اقتصاد جهان

پیش بینی قیمت 84 دلاری برای نفت در سال 2024

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، پیش بینی می شود قیمت نفت در سال جاری از ۸۰ دلار در هر بشکه فراتر رود. تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی خود را برای قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ برای دومین بار در میان نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه تولید به دلیل درگیری‌ها در خاورمیانه و کاهش تولید اوپک پلاس کمتر از تقاضا خواهد بود، افزایش دادند.
نظرسنجی از ۴۳ اقتصاددان و تحلیلگر نشان می دهد که میانگین قیمت نفت خام برنت در سال جاری ۸۴ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه خواهد بود که در ماه مارس ۸۲ دلار و ۳۳ سنت پیش بینی شده بود.
میانگین قیمت نفت خام برنت از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۳ دلار و ۵۰ سنت بوده است.
پیش بینی قیمت نفت خام آمریکا نیز افزایش یافته و از ۷۸ دلار و ۹ سنت در ماه گذشته به ۸۰ دلار و ۴۶ سنت رسیده است.

تحلیلگران انتظار دارند روند رشد تقاضا مثبت تر از حد انتظار باشد و به دلیل کاهش ذخایر نفت و گسترش کاهش تولید اوپک پلاس به حمایت از قیمت نفت ادامه دهد.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد با وجود خطرات فراوان، رشد تقاضای نفت تا حد زیادی با روند قبل از بحران کرونا مطابقت دارد. این آژانس پیش بینی می کند تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز رشد کند.
بسیاری از تحلیلگران مورد بررسی تخمین می زنند که تقاضای نفت در سال جاری بین ۰.۹ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
اکثر تحلیلگران بر این باورند که با وجود بی ثباتی عرضه به دلیل بحران خاورمیانه، احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار بسیار اندک است.
در سمت عرضه، انتظار می رود که اتحاد اوپک پلاس پس از ژوئن به برنامه کاهش تولید خود ادامه دهد که منجر به کاهش عرضه نسبت به تقاضا خواهد شد.
اگرچه برخی از تحلیلگران انتظار دارند تولید نفت آمریکا در سال جاری افزایش یابد، اما بسیاری دیگر هشدار داده اند که ترجیح صنعت نفت شیل ایالات متحده برای سود سهام سهامداران بر توسعه تولید، رشد آن را محدود خواهد کرد.

انتهای پیام/۶۱+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا