بانک و بیمه

کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد| بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی با انتشار آمارهای جدید از پایه پولی و رشد نقدینگی اعلام کرد: کاهش چشمگیر رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲ و همچنین کاهش رشد نقدینگی در سال جاری به خوبی نشان دهنده این موضوع است. موفقیت بانک مرکزی در کنترل مبالغ و ایجاد شرایط کاهش نرخ تورم در سال جاری و سال های آتی ضروری است. طبق آمار اولیه، پایه پولی در پایان اسفند ۱۴۰۲ به ۱۱۰۷۷.۰ میلیارد ریال رسید.

تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی و دستیابی به اهداف پیش بینی شده
بر اساس این گزارش، نرخ رشد نقدینگی نیز از ۴۰.۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۸ و ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه ۱۳۸۹ به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۳۹۰ و ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۳۹۱ کاهش یافته است. این امر مرهون موفقیت کامل بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و دستیابی به اهداف تعیین شده است.

بر اساس آمار اولیه حجم نقدینگی در پایان اسفند ۱۴۰۲ به ۷۸۸۰۸.۹ میلیارد ریال رسید. شایان ذکر است که ارزش رشد نقدینگی ۲۴.۳ درصدی در پایان سال ۱۴۰۲ در شرایطی محقق شد که آخرین بار ارزش رشد نقدینگی سالانه کمتر از ۲۵ درصد در سال ۱۳۹۶ (۲۳.۱ درصد) محقق شد.

واضح است که کاهش رشد نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اصلی شکل‌دهی به تورم، نقش مهمی در کاهش نرخ تورم در سال جاری و سال‌های آتی خواهد داشت.

کاهش رشد پایه پولی به 28.1 درصد بانک مرکزی: تورم کاهش خواهد یافت

کاهش چشمگیر شاخص های پولی و شبه پولی و پیش بینی کاهش تورم در ماه های آینده
بررسی عملکرد مؤلفه های نقدینگی نشان می دهد که رشد پول (نقد نقدینگی) نیز در سال ۱۴۰۲ کاهش چشمگیری داشته و به ۲/۶۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۵/۱۷ درصد در پایان اسفند ۱۴۰۲ رسیده است.

در مجموع، روند نزولی واضح رشد نقدینگی و رشد عرضه پول موید این است که در سایه ثبات ایجاد شده در سال ۱۴۰۲، از شدت انتظارات تورمی فعالان اقتصادی کاسته شده است و بنابراین می توان نرخ تورم کمتری را در ماه های آینده پیش بینی کرد. .

کاهش رشد پایه پولی به 28.1 درصد بانک مرکزی: تورم کاهش خواهد یافت

لازم به ذکر است که ضریب فزاینده نقدینگی در پایان اسفند ۱۴۰۲ با ۲.۹ درصد کاهش نسبت به پایان اسفند ۱۴۰۱ به ۷.۱۱۲ رسید.

به طور کلی کاهش رشد نقدینگی، کاهش رشد پایه پولی، کاهش رشد حجم پول و کاهش ضریب فزاینده نقدینگی بیانگر اثربخشی سیاست پولی بانک مرکزی است که بر اساس آن استفاده تلفیقی از تمام ابزارهای پولی که نه تنها در سال گذشته اتفاق افتاد، بلکه به طور موثرتر به تداوم روند نزولی نرخ تورم در دوره های آتی منجر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا