طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 16 بهمن 1402

به گزارش ایران تحلیل:






در آغاز دومین روز هفته، قیمت دلار دوباره روند نزولی را آغاز کرد و این روند نزولی به تدریج تا پایان معاملات بازار ارز ادامه یافت. معامله گران معتقدند تقاضا کمتر از عرضه است و می گویند کاهش ارزش دلار در هفته های اخیر بسیاری از فعالان بازار را محتاط کرده است.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در روز یکشنبه روی ۱۵ است بهمن کاهش قیمت بیش از ۱۵۰۰ تومان و یک کانال دیگر ریزش کرد.

این سیاستگذار افزایش ریسک های سیاسی را دلیل پیدایش روند صعودی قیمت دلار عنوان می کند. در همین زمینه، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران تاکید کرد که نرخ ارز در هفته های اخیر به دلیل ناآرامی های سیاسی افزایش یافته است. فرزین توضیح داد: گفتیم با پایان این تلاطم، رشد ارز تمام می شود که این اتفاق افتاده و روند کاهش نیز آغاز شده است.

در عین حال، بسیاری از معامله گران ناآرامی های سیاسی چند روز اخیر را بهانه خوبی برای سیاست گذاران برای ایجاد روند صعودی در ارزهای مختلف و نوسانات می دانند. آنها رفتار هفته های اخیر بازار ارز را مشابه الگوی جهش قیمت دلار در سال های اخیر می دانند و معتقدند بخشی از کسری بودجه و تسویه حساب از این طریق جبران می شود.

آیا پیش فروش ارزها نیز خبر درمانی است؟

رئیس کل بانک مرکزی به موضوع پیش فروش ارز نیز اشاره کرد و گفت: به زودی ارز را پیش فروش خواهیم کرد تا اعتماد به نرخ ارز ایجاد شود. وی همچنین به سیاست اصلاحی نظام بانکی اشاره کرد و افزود: امسال «هشت بانک را در مسیر اصلاح قرار دادیم و اگر اصلاح نشوند با آنها برخورد می شود».

تحلیلگران بازار مالی می گویند که بازارساز پس از نوسانات با اخبار درمانی که اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی را به همراه دارد، سعی در کنترل قیمت دلار دارد. بر این اساس تصمیم گیرندگان سیاسی می خواهند با تکیه بر اخبار از افزایش قیمت ها در بازارهای مالی جلوگیری کنند. اما تورم و رشد نقدینگی در نهایت بر بازار ارز در سال آینده تاثیر خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است قیمت درهم امارات با افت ۵۰۰ تومانی در انتهای کانال ۱۵ هزار تومان قرار گرفت و در قیمت های ۱۵ هزار و ۸۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا