بانک و بیمه

۵۶۵ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال وام روستایی پرداخت شد

به گزارش ایران تحلیل، هدف از این بخشنامه افزایش سقف مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است. دی ماه از سوی بانک مرکزی به بانک های عملیاتی ابلاغ شد. بر این اساس سقف مجتمع های مسکونی روستایی و شهری زیر ۲۵ هزار تومان از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و از روز گذشته این طرح در ۹ بانک اجرایی شده است.

در همین زمینه «سارا جلالی» معاون اعتبارات بانک مرکزی امروز (دوشنبه) درباره جزئیات این طرح اظهار کرد: تصویب نامه هیات وزیران برای مجتمع های مسکونی روستایی در آبان با موضوع افزایش سقف فردی تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی مسکن در شهرها و روستاهای زیر ۲۵ هزار نفر به میزان ۳۵۰ میلیون تومان برای ۳۵۰ هزار واحد مسکونی به بانک مرکزی و سپس به شورای پول و اعتبار ارسال شد.

وی ادامه داد: پس از تصویب در شورای پول و اعتبار، توزیع بانکی و استانی و همچنین سیاست اجرایی که بنیاد مسکن متولی آن بود به بانک ها ابلاغ شد. بر این اساس، هشتمین تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی آبان به تصویب هیات وزیران، در پایان آذرماه به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و سومین ماه توزیع بانکی آغاز شد.

معاون اعتباری بانک مرکزی توضیح داد: اکنون ضمانت های صندوق ملی مسکن و سازمان برنامه و بودجه بانک مرکزی برای مابه التفاوت نرخ سود به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

وی افزود: روند پس از ابلاغ بانک مرکزی به این صورت خواهد بود که بانک ها دستورالعمل اجرایی را برای بانک خود تهیه و به شعب خود در سراسر کشور ابلاغ می کنند. متقاضیان با ثبت نام در بنیاد مسکن و ثبت نام در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به آدرس محل بهره مندی از تسهیلات به بانک های عامل معرفی می شوند. البته ممکن است متقاضیان نتوانند در سامانه ثبت نام کنند و بنیاد مسکن این ثبت نام را برای متقاضی انجام خواهد داد.

جلالی تصریح کرد: بنابراین اولین قدم برای اخذ فرصت های مسکن روستایی مراجعه به بنیاد مسکن است که مشخص می شود متقاضی واجد شرایط دریافت تسهیلات است یا خیر. ذینفعان در مورد سیستم و معرفی بنیاد با بانک تماس می گیرند.

وی گفت: اقدامات نوسازی مسکن روستایی با هدف بهسازی، نوسازی و احداث مسکن دائمی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت به منظور بهبود معیشت روستاییان و کاهش خطرات ناشی از حوادث و خسارات غیر مترقبه به تصویب رسیده است. طرح، ترجیح دولت نظام بانکی مقرر می‌دارد قبل از وقوع حوادث و آسیب‌دیدگی مردم، مقاوم‌سازی انجام شود تا مردم خسارت کمتری ببینند، سکونت‌گاه‌های روستایی بهسازی شوند و در چرخه تولید مسکن روستایی تحرک ایجاد شود.

معاون اعتبارات بانک مرکزی اضافه کرد: علت قرار گرفتن شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در کنار روستاها به این دلیل است که این شهرها از ادغام چند روستا به وجود آمده و از نظر آبادی شبیه روستاها هستند. از آنجایی که متولی این شهرها خود بنیاد مسکن است، زیرمجموعه بنیاد مسکن هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار بنیاد مسکن از تسهیلات مسکن روستایی، از ابتدای اجرای این طرح در مجموع ۲ میلیون و ۲۵۶ هزار قرارداد تسهیلات با متقاضیان توسط شبکه بانکی منعقد شده است که از این تعداد ۲ میلیون و ۲۰۵ هزار فقره امداد به مبلغ ۵۶۵ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال به متقاضیان ارائه شده است.

جلالی افزود: این تاسیسات ۲۰ سال قدمت دارد. این به معنای یک دوره سرمایه گذاری و ساخت سه ساله و یک دوره فروش اقساطی ۱۷ ساله برای بازپرداخت سیستم است. برای این تسهیلات، نرخ پنج درصد است و دولت مابه التفاوت را پرداخت می کند. مشمولان باید اقساط ماهیانه ۲۷۸۰۰۰۰ تومان را پرداخت کنند.

وی گفت: افرادی که اخیرا عقد کرده اند ۳۵۰ میلیون تومان وام و کسانی که قبلا قرارداد مشارکت مدنی منعقد کرده اند ۳۶ ماه دوره مشارکت مدنی دارند. در غیر این صورت ۳۵۰ میلیون تومان وام تعلق می گیرد و در صورت دریافت تسهیلات باید ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات اضافی دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا