بانک و بیمه

۲۰۲۴ سال کاهش نرخ بهره در بانک های مرکزی بزرگ| خطر انتخابات در بیش از ۴۰ کشور برای نرخ سود

گروه بازار، بانک و بیمه: بانک های مرکزی بزرگ چرخه انقباض پولی را که از یک سال و نیم پیش آغاز شده بود، به دلیل کاهش فشارهای تورمی و افزایش قیمت ها متوقف کردند.

علاوه بر این، انتظارات برای کاهش سریع نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است و موجی از سودهای قوی در بازارهای مالی به راه انداخته است. با این حال، گمانه زنی ها در مورد کاهش سریع نرخ های بهره جهانی خطرات بالقوه ای را به همراه دارد که می تواند بازارها را در سال جدید شوکه کند.

پایان انقباض پولی

در مبارزه برای کنترل تورم، بانک‌های مرکزی بزرگ از زمان شروع چرخه انقباض پولی فعلی، نرخ بهره را در مجموع ۴۰۱۵ واحد افزایش داده‌اند.

با این حال، جلسات اخیر بانک‌های مرکزی بزرگ نشان می‌دهد که با کاهش تورم، افزایش نرخ بهره را متوقف کرده‌اند. فدرال رزرو ایالات متحده و بانک انگلستان هزینه های استقراض را در دو جلسه از سه جلسه اخیر و بانک مرکزی اروپا در آخرین جلسه خود ثابت نگه داشتند. ، نرخ بهره را بدون تغییر باقی گذاشت.

سال ۲۰۲۳ با میانگین نرخ تورم بیش از سه برابر هدف ۲ درصدی بانک های مرکزی در ایالات متحده، منطقه یورو، بریتانیا، کانادا و ژاپن آغاز شد، اما اخیراً به ۱.۵ برابر هدف کاهش یافته است.

در ایالات متحده، شاخص اصلی مخارج مصرف شخصی – شاخص ترجیحی فدرال رزرو برای اندازه گیری تورم – در آبان سال به سال، ماه به ۳.۲ درصد کاهش یافت، در حالی که سال ۲۰۲۲ با ۵.۶ ​​درصد به اوج خود رسید.

نرخ تورم نیز در منطقه یورو و بریتانیا به ترتیب به ۲.۴ درصد و ۳.۹ درصد کاهش یافت که پایین ترین سطح از سال ۲۰۲۱ است.

برخی از سیاست گذاران پولی پیشنهاد کرده اند که بانک های مرکزی ممکن است اقدامات انقباضی کافی برای مهار تورم انجام داده باشند و به اوج نرخ بهره اشاره کنند.

با نزدیک شدن به پایان چرخه انقباض پولی، تحقیقات بانکی پیش بینی می کند که در سال ۲۰۲۴ تغییری در سیاست پولی اکثر بانک های مرکزی نسبت به کاهش نرخ بهره رخ خواهد داد.

انتظارات برای کاهش سیاست ها در سال ۲۰۲۴

با نزدیک شدن به پایان چرخه انقباض پولی، تحقیقات بانکی پیش بینی می کند که در سال ۲۰۲۴ تغییری در سیاست پولی اکثر بانک های مرکزی نسبت به کاهش نرخ بهره رخ خواهد داد.

آژانس رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد که بانک‌های مرکزی بزرگ پس از توقف افزایش نرخ بهره از سه ماهه سوم سال جاری توسط فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس به اوج چرخه انقباض پولی خود رسیده‌اند. در حالی که فیچ انتظار دارد حرکت بعدی بانک‌های مرکزی بزرگ، تغییر به سمت نرخ‌های بهره پایین‌تر باشد، سرعت تسهیل پولی کندتر و کمتر از انتظار بازارهای مالی است.

این آژانس انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ نرخ بهره در ایالات متحده، منطقه یورو و بریتانیا ۷۵ واحد کاهش یابد.

در حالی که بانک ING انتظار دارد نرخ بهره آمریکا در سال آینده و از سال آینده ۱۵۰ واحد کاهش یابد اردیبهشت با کاهش ۲۵ واحد پایه شروع کنید.

بانک هلندی همچنین انتظار دارد که نرخ بهره منطقه یورو را در سال ۲۰۲۴ به میزان ۷۵ واحد کاهش دهد، علاوه بر این بانک انگلستان نرخ بهره را تا ۱۰۰ واحد کاهش دهد.

بانک آمریکا انتظار دارد بانک های مرکزی جهانی در سال آینده ۱۵۲ بار نرخ بهره را کاهش دهند که بیشترین کاهش از زمان شروع همه گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ است.

فشار قوی بازار

بانک های مرکزی در تلاش هستند تا شور و شوق بازارهای مالی را که امیدوار به کاهش سریع نرخ در سال آینده هستند، کاهش دهند.

مقامات فدرال رزرو انتظار دارند در نشست دسامبر نرخ بهره را تا پایان سال آینده به ۴.۶ درصد کاهش دهند که نشان دهنده سه کاهش ۲۵ واحدی است. آنها در صدد کاهش نرخ بهره آمریکا هستند که ۶ کاهش ۲۵ واحدی است.

انتظارات کاهش سریع نرخ بهره در ایالات متحده باعث شده است که بازارهای مالی در هفته های اخیر رشد قابل توجهی داشته باشند، زیرا میانگین صنعتی داوجونز به رکورد جدیدی صعود کرد و بازدهی خزانه داری ۱۰ ساله به زیر ۴ درصد رسید.

آستین گولزبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو گفت که از رفتار بازار پیرامون انتظارات کاهش نرخ بهره ایالات متحده متحیر شده است.

در سراسر اقیانوس اطلس، بازارها این انتظار را از بانک مرکزی اروپا دارند اسفند ماه (مارس) شروع به کاهش نرخ بهره خواهد کرد که توسط هیچ بیانیه ای از سوی نمایندگان بانک تایید نشده است. اگرچه بانک در حال حاضر هرگونه صحبت در مورد کاهش هزینه های استقراض را تکذیب می کند، بازارها نیز بانک انگلستان را پیش بینی می کنند. آنها می خواهند نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ واحد کاهش دهند.

ریسک رکود بانک‌های مرکزی را به کاهش نرخ بهره، افزایش مصرف و سرمایه‌گذاری و حمایت از بهبود فعالیت‌های اقتصادی وادار می‌کند.

بازارها چه ریسکی دارند؟

بازارها کاهش سریع نرخ بهره جهانی در سال آینده، کاهش تورم و نگرانی از پیشروی اقتصادها به سمت رکود را پیش بینی می کنند.

نگه داشتن نرخ های بهره در سطوح محدود برای مدت طولانی، خطر اقتصادی رکود و افزایش بیکاری را افزایش می دهد و در عین حال هزینه واقعی وام را افزایش می دهد.

حساس ترین بخش های اقتصاد به نوسانات نرخ بهره مانند مسکن و تولید در سال گذشته به دلیل افزایش نرخ سود تحت فشار منفی قابل توجهی قرار گرفتند. در واقع، تولید ناخالص داخلی در منطقه یورو و بریتانیا در سه ماهه سوم سال جاری کاهش یافت، زیرا پیامدهای سیاست پولی انقباضی به اقتصاد کلان سرایت کرد.

ریسک رکود بانک های مرکزی را به کاهش نرخ بهره، افزایش مصرف و سرمایه گذاری و حمایت از بهبود فعالیت های اقتصادی سوق می دهد. این خطرات همچنین در صورت باقی ماندن هزینه های وام در سطوح فعلی بدتر خواهد شد و انتظار می رود بدهی شرکت های آمریکایی طی دو سال آینده دو برابر شود و در سال ۲۰۲۵ به حدود ۱ تریلیون دلار و در سال ۲۰۲۵ سه برابر شود. بر اساس گزارش Oxford Economics، بدهی منطقه یورو بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار است.

شایان ذکر است که بازارها در انتظارات خود از سیاست های پولی در سال جاری اشتباه کردند، زیرا اکثر بانک های مرکزی بزرگ امسال نرخ بهره را با سرعتی بسیار فراتر از انتظارات سرمایه گذاران در پایان سال گذشته افزایش دادند.

انتظارات بازار در پایان سال ۲۰۲۲ حاکی از آن بود که فدرال رزرو در سال جاری نرخ بهره را ۶۶ واحد افزایش خواهد داد، اما این بانک هزینه های استقراض را ۱۵۰ واحد پایه افزایش داد.

به همین ترتیب، بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان نرخ بهره را به ترتیب ۲۵۰ و ۲۲۵ واحد در سال جاری افزایش دادند که بسیار بالاتر از انتظارات بازار در پایان سال گذشته که به ترتیب ۱۴۱ و ۱۵۹ واحد پایه بود.

نانسی واندن، تحلیلگر آکسفورد اکونومیکس، گفت خطراتی در توقف روند نزولی تورم وجود دارد، اما تاکید کرد که فدرال رزرو سیاست خود را برای مقابله با شوک ژئوپلیتیکی کوتاه مدت تعدیل نخواهد کرد.

آیا بازارها در معرض شوک هستند؟

اگرچه بیشتر انتظارات حاکی از آن است که سال ۲۰۲۴ نقطه عطف کاهش نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ خواهد بود، تحول تورم همچنان مهمترین عامل تعیین کننده سیاست پولی است. روسای بانک های مرکزی بزرگ همچنان در مورد اعلام پیروزی در مبارزه با تورم محتاط هستند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که این بانک می تواند در صورت لزوم سیاست های پولی را تشدید کند و کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا از اعلام پیروزی در برابر تورم خودداری کرد. به عنوان عامل جدیدی در اواخر امسال در حملات به کشتی های باری در دریای سرخ ظاهر شد که می تواند کار کنترل تورم را پیچیده کند.

۱۲ درصد تجارت بین المللی از طریق تنگه باب المندب انجام می شود که ۱۰ درصد نفت و ۸ درصد گاز طبیعی مایع جهان را تامین می کند.

بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی گفته‌اند که ترافیک دریای سرخ را متوقف کرده و مسیرهای طولانی‌تری را در نظر خواهند گرفت که می‌تواند زنجیره‌های تامین را پیچیده کند، هزینه‌ها را افزایش داده و قیمت‌ها را افزایش دهد.

از سوی دیگر، افزایش اعتماد مصرف‌کننده به اقتصادهای بزرگ نیز ممکن است منجر به افزایش هزینه‌ها و فشار صعودی بر قیمت‌ها در آینده شود و این شوک صعودی ناشی از افزایش قیمت‌ها و تورم، بانک‌های مرکزی را از کاهش نرخ بهره باز خواهد داشت.

بانک‌های مرکزی ممکن است بخواهند از تغییر قابل توجهی در سیاست پولی پیش از انتخابات عمومی در بیش از ۴۰ کشور از جمله ایالات متحده و بریتانیا در سال ۲۰۲۴ اجتناب کنند، زیرا می‌ترسند متهم به تلاش برای تأثیرگذاری بر نتایج و به خطر انداختن استقلال سیاسی خود شوند. سوال

علاوه بر این، تسهیل شرایط مالی با کاهش بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده می‌تواند منجر به افزایش استقراض و سرمایه‌گذاری شود، علاوه بر این احتمال ادامه رشد مشاغل سریع‌تر از حد انتظار می‌رود، که قبلاً در بیشتر سال ۲۰۲۳ وجود داشته است. به عنوان یک عامل امیدوارکننده ادامه یابد.

نانسی واندن، تحلیلگر آکسفورد اکونومیکس، گفت خطراتی در توقف روند نزولی تورم وجود دارد، اما تاکید کرد که فدرال رزرو سیاست خود را برای مقابله با شوک ژئوپلیتیکی کوتاه مدت تعدیل نخواهد کرد.

سیاست نیز ممکن است نقش داشته باشد، زیرا انتخابات سراسری سال آینده در بیش از ۴۰ کشور، به ویژه ایالات متحده آمریکا و انگلیس برگزار می شود، و بنابراین نمی توان به سادگی در مورد ارزش ارزهای اصلی جهان و سیاست های بانک های مرکزی صحبت کرد، اما چشم انداز یک وضعیت عمومی بدون عوامل ناگهانی و مهم روشن است، اگرچه بانک مرکزی ممکن است بخواهد از ایجاد تغییرات عمده در سیاست پولی همزمان با انتخابات عمومی اجتناب کند، زیرا از ترس متهم شدن به تلاش برای تأثیرگذاری بر نتایج و موقعیت های سیاسی خود جلوگیری می کند. استقلال مورد بحث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا