بانک و بیمه

۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

به گزارش ایران تحلیل، احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از صرافی الکترونیکی گفت: هنوز عادت و فرهنگ قوی تامین مالی از طریق شبکه بانکی در شبکه فعالان اقتصادی وجود دارد و همچنان رواج دارد محدودیت ها با توجه به سیاست کنترل ترازنامه بانک ها، چاره ای جز معرفی ابزارهای تامین مالی جدید برای شرکت ها نداریم.

وزیر امور اقتصادی گفت: باید مجاری تامین مالی فعلی را بیشتر هموار کنیم و ابزارهایی مانند سفته، فاکتورینگ، سفته و صورتحساب الکترونیکی و… را در این راستا توسعه دهیم.

خاندوزی گفت: بدون کمک و حمایت قوه قضائیه و بانک مرکزی سایر نهادها، این ابزارها به این شکل توسعه نمی یافت.

وی افزود: طبق قانون سهم و وزن تامین مالی اقتصاد از طریق نهادهای مختلف توسط وزارت اقتصاد تعیین می شود.

در این زمینه، طرح جدید تامین مالی زیرساخت نیز وزن بیشتری به وزارت اقتصاد خواهد داد تا نقش هماهنگ‌کننده‌تری بین نهادها ایفا کند.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: نهاد ضمانت‌نامه و نقش ضمانت‌ها در گره‌گشایی تولید یک دهم کشورهای دیگر در ایران مؤثر نیست.

برای هر بانک در کشور با توجه به نوع فعالیت خود باید مشخص شود که هر بانک چه سهمی در تامین مالی تولید دارد و تا چه اندازه از روش های تامین مالی موجود استفاده می کند.

وی افزود: به عنوان پیشنهادی ملموس برای مهار قدرت پول‌آفرینی بانک‌ها، باید سهم آنها در استفاده از ابزارهای مالی مانند صورتحساب‌های الکترونیکی مشخص شود.

سال گذشته سرمایه بانک های تحت مدیریت دولتی به بیش از ۲۷۰ همات رسید. سرمایه بانک های دولتی نیز در سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

۱۵۰ همات از دارایی های مازاد بانک ها واگذار شد

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۵۰ همات از املاک مازاد بانکی واگذار شد، گفت: در دولت های گذشته تنها ۵۴ همات از املاک مازاد بانکی فروخته شد که بر این اساس امیدواریم با توجه به مصوبه هیات وزیران. امسال با موضوعاتی مانند «بیایید از مالکیت مازاد بانک‌ها دست بکشیم» رشد بیشتری خواهیم داشت.

خاندوزی همچنین گفت: سال گذشته نسبت تسهیلات خرد برای خانوارهای شخصی به ۱۹ درصد رسید و تا امروز ۱۱۷ درصد تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا