ترندهای روز

چرا برج پیزا کج شده اما واژگون نشده است؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

برج کج پیزا یک ساختمان قرون وسطایی در ایتالیا است که به دلیل کج بودنش مشهور است. اما چرا این برج هنوز واژگون نشده است؟ برای یافتن این سوال باید نگاهی به تاریخ ۸۵۰ ساله این بنا بیندازیم.

برج کج پیزا یک برج ناقوس ۵۷ متری است که قبل از پایان ساخت و به مرور زمان کج شد.

در اوایل دهه ۱۹۹۰، ساختمان حدود ۵.۴۴ درجه کج شد و به آرامی به آستانه فاجعه بار ۵.۵ درجه نزدیک شد، زمانی که دولت ایتالیا از مهندسان برجسته دعوت کرد تا به تقویت سازه کمک کنند. سرانجام یک مهندس خبره توانست در سال ۲۰۰۸ کار استحکام بخشی برج پیزا را به پایان برساند و آن را به زاویه ۳.۹۹ درجه برگرداند.

نام پیزا از نام یونانی “سرزمین مرداب ها” گرفته شده است که به درستی گل و خاک مرطوب زیر طرح شهر را توصیف می کند.

ساخت برج پیزا در سال ۱۱۷۳ میلادی آغاز شد. پس از پنج سال که فقط سه طبقه پایین تمام شد، به دلیل نرمی خاک، پایه های ضلع جنوبی این بنا در زمین فرو رفت و سازه کج شد و اگر مهندسان به کار خود ادامه می دادند، برج به احتمال زیاد فرو می ریزد با بروز این مشکلات و شروع جنگ در این منطقه، ساخت برج حدود ۱۰۰ سال متوقف شد.

در سال ۱۲۷۲ پس از میلاد که خاک این منطقه کمی سخت شده بود، برج پیزا زیر نظر معمار به نام “جیوانی” ساخته شد. دی سیمون از سر گرفت. اگرچه این معمار توانسته از شیب ضلع جنوبی این بنا بکاهد، اما در هنگام ساخت طبقات فوقانی به دلیل وزن زیاد سازه، سایر پایه ها در زمین فرو رفت.

وقتی طبقه هفتم و اتاق ناقوس را تمام کردند، زاویه شیب برج ۱.۶ درجه بود.

برای قرن ها مهندسان راه حل های مختلفی را برای رفع انحنای برج امتحان کردند. در سال ۱۸۳۸، حفره‌ای در اطراف برج حفر کردند تا متوجه این مشکل شوند، اما شیب سازه تنها با حفاری افزایش یافت.

در سال ۱۹۳۵، مهندسان ایتالیایی برای استحکام بخشیدن به پایه برج، سیمان را به خاک تزریق کردند، اما سیمان به طور یکنواخت در تمام فونداسیون پخش نشد و باعث خمیدگی ساختمان به سمت دیگر شد.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، محققان تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کردند و در نهایت توانستند مرکز ثقل منحنی برج را در سال ۱۹۷۰ محاسبه کنند.

در سال ۱۹۹۲، گروهی مقداری از خاک را از زیر ضلع شمالی برج برداشتند تا ساختمان را متعادل کنند. مهندسان سپس سازه را با ۶۰۰ تن سرب متعادل کردند و سپس پایه را با کابل های فولادی محکم کردند. در نهایت مهندسان توانستند برج پیزا را ۴ درجه صاف کنند.

پیش بینی می شود که این برج تا ۳۰۰ سال دیگر به همین شکل باقی بماند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا