فناوری

کامیون های ایرانی ممنوع/ ایران بازار کشور دیگری را به رقبا باخت؟

ایلنا: بهروز پورسلیمان عضو اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان و نایب رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل از برقراری ثبات در تجارت ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: از از ابتدای سال جاری ۷۰ میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شده است که امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

وی افزود: روابط تجاری ایران و جمهوری ایران هیچ گاه قطع نشده و حتی در زمان شیوع کرونا نیز روابط تجاری مختل نشده است.

پورسلیمان ادامه داد: وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین باعث افزایش تردد خودروهای ترانزیتی شده که از بنادر جنوبی به ایران می آیند تا کالاهای خود را از طریق ایران به کشورهای شمالی صادر کنند و این امر باعث ازدحام خودروهای باری در گمرک آستارا و بیله سوار شده است. بوده است .

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تداوم معضل ازدحام خودروها در شهرهای مرزی چاره ای برای آن اندیشیده نشده است، گفت: مشکلاتی باعث ایجاد این صف ها شده است که رسانه ای نمی تواند بیان کند. اما اگر آرزوی ایران و آذربایجان تداوم و رشد تجارت باشد، قطعاً می توان بر مشکلات فائق آمد، به هر حال مسئولان استانی هر دو استان اردبیل و گیلان تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات بلند مدت به کار گرفته اند. صف ها، اما تاکنون هیچ تغییری ایجاد نشده است. نشده است

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل تصریح کرد: طرف آذربایجانی می گوید در یک روز نمی تواند بیش از ۱۵۰ کامیون را از گمرک بیله سوار عبور دهد و همچنین اعلام می کند که گمرک ایران به سیستم ایکس ری مجهز نیست. دلیل. کندی تحویل کالا و صف های طولانی

پورسلیمان تصریح کرد: اما مشکل تعهدات ارزی برای صادرکنندگان کالای ایرانی به جمهوری آذربایجان چالش برانگیزتر است. علاوه بر مشکلات نقل و انتقال پول به دلیل تحریم ها، صادرکنندگان با قوانین سخت گیرانه ارزی در داخل کشور مواجه شده اند تا جایی که گاهی اوقات کارت بازرگانی آنها به حالت تعلیق درآمده و یا مجبور به استفاده از کارت های یکبار مصرف می شوند.

وی افزود: شرکت های بزرگی که از طریق صادرات ارز زیادی به دست می آورند، ملزم به بازگرداندن ارز خود به کشور هستند، اما اجبار بازرگانانی که ارزش صادرات آنها به یک میلیون دلار نمی رسد به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات منسوخ و ناموفق است. . قانونی که بعد از انقلاب دو بار تکرار شد و هر دو بار شکست خورد.

پورسلیمان در پاسخ به این سوال که جنگ قره باغ چه تاثیری بر صادرات کالاهای ایرانی به جمهوری آذربایجان داشته است، گفت: پس از پایان جنگ قره باغ، بازسازی مناطق جنگ زده ظرفیت خوبی داشت. برای صادرات. اما متاسفانه ایران این بازار را به رقبای خود باخت و سهم بسیار کمی از آن را به خود اختصاص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا