اقتصاد جهان

تولید نفت ایران به 3 میلیون و 250 هزار بشکه در روز رسید

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود از تولید روزانه ۳.۲۵ میلیون بشکه نفت خام ایران در سومین ماه سال جاری خبر داد.

تولید نفت ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. ایران در ماه فوریه ۳.۲۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

بر این اساس، ایران در سه ماهه نخست امسال به طور متوسط ​​۳.۲۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

تولید نفت ایران در دی تا اسفند امسال نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته ۵۰ هزار بشکه در روز و نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته ۶۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. ایران در سه ماهه اول سال گذشته ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز و در سه ماهه چهارم امسال ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز تولید کرده بود.

با افزایش ۶۳۰ هزار بشکه ای تولید نفت در سال گذشته، ایران رکورد افزایش تولید را در میان اعضای اوپک در آن دوره ثبت کرد. گابن، نیجریه و ونزوئلا تنها اعضای اوپک بودند که تولید خود را در سال گذشته افزایش دادند. تولید گابن ۱۰۰۰۰ بشکه در روز، نیجریه ۴۰۰۰۰ بشکه و ونزوئلا ۹۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافت.

تولید نفت اوپک در سه ماهه اول سال گذشته ۲۷ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه در روز بود که در سه ماهه جاری با ۷۲۰ هزار بشکه کاهش به ۲۶ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز رسید.

بر اساس این گزارش، ایران با افزایش تولید نفت به تدریج جایگاه از دست رفته خود را در میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک به دست آورده است. در حالی که ایران در سه ماهه اول سال گذشته به رتبه پنجم اوپک سقوط کرد، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ایران سومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا