ترندهای روز

«کاهش وزن با رژیم فستینگ یا روزه طبی می‌تواند فعالیت مغزی شما را تغییر دهد»

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

تحقیقات جدید نشان داده است که روزه داری متناوب می تواند تغییرات دائمی در مغز و باکتری های روده شما ایجاد کند.

این روش کاهش وزن که به عنوان رژیم ناشتا یا “روزه داری متناوب یا پزشکی” (IER) شناخته می شود، شامل دوره های متناوب روزهای غذا خوردن عادی و روزهای بدون غذا است. محققان می گویند که این رژیم می تواند بر تعامل بین فعالیت مغز و میکروبیوم روده (مجموعه باکتری های خوب که در روده زندگی می کنند) تأثیر بگذارد.

پروفسور کیانگ ژنگ، محقق موسسه بهداشت عمومی بیمارستان پکن گفت: در طول رژیم غذایی و حتی پس از کاهش وزن، تغییرات در میکروبیوم روده و فعالیت در نواحی مرتبط با عادت مغز با هم ارتباط زیادی داشت.

در این مطالعه، دانشمندان میکروبیوم روده، خون و فعالیت مغز ۲۵ بزرگسال چینی با میانگین سنی ۲۷ سال را بررسی کردند. همه شرکت کنندگان چاق بودند، یعنی شاخص توده بدنی آنها بین ۲۸ تا ۴۵ بود. در این شاخص اگر فردی بالاتر از ۳۰ امتیاز داشته باشد، به عنوان چاق طبقه بندی می شود.

چاقی یک عامل خطر اصلی برای چندین بیماری از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت است. بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان چاق هستند و بسیاری با استفاده از رژیم های غذایی مختلف سعی در کاهش وزن دارند.

در این مطالعه، هر یک از شرکت‌کنندگان تحت دو مرحله رژیم غذایی قرار گرفتند: مرحله ناشتایی پزشکی با کنترل بالا و مرحله کنترل پایین. در طول مرحله کنترل بالا، شرکت کنندگان در طول ۳۲ روز وعده های غذایی از متخصصان تغذیه دریافت کردند که به آرامی کالری دریافتی آنها را حدود یک چهارم کاهش داد.

سپس، برای ۳۰ روز آینده، آنها وارد مرحله ناشتای پزشکی با کنترل کم شدند و در آنجا لیستی از غذاهای توصیه شده به آنها داده شد. این غذاها برای زنان تنها ۵۰۰ کالری و برای مردان تنها ۶۰۰ کالری در روز داشتند.

پس از آزمایش، شرکت کنندگان به طور متوسط ​​۷.۷ کیلوگرم یا تقریباً ۷.۸ درصد از وزن بدن خود را از دست دادند. محققان همچنین دریافتند که میکروبیوم‌های بیماران تغییر کرده و برخی از گونه‌های باکتریایی به شدت افزایش یافته است، در حالی که برخی دیگر از جمله اشریشیا کلی کاهش یافته است.

اشریشیا کلی یک باکتری رایج است که در روده حیوانات خونگرم وجود دارد و برخی از انواع آن باعث بیماری هایی مانند اسهال، عفونت های ادراری، بیماری های تنفسی و ذات الریه می شود.

محققان می گویند در نواحی خاصی از مغز که مربوط به تنظیم اشتها و اعتیاد است، پس از رژیم ناشتا متناوب، کاهش سطح فعالیت را مشاهده کردند که نتیجه تغییرات در سطح میکروبیوم است.

این تیم همچنین دریافت که فراوانی بالای باکتری‌های خاص، از جمله اشریشیا کلی، با کاهش فعالیت در ناحیه‌ای از مغز درگیر قدرت اراده در طول کاهش وزن مرتبط است. آنها دریافتند که بسیاری از گونه های دیگر باکتری ها نیز با افزایش فعالیت در نواحی مغز مرتبط با توجه، کنترل حرکتی، احساسات و یادگیری همبستگی مثبتی نشان دادند.

شیائونینگ وانگ، محقق انستیتوی سالمندان در بیمارستان پکن و یکی از نویسندگان مقاله، می گوید: تصور می شود میکروبیوم روده به روشی پیچیده و دو طرفه با مغز ارتباط برقرار می کند.

وی افزود: میکروبیوم انتقال دهنده های عصبی و سموم عصبی را تولید می کند که از طریق اعصاب و گردش خون به مغز می رسد. از سوی دیگر، مغز رفتار خوردن را کنترل می کند، در حالی که مواد مغذی موجود در رژیم غذایی ما ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می دهد.

این بدان معنی است که تغییرات مغز و میکروبیوم پس از کاهش وزن با یکدیگر تعامل دارند.

محققان می گویند هنوز دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث این تغییرات می شود و چرا مغز و میکروبیوم تا این حد با هم تعامل دارند.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Frontiers in Cellular and Infection Microbiology” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا