ترندهای روز

کتابی درباره شکلات با قدمتی بالغ بر ۴۰۰ سال در پرتغال به حراج گذاشته می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک کتاب کمیاب ۴۰۰ ساله با عنوان “Un Discurso del Chocolate” قرار است در حراجی در پرتغال با قیمت اولیه ۲۰۰۰ یورو به حراج گذاشته شود. گفته می شود که این قدیمی ترین کتاب جهان است که فقط به شکلات می پردازد.

این اثر ارزشمند که در سال ۱۶۲۴ در سویل چاپ شد، یکی از سه نسخه باقی مانده توسط سانتیاگو دو والورده تورس، پزشک و پروفسور اسپانیایی است.

به گفته فرانسیسکو بریتو، مشاور خانه حراج Anno، تاکنون تنها دو نسخه دیگر از این اثر پیدا شده است، یکی در کتابخانه ملی مادرید و دیگری در دانشگاه سن دیگو در کالیفرنیا.

نویسنده در این کتاب به موضوعاتی مانند تحقیقات علمی، توصیه های پزشکی، دستور العمل ها و تفسیر فرهنگی درباره شکلات پرداخته است. این کتاب پنج فصلی بینش هایی را در مورد ماهیت چندوجهی شکلات و تأثیرات آن بر بدن انسان ارائه می دهد.

یکی از موضوعات قابل توجه در این کتاب هشدار نویسنده درباره تاثیر شکلات بر خلق و خوی انسان است. او با اقتباس از طب قرون وسطایی در مورد مزاج بدن، نوشت که شکلات دارای طبیعت “گرم، مرطوب و چرب” است و معتقد بود که می تواند منجر به تحریک پذیری و عصبانیت شود.

تاریخچه تلخ و شیرین شکلات

تاریخچه شکلات به بیش از ۵ هزار سال قبل باز می گردد. مردم بومی منطقه Zamora-Chinchipe در جنوب شرقی اکوادور امروزی برای اولین بار دانه های کاکائو کشت کردند و به مرور زمان این دانه ها به مناطقی در آمریکای شمالی برده شد.

مردمان بومی آمریکای مرکزی، به ویژه اولمک ها، مایاها و آزتک ها، درخت کاکائو را مقدس می دانستند و از دانه های آن برای تهیه نوشیدنی تلخ و کف آلودی به نام «xocolātl» که در ناهواتل به معنای «آب تلخ» است، استفاده می کردند.

افسانه ها حاکی از آن است که هنگامی که کاشفان اسپانیایی به رهبری فاتح هرنان کورتس در اوایل قرن شانزدهم در جستجوی طلا و ثروت وارد قاره آمریکا شدند، این نوشیدنی را کشف کردند.

پس از تسخیر امپراتوری آزتک توسط اسپانیایی ها، این نوشیدنی راهی اروپا شد. برای شیرین کردن این نوشیدنی تلخ، اسپانیایی ها دستور بومی را تغییر دادند و شکر، عسل و ادویه هایی مانند دارچین و وانیل را به آن اضافه کردند.

در ابتدا، اروپایی ها از دانه های کاکائو فقط در نوشیدنی ها استفاده می کردند، اما در نهایت، در قرن هفدهم، مغازه های شکلات فروشی در سراسر اروپا، به ویژه در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه ظاهر شدند.

دستور العمل های موجود در Un Discurso del Chocolate، بر اساس روش های شیرینی پزی های اسپانیایی آن زمان، نگاهی اجمالی به تهیه و مصرف تاریخی شکلات ارائه می دهد.

سانتیاگو د والورده تورس در این کتاب نوشته است که افزودن دانه های آناتو به شکلات، علاوه بر تاثیر بر رنگ و طعم شکلات، می تواند برای افراد بدخلقی نیز مفید باشد.

این کتاب بخشی از مجموعه José Augusto Correa de Campos، افسر نظامی، نویسنده و باستان شناس پرتغالی است که در سال ۱۹۷۷ درگذشت.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا