فناوری

جهان خودرو؛ بهترین کانسپت سال افق میهن شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

این هفته در دنیای خودرو؛ افق میهن داچیا به عنوان سازنده بهترین کانسپت سال، فراخوان گسترده تسلا برای رفع اشکالات سیستم خودران و محصولات الکتریکی جدید تویوتا برای بازار اروپا.

مانیفست داچیا

مانیفست داچیا در یک نظرسنجی به عنوان بهترین کانسپت سال افق میهن شد. در این رای گیری که توسط مجله «کار دیزاین» برگزار شد، شانزده داور از چهره های مطرح طراحی خودرو بهترین کانسپت را افق میهن کردند.

این دهمین سالی است که مفهوم منتخب سال افق میهن می شود. مدیران طراحی آئودی، فورد، لامبورگینی، لوسید و مرسدس بنز از جمله داوران این مسابقه بودند که اجازه رای دادن به کانسپت شرکت خود را نداشتند. جیمز مک لاچلین، سردبیر Car News در مراسم اهدای جوایز امسال گفت: «داچیا هرگز برای هیچ بخشی از این رقابت در نظر گرفته نشده است. بنابراین کسب جایزه بهترین کانسپت سال یک دستاورد بزرگ است [برای کارخانه] و نشان می دهد که بخش طراحی این شرکت تا چه اندازه پیشرفت کرده است.”

دنیای خودرو؛  بهترین کانسپت سال افق میهن شدمدیر طراحی داچیا دیوید دوراند در کنار مانیفست مفهومی

کارخانه رومانیایی داچیا یکی از زیرمجموعه های گروه خودروسازی رنو است و محصولات ارزان قیمت تولید می کند. این شرکت شش مدل دارد و ۸۵ درصد محصولات خود را در بازار اروپا به فروش می رساند.

Manifesto Concept یک SUV است که برای رانندگی در خارج از جاده طراحی شده است. این خودرو قرار نیست تولید شود، اما ایده های نوآورانه ای را معرفی می کند که برخی از آنها در سال های آینده در محصولات داچیا استفاده خواهند شد.

طراحان داچیا می گویند هدفشان طراحی یک خودروی ساده و کاربردی است که در عین «مدرن بودن» به حفظ محیط زیست کمک کند. مانیفست فاقد شیشه جلو یا درب است تا طبق گفته کارخانه مسافران بتوانند به طبیعت نزدیکتر شوند. بیست درصد از بدنه خودرو از پلاستیک بازیافتی ساخته شده است که رنگ نمی شود و ارزان و آسان تعمیر می شود.

این خودرو تنها یک چراغ جلو دارد زیرا طراحان داچیا می گویند وقتی نور کافی از یک چراغ تامین می شود، قرار دادن دو چراغ لازم نیست. این چراغ از خودرو جدا می شود و می توان از آن به عنوان چراغ دستی استفاده کرد.

دنیای خودرو؛  بهترین کانسپت سال افق میهن شدروکش صندلی های مانیفست باز شده و به عنوان کیسه خواب استفاده می شود

دنیای خودرو؛  بهترین کانسپت سال افق میهن شدداشبورد Manifesto روکش چوب پنبه ای دارد و ضد آب است

کاربرد دوگانه را می توان در قسمت های دیگر مانیفست مشاهده کرد. مثلا روکش صندلی ها تبدیل به کیسه خواب می شود و می توان از پشت ماشین به عنوان میز کار استفاده کرد. باتری ها را می توان از ماشین جدا کرد و برای برق رسانی به وسایل برقی استفاده کرد.

اتاق ماشین بسیار ساده است. همه چیز ضد آب ساخته شده است تا به راحتی شسته شود. بر روی داشبورد گیره هایی قرار می گیرد که راننده می تواند بسته به نیاز یا علایق خود دستگاه های مختلفی را به آن متصل کرده و چیدمان داشبورد را بنا به سلیقه خود تغییر دهد. لاستیک ها نیز بدون باد هستند و در نتیجه هرگز پنچر نمی شوند. داچیا می گوید این لاستیک ها آنقدر بادوام هستند که در طول عمر خودرو نیازی به تعویض ندارند.

دنیای خودرو؛  بهترین کانسپت سال افق میهن شدپشت ماشین می تواند به عنوان میز کار استفاده شود

مانیفست در رقابت برترین کانسپت سال با ۹ خودروی دیگر رقابت می کرد. پس از داچیا، سیتروئن اولی بیشترین رای را به خود اختصاص داد و مرسدس “Vision One-Eleven” سوم شد. کانسپت هایی از آئودی، لانچیا، پورشه، پژو، دوج، بی ام و لینکلن دیگر شرکت کنندگان در مرحله نهایی این رقابت بودند.

تماس مجازی تسلا

دنیای خودرو؛  بهترین کانسپت سال افق میهن شدنرم افزار تمام خودروهای تسلا در آمریکا باید به روز شود

با اعلام نتایج تحقیقات دولت آمریکا در مورد ایمنی خودروهای تسلا، این کارخانه مجبور به اصلاح نرم افزار بیش از دو میلیون محصول خود در آمریکا شد. پس از دو سال بررسی، اداره ایمنی ترافیک بزرگراه های ایالات متحده اعلام کرد که سیستم خودران تسلا به کسانی که به درستی از آن استفاده نمی کنند هشدار کافی نمی دهد.

سیستم خودران تسلا که Autopilot نام دارد، خودرو را بین خطوط نگه می دارد و سرعت را بر اساس خودروی جلویی تنظیم می کند. هنگام استفاده از این سیستم، راننده باید به جاده توجه داشته باشد و نباید دستان خود را از روی فرمان بردارد.

طی سال‌ها، خودروهای تسلا در تصادفاتی درگیر شده‌اند که در آن سیستم خودران فعال بوده اما راننده به جاده توجه نکرده است. برخی از این حوادث منجر به فوت شده است. همچنین ویدئوهایی از چرت زدن رانندگان پشت فرمان یا نشستن در صندلی عقب در حین حرکت خودرو وجود دارد.

به روز رسانی نرم افزار تسلا از طریق اینترنت انجام می شود و رانندگان مجبور نیستند خودروهای خود را به نمایندگی ببرند. با به روز رسانی سیستم خودران، خودرو نظارت بیشتری بر راننده دارد و تعداد اخطارها افزایش یافته است. همچنین این سیستم در جاده هایی که خطر تصادف بیشتر است غیرفعال می شود.

تسلا به دلیل روشی که سیستم خودران خود را به بازار عرضه کرده است مورد شکایت قرار گرفته است. شاکیان می گویند که تسلا با افق میهن نام Autopilot در مورد قابلیت های این سیستم اغراق کرده است. تسلا سیستم دیگری به نام «خودرانی کامل» دارد و امکانات بیشتری دارد. این سیستم به صورت آزمایشی به برخی از رانندگان فروخته شده است.

تویوتا برای اروپا

دنیای خودرو؛  بهترین کانسپت سال افق میهن شدشاسی بلند الکتریکی تویوتا در سال ۲۰۲۴ عرضه می شود

تویوتا با نمایش دو کانسپت از عرضه دو مدل جدید برقی در بازار اروپا خبر داد. این دو خودرو بخشی از برنامه تویوتا برای افزایش تعداد مدل های الکتریکی به شش مدل تا سال ۲۰۲۶ هستند.

اولین مدل یک SUV کوچک است که سال آینده عرضه خواهد شد. یوشیهیرو ناکاتا، مدیر بخش اروپایی تویوتا در مراسم رونمایی از این کانسپت در بروکسل گفت که این مدل نقش اساسی در افزایش فروش خودروهای برقی تویوتا در اروپا خواهد داشت.

تویوتا این SUV را با همکاری سوزوکی طراحی کرده است. هر دو خودرو قرار است در کارخانه سوزوکی در هند تولید شوند. تویوتا اطلاعات فنی زیادی در مورد این خودرو منتشر نکرده است، اما SUV سوزوکی با یک بار شارژ می تواند ۵۵۰ کیلومتر را طی کند.

تویوتا می گوید دو افق میهن برای باتری به خریداران می دهد و آنها می توانند خودرو را با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش دهند. در اروپا، این SUV با هیوندای کونا، فورد پوما و شاسی بلندهای الکتریکی پژو و اپل رقابت خواهد کرد.

دنیای خودرو؛  بهترین کانسپت سال افق میهن شدSUV اسپرت تویوتا با همکاری کارخانه BYD طراحی شده است

تویوتا همچنین کانسپت دیگری از یک SUV بزرگتر را به نمایش گذاشت که بر اساس آن مدل جدیدی در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد.این خودرو با همکاری کارخانه BYD طراحی شده و در چین تولید خواهد شد.

این SUV اسپرت با خودروهایی مانند هیوندای Ioniq 6 و Volkswagen ID 7 رقابت خواهد کرد. آقای ناکاتا در مراسم رونمایی از کانسپت این SUV گفت که این خودرو برای کسانی طراحی شده است که بیشتر به ظاهر خودرو اهمیت می دهند تا استفاده از آن.

تویوتا در حال حاضر تنها یک مدل برقی در محصولات خود دارد و از رقبای خود در این بازار عقب مانده است. این شرکت می خواهد تا سال ۲۰۲۶ فروش خود را در اروپا به ۲۵۰۰۰۰ دستگاه در سال برساند که یک چهارم فروش کارخانه در این بازار است. برای مقایسه، فروش تنها مدل برقی این شرکت تا مهرماه امسال کمی بیش از ۱۴ هزار دستگاه بوده است.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا