرحله به مرحله کاهش دهد. این موضوع می تواند به روند ترک سیگار و کاهش وابستگی به نیکوتین کمک کند.
  • طیف گسترده ای از طعم ها و انتخاب ها: با بخارپز می توانید از محلول های طعم دار مختلف با طعم های مختلف استفاده کنید. این به شما امکان می دهد راه حل های مختلفی را بر اساس سلیقه خود امتحان کنید و از تنوع بیشتری در تجربه بخارپزی خود لذت ببرید.
  • کاهش آلودگی هوا و محیط زیست: سوزاندن تنباکو در سیگارهای سنتی میزان قابل توجهی دود و آلاینده ها را به هوا اضافه می کند و آلودگی هوا و محیط زیست را افزایش می دهد. با استفاده از بخاری بخاری تولید می شود که آلودگی هوا و محیط را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

http://smart-pi.net/wp-content/uploads/2023/07/ویپینگ-به-چه-کاری-می-گویند؟-آیا-قانونی-است؟-2.jpg

هزینه های بخار و استفاده از سیگارهای الکترونیکی چقدر است؟

هزینه های مصرف سیگار و سیگار الکترونیکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خرید دستگاه ویپ: برای شروع ویپینگ باید دستگاه ویپ بخرید. دستگاه های ویپ از نظر قیمت متفاوت است و از دستگاه های ارزان قیمت تا دستگاه های پیشرفته و گران قیمت متفاوت است. همچنین بسته به ظرفیت باتری، امکانات و طراحی دستگاه، قیمت ممکن است متفاوت باشد.
  • محلول (روغن): برای بخار کردن، به محلول ویپ نیاز دارید که حاوی نیکوتین و سایر ترکیبات معطر باشد. قیمت محلول ها نیز متغیر است و ممکن است بسته به برند، طعم، غلظت نیکوتین و حجم در بطری متفاوت باشد.
  • تعویض قطعات و لوازم جانبی: در حین استفاده بسته به نوع ویپ و جویس پاد و تعداد موارد استفاده، ممکن است نیاز به تعویض قطعاتی مانند باتری، مقاومت (کویل)، مخازن یا سایر لوازم جانبی داشته باشید. قیمت این قطعات ممکن است متفاوت بوده و بسته به برند و نوع دستگاه قابل تغییر باشد.
  • شارژ باتری: برخی از دستگاه های ویپ دارای باتری های قابل تعویض هستند و نیاز به شارژ منظم دارند. هزینه شارژ باتری و استفاده از برق برای شارژ آن ممکن است در محاسبه هزینه های بخارپز برای شما مهم باشد.
  • تعمیر و نگهداری: در صورت خرابی یا نیاز به تعمیر، ممکن است هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری دستگاه ویپ را متحمل شوید. این هزینه ها بسته به نوع خرابی و تعمیر مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

http://smart-pi.net/wp-content/uploads/2023/07/ویپینگ-به-چه-کاری-می-گویند؟-آیا-قانونی-است؟-3.jpg

مقایسه استفاده از بخارپز و استفاده از دود

استفاده از ویپینگ (سیگارهای الکترونیکی) و استفاده از سیگارهای سنتی (دود) از چندین جنبه قابل مقایسه هستند. در ادامه به مقایسه مختصری از این دو روش می پردازیم:

سلامتی و اثرات سلامتی:

ویپینگ: استفاده از ویپینگ در مقایسه با سیگارهای سنتی کمترین خطرات را برای سلامتی دارد. در بخارپز، به جای دود سمی و آلاینده‌های سرطان‌زای موجود در سیگارهای سنتی، بخاری تولید می‌شود که خطرات سلامتی کمتری را به همراه دارد.

دود: سیگارهای سنتی حاوی ترکیبات سمی و آلاینده‌های سرطان‌زا هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهند. استفاده مداوم از دود خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد.

نیکوتین:

ویپینگ: در ویپینگ محلول ها حاوی نیکوتین هستند. مقدار نیکوتین موجود در محلول ها قابل تنظیم است و این امکان را به کاربر می دهد که میزان نیکوتین مصرفی را کنترل کرده و در صورت تمایل آن را کاهش دهد.

دود: سیگارهای سنتی حاوی نیکوتین هستند و مقدار نیکوتین مصرفی ثابت است. در نتیجه نمی توان میزان نیکوتین مصرفی در دود را به طور دقیق کنترل کرد.

بو منتشر شد:

ویپینگ: بوی متصاعد شده از بخارپز بسیار کاهش می یابد و اغلب به دلیل استفاده از محلول های معطر بهتر تحمل می شود.

دود: سیگارهای سنتی دود و بوی نامطبوعی تولید می کنند که ممکن است باعث ناراحتی در محیط های عمومی و اجتماعی شود.

هزینه:

ویپینگ: هزینه های بخارپز ممکن است شامل خرید دستگاه ویپ، محلول (روغن)، تعویض قطعات و لوازم جانبی، شارژ باتری و تعمیر و نگهداری باشد. اما معمولاً هزینه استفاده از ویپینگ در دراز مدت کمتر از سیگارهای سنتی است.

دود: هزینه استفاده از سیگار سنتی شامل خرید پاکت سیگار و تعویض منظم آن می باشد. در دراز مدت استفاده مداوم از دود می تواند هزینه های قابل توجهی داشته باشد.http://smart-pi.net/wp-content/uploads/2023/07/ویپینگ-به-چه-کاری-می-گویند؟-آیا-قانونی-است؟-4.jpg

آیا بخارپز قانونی است؟

قانونی بودن بخارپز در هر کشور و منطقه متفاوت است. در برخی کشورها، استعمال دخانیات قانونی است و ممکن است به عنوان جایگزینی نسبتا کم خطر برای سیگارهای سنتی توصیه شود. اما در کشورهای دیگر، ممکن است سیگار کشیدن محدود یا به طور کلی ممنوع شود.

خرید اینترنتی سیگار الکترونیکی

با توجه به مقایسه انجام شده بین ویپینگ (استفاده از سیگار برقی و استفاده از سیگارهای سنتی (دود) می توان نتیجه گرفت که:
ویپینگ نسبت به سیگارهای سنتی خطرات سلامتی کمتری دارد و بنابراین برای بهبود سلامتی مفیدتر است.
هزینه استفاده از ویپینگ معمولاً کمتر از هزینه استفاده از سیگارهای سنتی است، با این حال هزینه های مربوط به ویپینگ ممکن است شامل خرید دستگاه ویپ، محلول، قطعات جایگزین و لوازم جانبی، شارژ باتری و نگهداری باشد.
برای تهیه انواع سیگار الکترونیکی، غلاف و نمک نیکوتین کافیست به سایت تخصصی دخان مارکت مراجعه کرده و محصول مورد نظر را سفارش دهید. برای این منظور عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید: سیگار برقی بازار دود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا