ترندهای روز

کشف اطلاعات تازه از زندگی قربانی مراسم آئینی در ۵ هزار سال پیش در دانمارک

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان می گویند به جزئیات جدیدی در مورد زندگی «مرد ویتروی» دست یافته اند که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در آیینی در دانمارک کنونی قربانی شده است.

«مرد ویتروپ» نام اسکلتی متعلق به عصر حجر است که از باتلاق ذغال سنگ نارس در شمال غربی دانمارک به دست آمده است و باستان شناسان عمر آن را بین ۳۳۰۰ تا ۳۱۰۰ قبل از میلاد تخمین زده اند.

بقایای تکه تکه اسکلت، از جمله شکستگی جمجمه، حاکی از کشته شدن او در یک مراسم آیینی است. مراسمی که در آن زمان در این منطقه رایج بود.

دکتر اندرس فیشر و همکارانش در دانشگاه گوتنبرگ سوئد دینا این قربانی را مورد مطالعه قرار دادند و آن را با دی شناسایی کردند. آنها اسکلت های دیگر همان منطقه و اسکلت های هم عصر آن را مقایسه کردند تا شواهد بیشتری برای بازسازی تاریخچه زندگی این فرد عصر حجر به دست آورند.

مطالعات دیتحلیل مینای دندان این فرد نشان داد که دوران کودکی وی در سواحل شبه جزیره اسکاندیناوی سپری شده است. تجزیه و تحلیل ژنتیکی همچنین نشان داد که این فرد با انسان های میان سنگی ساکن در نروژ و سوئد مرتبط است.

محققان همچنین با تجزیه و تحلیل ایزوتوپی و پروتئین اضافی دندان ها و استخوان ها دریافتند که رژیم غذایی از غذاهای ساحلی (از جمله ماهی و پستانداران دریایی) در دوران کودکی به رژیم غذایی مزرعه (شامل شیر و گوشت گوسفند یا بز) در سال های آخر زندگی فرد تغییر کرده است. زندگی و احتمالاً در اواخر دوران نوجوانی او تغییر کرده است.

کشف اطلاعات جدید در مورد زندگی یک قربانی آیینی 5 هزار سال پیش در دانمارکیافته های جدید از تجزیه و تحلیل مینای اسکلتی

به گفته دانشمندان، نتایج نشان می‌دهد که مرد ویترویی در سال‌های اولیه زندگی خود در یک جامعه شکارچی-گردآورنده زندگی می‌کرده است، قبل از اینکه به یک جامعه کشاورزی در شمال دانمارک برود.

مشخص نیست که چرا این فرد به منطقه جدید نقل مکان کرده است، اگرچه نویسندگان می گویند که او ممکن است یک تاجر یا اسیر بوده باشد که در جامعه محلی ادغام شده است.

نویسندگان در مقاله خود نوشتند: “طبق اطلاعات ما، این اولین باری است که تحقیقات توانسته است تاریخ زندگی یک ساکن اروپای شمالی را با چنین درجه بالایی از جزئیات در مدت زمان طولانی ترسیم کند.”

محققان می گویند که هنوز اسرار زیادی در مورد انسان ویتروپین باقی مانده است، اما یافته های جدید در مورد تاریخچه زندگی جغرافیایی و رژیم غذایی او بینش جدیدی را در مورد تعاملات بین جوامع میان سنگی و نوسنگی در اروپا ارائه می دهد.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «PLOS ONE» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا