طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلای جهانی / سرنوشت طلای جهانی به داده‌های NFP گره خورد

به گزارش ایران تحلیل، قیمت جهانی طلا پس از گذراندن نیمی از هفته در محدوده محدود، با جهش تقاضا مواجه شد و روز جمعه به بالاترین سطح از اوایل فوریه یعنی بالای ۲۰۵۰ دلار رسید.

چشم‌انداز فنی کوتاه‌مدت طلا نشانه‌های مثبتی را برای خریداران نشان می‌دهد، اما سرمایه‌گذاران ممکن است در واکنش به داده‌های شغلی ایالات متحده در ماه فوریه در هفته آینده، چنین سیگنال‌های فنی را نادیده بگیرند.

آرامش بازار در آغاز معاملات هفتگی

به دلیل نبود اطلاعات مهم اقتصادی، فعالیت در بازارهای مالی در ابتدای هفته آرام بود و قیمت جهانی طلا در دو روز معاملاتی اول با تغییرات اندکی پایان یافت. داده های منتشر شده در روز سه شنبه از ایالات متحده نشان داد که سفارشات کالاهای بادوام نسبت به ماه قبل ۶.۱ درصد کاهش یافته است، اما این خبر تأثیر قابل توجهی بر بازار نداشته است.

روز چهارشنبه، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) اعلام کرد که رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) را از ۳.۳ درصد اولیه به ۳.۲ درصد بازبینی کرده است. این خبر منجر به فروش جزئی دلار آمریکا در معاملات آمریکا شد و به قیمت طلا اجازه داد تا روز خود را با افزایشی به پایان برساند.

روز پنجشنبه، طلا با افزایش تقاضا مواجه شد و به بالاترین سطح خود در حدود یک ماه گذشته در ۲۰۵۰ دلار رسید.

با انتشار داده های تورم PCE، بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به زیر ۴.۳ درصد رسید که به افزایش قیمت طلا کمک کرد. با این حال، اظهارنظرهای محتاطانه برخی از مقامات فدرال رزرو در مورد چشم انداز سیاست پولی به دلار کمک کرد تا جایگاه خود را حفظ کند و رشد قیمت جهانی طلا را در آستانه آخر هفته محدود کند.

رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، خاطرنشان کرد که ممکن است شروع کاهش نرخ بهره در تابستان مناسب باشد. با این حال، مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، استدلال کرد که کاهش سریع نرخ بهره می تواند باعث رکود تورم شود.

رشد انس با توجه به کندی بازار کار آمریکا امکان پذیر است

در روز سه‌شنبه این هفته، داده‌های مهم اقتصادی ایالات متحده، یعنی شاخص مدیران خرید خدمات (ISM Services PMI) منتشر خواهد شد. پیش بینی می شود این شاخص در بهمن ماه بالای ۵۰ باقی بماند که نشان دهنده توسعه بیشتر فعالیت های تجاری در بخش خدمات است.

در ژانویه، شاخص قیمت این نظرسنجی از ۵۶.۷ در ماه دسامبر به ۶۴ افزایش یافت که نشان دهنده شتاب در تورم هزینه ورودی است. افزایش مشابه در مولفه تورم در ماه فوریه، با واکنش فوری، می تواند ارزش دلار آمریکا را تقویت کند و قیمت طلا را تحت فشار قرار دهد.

انتشار داده های اشتغال بخش خصوصی در ماه فوریه ADP ارائه دهنده حقوق و دستمزد و آگهی های شغلی ژانویه JOLTS در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. اولین مجموعه از داده های مربوط به اشتغال این هفته منتشر خواهد شد.

در ماه ژانویه تعداد حقوق و دستمزدها در بخش خصوصی ۱۰۷۰۰۰ نفر افزایش یافت. عدد زیر ۱۰۰۰۰۰ در داده های استخدام ADP می تواند نشان دهنده شرایط ضعیف تر بازار کار و تضعیف دلار آمریکا باشد. بر اساس گزارش JOLTS، تعداد فرصت‌های شغلی از اکتبر گذشته حدود ۹ میلیون نفر بوده است.

افزایش قابل توجه حقوق و دستمزد غیرکشاورزی به میزان ۳۵۳۰۰۰ نفر در ژانویه، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه مارس را مجدداً تأیید کرد.

انتشار گزارش‌های شاخص قوی قیمت مصرف‌کننده (CPI) و شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) برای ژانویه، و همچنین داده‌های کلیدی بازار کار، انتظارات برای تاخیر بیشتر در سیاست‌های پولی را احیا کرد.

بر اساس ابزار FedWatch CME، بازارها با ۲۴ درصد احتمال کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره فدرال رزرو در ماه مه و حدود ۷۵ درصد احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه ژوئن پس از توقف در ماه های مارس و می را مشاهده می کنند.

تاثیر NFP بر بازار جهانی طلا در هفته آینده

کاهش شدید رشد حقوق و دستمزد غیرکشاورزی، یعنی تعداد زیر ۱۵۰۰۰۰ نفر، ممکن است باعث شود سرمایه گذاران احتمال کاهش نرخ در ماه مه را دوباره ارزیابی کنند و با واکنش فوری منجر به فروش گسترده دلار آمریکا شود.

از سوی دیگر، تعداد نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر ممکن است برای به تعویق انداختن تغییر سیاست پولی تا ژوئن کافی باشد. وضعیت بازار نشان می دهد که دلار آمریکا در این سناریو پتانسیل صعودی بیشتری دارد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا