اخبار اقتصاد ایران

چرا پیاز کیلویی 38 هزار تومان شد؟ :: ایران تحلیل

قیمت پیاز این روزها سر به فلک کشیده و به گفته یکی از مسئولان، فروشگاه ها در افزایش قیمت پیاز مقصر نیستند، اما محصولات گران شده است.

به گزارش ایران تحلیل، قیمت هر کیلو پیاز در فروشگاه های مرکز تهران به بیش از ۳۸ هزار تومان رسیده است.
پیش از این مصطفی هاینژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان از روند کاهشی قیمت پیاز در بازار خبر داده بود و گفته بود: قیمت پیاز دزفول ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان و پیاز جیرفت ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است. وی افزود: ۳۰ تا ۳۵ درصد سود خرده فروشی به این قیمت اضافه می شود.
بارندگی هم دلیل گرانی پیاز بود

همچنین حسین اصغری، رئیس اتحادیه میوه و تره بار علت گرانی صیفی جات از جمله پیاز را مربوط به قیمت محصولات در مبدا فروشندگان اعلام کرد و گفت: شهروندان تماس بگیرند. به شماره ۵۵۶۶۲۳۸۰ در صورت مشاهده هر نوع گرانی در سطح شهر اعلام کنند تا با متخلفان برخورد شود در حال حاضر برخی محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور عرضه می شود کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و… و بارندگی شدید در دهه سوم. فروردینماه برداشت پیاز را به صورت مرحله‌ای متوقف کرده است.»
قیمت پیاز پارسال چقدر بود؟

وی در همین راستا قیمت پیاز سفید را در سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۰۰ و پیاز زرد را ۱۴ هزار و ۸۰۰ اعلام کرد، اما این قیمت ها از اواخر وقت افزایش یافته است. فروردین ۱۴۰۳ تغییر کرد و پیاز سفید به ۲۹ هزار و ۸۰۰ تا ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان و پیاز زرد به ۲۶ هزار و ۸۰۰ تا ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی خبر داد.
آیا فروشگاه ها گران هستند یا محصولات گران هستند؟
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار که دلایل دیگری برای افزایش قیمت پیاز دارد، گفت: قیمت میوه فروشی های سطح شهر نرخ استانداردی دارد و سود آن مشخص است و فروشندگان نمی توانند بیشتر از این قیمت را افزایش دهند. نسبت به سود متعارف شهر، با موضوع گرانی محصولات مواجه نیستیم، بلکه گرانی از مبدا شروع می‌شود قیمت، قطعا با آنها برخورد خواهد شد.”

وی همچنین تاکید کرد: افزایش قیمت عمده فروشی منجر به افزایش قیمت شد زیرا فروش در اتحادیه باربری بر اساس قیمت و سود تعیین نمی شد و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ است. تعیین قیمت در بازار برفروشان بر اساس عرضه و تقاضا، نوعی هرج و مرج ایجاد می کند و در مقاطعی از زمان باعث افزایش قیمت ها بدون دلیل موجه می شود. در حال حاضر قیمت محصولات در میدان برفروشان در ساعات مختلف متفاوت است در حالی که زمان عرضه نیست. مشخص است و قیمت ها نیست. مثلاً بگوییم از ساعت ۲۲ تا ۸ صبح محصولات با قیمت مصوب عرضه می شود. بنابراین قیمت ها در فروشندگان یک قیمت در ساعت ۱۶ و نرخ دیگر در ساعت ۱۸ است و همان قیمت ها در ساعت ۲۲:۰۰ تغییر می کند.
قیمت ها چه زمانی به تعادل می رسند؟

رئیس اتحادیه بارفروشان پیش بینی کرده است که به دلیل گرمای هوا و فراوانی میوه های تازه تا ۲۰ اردیبهشت انتظار می رود که بازار به تعادل برسد.

وی همچنین یادآور شد: روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی توزیع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا