ارزهای دیجیتال

چرا بیت‌کوین کاهشی شد؟


به گزارش ایران تحلیل، بسیاری از تحلیلگران متفق القول بودند که این مرجع سیاسی-اقتصادی سیاست انبساطی را تا سال ۲۰۲۵ به تعویق می اندازد و احتمال از سرگیری چرخه ضد تورمی بار دیگر افزایش می یابد. در نتیجه شاخص ارزی که با افزایش نرخ سود تقویت شده بود، واکنش مثبتی از خود نشان داد و کانال ۱۰۶ واحدی را بازپس گرفت. بازارهایی که بر خلاف این روند حرکت می کنند در مسیر نزولی قرار گرفته اند. از جمله، بیت کوین پس از از دست دادن حمایت کانال ۶۰،۰۰۰ دلاری، به کانال ۵۷۰۰۰ دلار سقوط کرد.

از جمله موضوعات مهمی که در روزهای اخیر ذهن اقتصاددانان را به خود مشغول کرده است، می توان به آینده سیاست های کلان اقتصادی آمریکا، امکان فرار از رکود اقتصادی و همچنین تاثیر آن بر بازارها اشاره کرد. در این راستا کارشناسان مالی بر اساس پیش بینی های خود از اقتصاد آمریکا به چند گروه تقسیم شدند.

اقتصاددانان همچنان اختلاف نظر دارند

شواهد نشان می‌دهد که بحث مهم میان اقتصاددانان در دوران پس از کرونا شامل آماده‌سازی اقتصاد آمریکا برای استفاده از روش‌های مؤثر برای گرفتن تورم ۲ درصدی بود. این مبنا مستلزم رشد اقتصادی بالاتر، توسعه مطلوب شاخص مدیران خرید، کاهش نرخ بیکاری و در نتیجه اعمال سیاست پولی در زمان مناسب است. همه تا پایان سال ۲۰۲۳ روی این اهداف توافق داشتند، اما قبل از شروع سال ۲۰۲۴ اختلاف نظرهای عمده ای وجود داشت. برخی معتقدند جرمی پاول حداقل یک بار قبل از پایان سال نرخ بهره را کاهش خواهد داد، حتی اگر تورم در ۳ درصد ثابت بماند. لازم به ذکر است که معامله گران وال استریت نیز این موضوع را تایید کردند و گفتند با وجود کاهش انتظارات از تغییرات در سیاست پولی فدرال رزرو، نیاز به کاهش نرخ بهره تا پایان سال جاری همچنان احساس می شود و سیاست گذاران باید برای بهبود رشد اقتصادی و جلوگیری از رکود، نرخ وجوه فدرال را یک یا دو بار در سال ۰.۲۵ درصد افزایش دهید. این گروه با استناد به سخنان پاول در جلسه قبلی مبنی بر اینکه سیاست‌های انقباضی به اوج خود رسیده و گام بعدی سیاست‌گذاران کاهش نرخ بهره خواهد بود، امیدوار است که سیاست‌های انبساطی را آغاز کند. بدون شک علاوه بر افرادی که طرفدار تغییر سیاست قبل از رسیدن تورم به ۲ درصد هستند، مخالفانی نیز هستند که شروع این سیاست را به سال آینده موکول می کنند. به گفته آنها، پاول در سال ۲۰۲۴ نه تنها سیاست پولی را تغییر نخواهد داد، بلکه در صورت لزوم نرخ بهره را نیز افزایش خواهد داد. آنها همچنین معتقدند اگر تورم بالا بماند پاول اقدام جدیدی انجام نخواهد داد. در رابطه با این بحث، میشل بومن، یکی از مقامات فدرال رزرو، پس از آخرین نشست این نهاد تاکید کرد که این خطر وجود دارد که این کمیته در نشست بعدی خود سیاست های انقباضی را تشدید کند. در این زمینه، بازارها نیز واکنش های متفاوتی به این موضوع نشان دادند.

شاخص ارز مثبت شد

دلار جهانی روند دیروز را در محدوده مثبت آغاز کرد و دوباره از کانال ۱۰۶ واحدی صعود کرد. دلیل این کار چه بود؟ به امید اینکه پاول نرخ بهره را در سطح قبلی ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد حفظ کند یا دوباره این سیاست را اتخاذ کند، این شاخص روند مثبتی به خود گرفت و در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران عدد ۱۰۶ را ثبت کرد. البته این عدد دیروز ۱۰۴.۴۸ واحد گزارش شد که بالاترین میزان در ۶ ماه گذشته است. سازوکار بازارها نشان می دهد که با نوسانات شاخص ارزی در بازارها، دارایی های محبوب سرمایه گذاران در معرض کاهش قیمت و روند نزولی قرار می گیرد. برای درک بهتر این موضوع، باید به روند معاملات طلا و ارزهای دیجیتال در روز گذشته نگاه کرد.

بیت کوین به پایین ترین حد در دو ماه اخیر

برترین دارایی کریپتو جلسه معاملات دیروز را با قرمز شروع کرد و به زیر کانال ۶۰۰۰۰ دلار سقوط کرد که پایین ترین سطح در دو ماه گذشته است. عوامل موثر بر حرکت قیمت این دارایی شامل واکنش مثبت شاخص ارزی و واکنش سرمایه گذاران به عملکرد احتمالی پاول است. با افزایش احتمال افزایش نرخ در جلسه بانک مرکزی، سرمایه گذاران دارایی های خود را از این بازار خارج کردند و نقش مهمی در کاهش قیمت بیت کوین به کانال ۵۷۰۰۰ دلار در روز گذشته داشتند. با این حال، این دارایی دیشب با قیمت ۵۸۰۰۰ دلار معامله می‌شد زیرا چشم‌انداز بلندمدت آن علی‌رغم نوسانات بالای قیمت بیت‌کوین، صعودی و بی‌تأثیر باقی می‌ماند. این روند نزولی برای چند ساعت به بازار طلا سرایت کرد و این فلز براق را به زیر ۲۳۰۰ دلار رساند، اما تا ساعت ۱۹ به وقت تهران دوباره بالاتر از این سطح معامله شد.

پایان حمایت از طلا؟









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا