اخبار اقتصاد ایران

پرداخت به‌موقع حقوق کارمندان در گرو اتصال دستگاه‌ها به حساب واحد خزانه

به گفته مسئولان، با تکمیل فرآیند اتصال دستگاه ها به حساب واحد خزانه و امکان پرداخت مستقیم حقوق و مزایا از حساب واحد خزانه، شاهد کاهش انحراف منابع تخصیص یافته به دستگاه ها خواهیم بود و پرداخت به موقع حقوق کارکنان طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه از ماه جاری به جای پرداخت برای […]

به گفته مسئولان، با تکمیل فرآیند اتصال دستگاه ها به حساب واحد خزانه و امکان پرداخت مستقیم حقوق و مزایا از حساب واحد خزانه، شاهد کاهش انحراف منابع تخصیص یافته به دستگاه ها خواهیم بود و پرداخت به موقع حقوق کارکنان
بر اساس اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه، از این ماه به جای پرداخت حقوق به دستگاه ها، مستقیماً از خزانه به حساب خود کارکنان واریز می شود.
موردی که حسن چنارانی، رئیس هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه درباره آن می گوید: پرداخت مستقیم حقوق و مزایا از بیت المال، هم از انحراف منابع تخصیص یافته به دستگاه ها می کاهد و هم کارمندان حقوق خود را به موقع دریافت می کنند.
پرداخت به موقع حقوق کارکنان دولت اقدامی است که مستلزم اتصال دستگاه ها به حساب واحد خزانه است و داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره می گوید: یکی از وظایف حساب واحد خزانه این است که ما به راحتی می توانیم میزان اعتبار تخصیص یافته به هر واحد را نظارت کنیم. مبلغ چقدر بوده و چقدر از تخصیص ها استفاده شده و چقدر باقی مانده است و منابع بعدی را با توجه به تخصیص ها اختصاص دهید.
اما قانون تک حساب خزانه به این معناست که درآمدهای وصول شده توسط دولت باید مستقیماً به حساب معینی در خزانه و در مقابل مشارکت ها و هزینه های دولت بدون واسطه واریز شود. بر اساس این قانون، دستگاه های اجرایی موظفند تمامی حساب های فرعی خود را در بانک های مختلف مسدود کنند و تنها یک حساب مشخص در خزانه داشته باشند. بنابراین وقتی حساب های فرعی بسته شود و هر ارگان فقط یک حساب داشته باشد، شفافیت بیشتر می شود. شاهد خواهیم بود.
به گفته بهاره فهیمی، کارشناس اقتصادی، اجرای کامل حساب واحد خزانه منجر به تسریع در پرداخت ها و افزایش نظارت بر آن می شود و از طریق پرداخت به ذی نفع نهایی، امکان افزایش نظارت بر هزینه های دولت را فراهم می کند. از سوی دیگر، هزینه های معاملاتی را می توان به میزان قابل توجهی کاهش داد. به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. جلوگیری از سوء استفاده و سوء مدیریت منابع عمومی، افزایش پاسخگویی دولت و ارتقای شفافیت از دیگر اهدافی است که با اجرای حساب واحد خزانه داری محقق می شود.
یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی به نام وحید شقاقی نیز در این خصوص گفت: در موضوع حساب واحد خزانه دولت به دنبال ایجاد شفافیت در منابع و مصارف کشور است.


داود منظور، رئیس سازمان برنامه بودجه نیز می گوید: تعدد حساب ها در بانک های مختلف و تجمیع نشدن آنها در یک حساب خزانه، نخبگان دولت را در نظارت بر منابع خود کم می کند.
پیش از این سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اجرای حساب واحد خزانه از سوی همه دستگاه ها، گفته بود: کنترل نقدینگی و عدم رشد تورم و همچنین پرداخت به موقع حقوق کارکنان دولت از مهمترین موارد است. مزایای اجرای حساب واحد خزانه داری کشور.
قانون حساب واحد خزانه به سال ۱۳۰۱ برمی گردد که برای اولین بار در اصلاحیه قانون اساسی مطرح شد. پس از آن در سال ۵۸ این موضوع در قانون ۵۳ قانون اساسی مطرح شد. سپس این قانون در برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه عنوان و سپس در بودجه سالانه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ این جریان قانون گذاری شده است، اما از سال ۱۴۰۰ با جدیت دنبال شده و تا امروز ادامه دارد.
این قانون اگرچه قدمتی ۱۰۰ ساله دارد، اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ و با روی کار آمدن دولت سیزدهم این موضوع با جدیت پیگیری شد و طبق آمار اعلام شده تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۹۷ درصد از قانون انجام شد. اجرا شد و چند درصد باقیمانده مربوط به شرکت های تابعه وزارت نفت است. و دانشگاه های علوم پزشکی اما آخرین آمار دیوان محاسبات نشان می دهد که هر دوی این سازمان ها در حال رفع معوقات گذشته خود هستند.
آذر ۱۴۰۲، دستغیب رئیس دیوان محاسبات درباره این موضوع گفت: در اتصال حساب های ریالی وزارت نفت به حساب های واحد خزانه شاهد رشد حدود ۹۵ درصدی هستیم. همچنین در همین ماه برزوزاده معاون فنی امور اقتصادی دیوان محاسبات گفت: دانشگاه ها در حال گذار هستند و از حدود ۴۰۰۰۰ حساب فرعی به ۴۰۰۰ حساب رسیده اند که این یعنی عملیات اتصال موفقیت آمیز بوده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وی برای پیگیری آخرین آمار اتصال دستگاه ها به حساب های واحد خزانه ابتدا به وزارت اقتصاد و امور دارایی رفت و توپ را در زمین بانک مرکزی انداختند. هیچ نتیجه ای از سوی بانک مرکزی و پاسخی در این زمینه دریافت نشد. در نهایت به گفته علی خزریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در قانون عدم تمکین دستگاه ها (عدم اتصال به حساب واحد خزانه) جرم انگاری شده است. بنابراین دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم و نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید فعالانه وارد این موضوع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا