ترندهای روز

پس از مرگ چه بر سر حساب‌های ما در شبکه‌های اجتماعی می‌آید؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

“بعضی‌ها نمی‌دانند که متیو فوت کرده است. هنوز هم وقتی می‌بینند تولدش است، پیام‌های تبریک می‌نویسند. خیلی حس خوبی ندارد.”

همسر هیلی اسمیت، متیو، بیش از دو سال پیش در سن ۳۳ سالگی بر اثر سرطان درگذشت. او هنوز درگیر این است که با حساب های شبکه های اجتماعی همسرش چه کند.

این کارمند خیریه مستقر در بریتانیا می گوید: من سعی کردم حساب فیس بوک متیو را به یک صفحه یادبود تبدیل کنم و تنها چیزی که او می خواهد این است که گواهی فوت او را برای او ارسال کنید.

“من این کار را بیش از ۲۰ بار انجام داده ام و هنوز هیچ تغییری نکرده ام – هیچ اتفاقی نمی افتد. “راستش، من حتی نمی خواهم به فیس بوک زنگ بزنم و مشکل را حل کنم.”

حساب یادبود چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از شبکه های اجتماعی توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان، اتفاقی که برای حضور اینترنت یک فرد پس از مرگ می افتد به یک موضوع بزرگ تبدیل شده است.

حساب‌ها زنده و فعال می‌مانند مگر اینکه بستگانش به شبکه اجتماعی مورد نظر اطلاع دهند که او مرده است.

برخی از شبکه ها به بستگان نزدیک خود اجازه می دهند تا پس از اطلاع از مرگ یک فرد، حساب های خود را ببندند. شبکه های دیگر گزینه های دیگری دارند.

به عنوان مثال، وقتی متا – شرکتی که فیس‌بوک و اینستاگرام را در اختیار دارد – گواهی فوت دریافت می‌کند، یا حساب متوفی را می‌بندد یا آن را به «یادبود» تبدیل می‌کند – به این معنی که حساب به مرور زمان مسدود می‌شود و به یک صفحه تبدیل می‌شود. می تواند فقط خاطره ای از آن شخص باشد و دیگران عکس و خاطره را در آن قرار دهند.

پیغام “In memory of” در کنار نام شخص نمایش داده می شود و هیچ کس نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد و آن را بچرخاند، مگر اینکه فرد متوفی قبلاً یک “حامل” ایران تحلیل کرده باشد – یکی از اعضای خانواده یا دوستی که مجاز به اشتراک گذاری محتوا است. صفحه را مدیریت کنید یا درخواست غیرفعال کردن آن را بدهید.

در فیس‌بوک، حساب‌های یادبود دیگر به دوستان مجازی بالقوه در بخش «افرادی که می‌شناسید» پیشنهاد نمی‌شوند و این شبکه به کاربران در میان دوستان متوفی درباره تولدشان اطلاع نمی‌دهد.

گوگل – صاحب YouTube، Gmail و Google Photos – به کاربران این امکان را می دهد تا تنظیمات “حساب غیرفعال” خود را تغییر دهند و تصمیم بگیرند که در صورت غیرفعال بودن برای مدت معینی چه اتفاقی برای حساب هایشان می افتد.

X (توئیتر سابق) امکان نگهداری اکانت و تبدیل آن به یادبود متوفی را ندارد و تنها پس از فوت مالک یا ناتوانی در استفاده از آن می توان اکانت را غیرفعال کرد.

جو تاید، خبرنگار فناوری بی‌بی‌سی گفت: رویکردهای مختلفی وجود دارد، اما حفظ حریم خصوصی افراد متوفی برای همه شرکت‌ها اولویت دارد. و برخی درخواست‌ها حتی ممکن است نیاز به حکم دادگاه داشته باشند.»

اما او می‌گوید که شبکه‌های اجتماعی جدیدتر مانند TikTok و Snapchat هنوز برای این موضوع پیش‌بینی نکرده‌اند.

آیا باید برای میراث دیجیتال خود نیز وصیت نامه بنویسیم؟

ساسا ژیوانوویچ، کارشناس جرایم سایبری و رئیس سابق بخش جرایم با فناوری پیشرفته در وزارت کشور صربستان، می‌گوید حساب‌های فعال متوفی می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا داده‌ها، عکس‌ها و سایر محتواها ممکن است به دست افراد نادرست بیفتند.

نه تنها امکان دانلود بخشی از داده های یک حساب کاربری وجود دارد، بلکه می توان کل اکانت را نیز کنترل کرد.

او می‌گوید: «از عکس‌ها، داده‌ها و ویدیوها می‌توان برای ایجاد حساب‌های جعلی با نام‌های جعلی، برای اخاذی از آشنایان و دوستانی که از مرگ یک فرد اطلاعی ندارند، استفاده کرد.

جیمز نوریس، رئیس انجمن میراث دیجیتال بریتانیا، تأکید می‌کند که همه باید به محتوایی که در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند فکر کنند و در صورت امکان نسخه پشتیبان داشته باشند.

به عنوان مثال، او به فیس بوک اشاره می کند، جایی که می توانید کل آرشیو عکس و ویدیوی خود را دانلود کرده و برای بستگان نزدیک خود ارسال کنید.

به عنوان مثال، اگر من بیمار لاعلاج شوم و فرزند کوچکی داشته باشم که در فیس‌بوک نیست، ممکن است عکس‌ها و ویدیوهای من را دانلود کنند، پیام‌ها را حذف کنند زیرا نمی‌خواهم پیام‌های خصوصی من را ببینند، عکس‌های مورد علاقه‌ام را جمع‌آوری کنند و من این کار را انجام خواهم داد. برای هر کدام یک روایت بنویس.»

پس از مرگ چه اتفاقی برای حساب‌های شبکه‌های اجتماعی ما می‌افتد؟جیمز نوریس به کاربران توصیه می کند وصیت نامه دیجیتالی تهیه کنند

او فکر می کند تصمیم گیری در مورد اینکه پس از مرگ شما چه اتفاقی برای حساب های رسانه های اجتماعی شما بیفتد بسیار مهم است و به مردم توصیه می کند که میراث دیجیتال را در وصیت نامه خود بگنجانند.

به گفته وی، «در نهایت، شبکه های اجتماعی کسب و کار هستند، این پلتفرم ها نگهبان میراث دیجیتال شما نیستند، شما نگهبان میراث دیجیتال خود هستید.

با این حال، او معتقد است که شبکه های اجتماعی می توانند کار را برای خانواده های متوفیان آسان کنند.

به گفته وی، “مواردی مانند ایجاد آگاهی در مورد امکانات ارائه شده توسط شبکه و ابزارهای موجود مهم است، زیرا همه نمی دانند که چنین چیزهایی وجود دارد.”

میراث دیجیتال به شبکه های اجتماعی محدود نمی شود

سارا آتانلی، پرستار محقق در موسسه خیریه ماری کوری که از بیماران لاعلاج و خانواده های آنها مراقبت می کند، می گوید: «میراث اجتماعی یک مسئله بزرگ است.

او تاکید می کند که مردم نباید فقط به حساب های رسانه های اجتماعی خود فکر کنند. همه دارایی های دیجیتال و اینکه پس از مرگ با آنها چه باید کرد مهم است.

پس از مرگ چه اتفاقی برای حساب‌های شبکه‌های اجتماعی ما می‌افتد؟سارا آتانلی می گوید میراث دیجیتال فقط به رسانه های اجتماعی مربوط نمی شود

به گفته وی، “عکس ها و فیلم های دیجیتالی می توانند خاطرات بسیاری را ثبت کنند. ما این روزها بسیاری از امور بانکی و مالی خود را در اینترنت انجام می دهیم.”

از سوی دیگر، بسیاری از افراد در سیستم های پخش موسیقی نیز حساب کاربری دارند و محبوبیت بازی های آنلاین روز به روز در حال افزایش است، جایی که مردم زمان و هزینه زیادی را صرف ایجاد و پرداخت شخصیت مجازی خود می کنند. به همین دلیل است که فکر می کنم. میراث دیجیتال نباید به شبکه های اجتماعی محدود شود.

به نظر او ما باید به دارایی های دیجیتال خود و اینکه می خواهیم چه بلایی سر آنها بیاید نیز فکر کنیم.

وی در پایان می‌گوید: “آیا می‌خواهیم کنترل حساب‌های ما در شبکه‌های اجتماعی به دیگری واگذار شود؟ آیا می‌خواهیم کسی آن‌ها را به بنای تاریخی تبدیل کند؟ آیا می‌خواهیم یک آلبوم عکس دیجیتال بسازیم و در اختیار خودمان قرار دهیم. بچه ها یا ترجیح می دهیم مثل قدیم عکس ها را چاپ کنیم و بعد از مرگ یک آلبوم واقعی با عکس های واقعی به دیگران بدهیم.

پس از مرگ چه اتفاقی برای حساب‌های شبکه‌های اجتماعی ما می‌افتد؟هیلی می گوید که همچنان می خواهد صفحه فیس بوک متیو را زنده نگه دارد

اما صحبت در این مورد برای هیلی و متیو آسان نبود.

هیلی می‌گوید: «راستش، زمانی که متیو در حال مرگ بود، ما واقعاً در مورد آن صحبت نکردیم، زیرا او واقعاً دوست نداشت در مورد مردن صحبت کند.

او می‌خواست تا حد امکان مرگ را به تعویق بیندازد، اما بیماری او شدید شد، او دیگر خودش نبود، به همین دلیل نتوانست به سؤالات من پاسخ دهد.»

کمی بیش از یک سال پس از ازدواجشان، متیو در ژوئیه ۲۰۱۶ در سن ۲۸ سالگی به گلیوبلاستوما، یک تومور بدخیم مغزی تشخیص داده شد.

پزشکان به آنها گفتند: “زندگی شما تغییر خواهد کرد، اما نه به روش خوبی.” متیو باید بلافاصله زیر چاقو می رفت.

اگرچه جراحی و شیمی درمانی بعدی به خوبی انجام شد، اما در نهایت تومور دوباره رشد کرد و پزشکان به آنها گفتند که متیو بیش از یک سال زنده نخواهد ماند.

هیلی می‌گوید: «اسم او روی همه چیز، روی اسکناس‌ها، روی هر چیزی که داشتم، بود. بنابراین، مجبور بودم همه چیز را به نام خودم انجام دهم و خیلی سخت بود. حدود ۱۸ ماه طول کشید تا تمام کارهای دیجیتالی لازم را انجام دهم.

او می گوید هنوز می خواهد صفحه فیس بوک متیو را به یک صفحه یادبود تبدیل کند، اما نه در حال حاضر.

“فکر می‌کنم دیدن سندی که گواهی فوت است همیشه دردناک است. به همین دلیل از آن اجتناب می‌کنم، زیرا آن تکه کاغذ مرا غمگین می‌کند. فکر می‌کنم این یک فرآیند بسیار پیچیده است و شرکت‌ها باید آن را برای عموم ساده کنند. “

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا