خودرو

خبر ویژه برای خریداران محصولات سایپا


آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش ایران تحلیل: ۱. با توجه به ابلاغ مصوبه شورا در خصوص مصوبه ۴۷۳ مبنی بر عدم احتساب تورم در قسمت پرداختی مصرف کنندگانی که تصمیم به پرداخت حداکثر ۵۰ درصد قیمت خودرو در پیش فروش دارند. برنامه ها لطفا به اشتراک بگذارید مبنای محاسبه سهم مصرف را به من بدهید. سازنده بر اساس قیمت پایه محصول یا بر اساس قیمت پایه با احتساب مالیات و … محاسبه می کند در صورت امکان مثالی از محاسبه مربوط به اعمال مصوبه ۴۷۳ برای خودرو از محصولات شرکت ارائه دهید.

۲. در مورد مدت اعتبار تصمیم ۴۷۳ و همچنین نظر در مورد قراردادهایی که شرایط زمان انعقاد قرارداد و زمان تحویل وسیله نقلیه به مشتری متفاوت است (با توجه به لزوم اعمال). تصمیم ۴۷۳) بنابراین عملکرد سایپا بر اساس شرایط زمان انعقاد قرارداد خواهد بود یا درخواست تکمیل پرداخت و تحویل خودرو چه زمانی است؟

۳. اگر دعوتنامه ای برای مصرف کننده ارسال شود و وی پرداخت خودرو را تکمیل نکند و دفعه بعد که دعوتنامه ارسال شود قیمت خودرو افزایش یابد، چگونه مابه التفاوت قابل پرداخت را محاسبه و پرداخت کنیم. مصرف كننده؟ به عبارت دیگر، اگر مصرف کننده در هر نقطه از پرداخت موجودی کالا خودداری کند، ترتیب تعامل با او چگونه است؟

۴. در صورتی که شرکت به دلیل ملاحظات مربوط به زنجیره تولید و انجام تعهدات ناشی از پذیرش های انجام شده، تصمیم به ارسال دعوتنامه ای داشته باشد که نوع، رنگ و غیره آن از تعهدات قراردادی خارج شده و این وضعیت منجر به در این صورت محاسبه سهم تورم مصرف کننده در دو حالت صورت می گیرد: الف- قیمت کالای پیشنهادی بیشتر از قیمت تعیین شده در قرارداد باشد. ب- اگر قیمت کالای پیشنهادی کمتر از قیمت کالای مندرج در قرارداد باشد چقدر خواهد بود؟

۵. سهم تورم مصرف کننده در رابطه با تعهداتی که تحویل خودرو به مصرف کننده قبل از تاریخ قرارداد انجام می شود چگونه محاسبه می شود؟

۶. با توجه به اخطاریه سود صفر از مشارکت در روش پیش فروش; سود سرمایه گذاری در دو مقطع زمانی در نظر گرفته می شود. الف- سود مشارکت از لحظه واریز وجه و تایید قبولی تا صدور دعوتنامه تکمیل پرداخت. ب- سود ناشی از تاخیر در تحویل محصول. آیا با توجه به تصمیم فوق نرخ سود سپرده در هر دو مورد فوق صفر در نظر گرفته شده است؟

۷. اگر محصول نهایی در زمان دعوت به آپشن جدید مجهز باشد، قیمت آپشن طبق قطعنامه ۴۷۳ چگونه محاسبه می شود؟

تصمیم شورای رقابت

با توجه به ابهامات ابراز شده از سوی شرکت سایپا، اعضای شورای رقابت طی نامه شماره ۱۴۰۲/۴۶۳۱۷۸ مورخ ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲ با اکثریت حاضرین تصمیم به شرح ذیل اتخاذ کردند:

– ابهام شماره یک: آیا محاسبه در مصوبه ۴۷۳ بر اساس قیمت پایه خودرو است یا قیمت پایه به اضافه هزینه های مصرف کننده مانند مالیات دولتی و غیره؟ اعضای شورای رقابت با اکثریت آرای حاضرین موافقت کردند، زیرا در مصوبه ۴۷۳ کلمه قیمت کارخانه ای خودرو ذکر شده است و لذا محاسبه باید بر اساس مصوبه مذکور در رابطه با قیمت کارخانه خودرو بدون در نظر گرفتن هزینه های مصرف کننده و مالیات های دولتی.

ابهام شماره دو: مصوبه ۴۷۳ در خصوص قراردادهای منعقده پس از تصویب این مصوبه چگونه باید اجرا شود؟ اعضای شورای رقابت با اکثریت آراء حاضرین، مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت در مورد قراردادهای پیش فروش منعقده پس از تصویب این تصمیم و معتبر از تاریخ ۱۴۰۰/۵/۱۱ تصویب کردند.

– ابهام شماره سه: ابهام در مورد امتناع مشتری از پرداخت و صدور دعوت نامه جدید. اعضای شورای رقابت با اکثریت آرای حاضرین موافقت کردند که در صورت عدم انجام وجه توسط مشتری، مصوبه ۴۷۳ نیز بر اساس قیمت روز دعوتنامه مجدداً محاسبه شود.

– ابهام شماره چهار و هفت: ابهام در مورد تعویض خودرو اعم از مدل، آپشن، رنگ و …. اعضای شورای رقابت با اکثریت آرای حاضرین موافقت کردند که ملاک قیمت خودرو تغییرات بعدی را پیش بینی نکرده است مگر اینکه خودروساز طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو در سال ۱۳۹۲ اقدام کند. که در این صورت ملاک قیمت کارخانه خودروی تحویلی است.

ابهام شماره پنج: ابهام در اجرای مصوبه ۴۷۳ در رابطه با مصرف کنندگانی که خودرو قبل از انقضای مدت قرارداد به آنها تحویل داده شده است. اعضای شورای رقابت با اکثریت آراء حاضر در جلسه موافقت کردند که تصمیم مذکور لازم الاجرا است.

– ابهام شماره شش: ابهام در نحوه محاسبه سود سرمایه گذاری و جبران خسارت تاخیر در تحویل خودرو. اعضای شورای رقابت با توجه به اینکه این موضوع در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان وسایل نقلیه موتوری مصوب ۳۱/۱/۱۳۹۵ هیأت وزیران مقرر شده است، با اکثریت آرای حاضران موافقت کردند و باید مطابق این آیین نامه انجام می شود.

مبحث دوم: بررسی شکایات واصله در بخش خودرو

شورای رقابت در مورد شکایات و ایرادات وارده در خصوص خودرو در شش بند به شرح زیر تصمیم گیری کرد:

بخش اول) شکایات و اعتراضات در مورد قیمت خودرو:

ج: شورای رقابت بر اساس اختیارات و مسئولیت‌های قانونی خود براساس بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای دستورالعمل‌های عمومی و اصل ۴۴ قانون اساسی با استفاده از روش‌های علمی و اقتصادی، دستورالعمل‌ها را تصویب کرد. در دستورالعمل قبلی شورا برای تعیین حداکثر قیمت خودرو، ضوابط مشخص شده بود که در قالب سقف قیمت تعیین شده بود.

بنابراین خودروسازان موظف شدند قیمت خودروهای خود را بر اساس این ضوابط اعلام کنند و این قیمت نمی توانست از سقف قیمت خودرو که طبق دستورالعمل شورای رقابت تعیین شده بود و قیمت خودروهای فروخته شده بیشتر باشد. بر این اساس تنظیم شد. در بخشنامه پانصد و چهل و سومین جلسه شورای رقابت مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ و اصلاحات بعدی آن، قانون تعیین قیمت خودرو تغییر یافت و قیمت خودرو بر اساس قیمت تمام شده تعیین می‌شود و خودروسازان نمی‌توانند افزایش دهند. قیمت خودرو بیش از آن است که بر اساس دستورالعمل شورای رقابت محاسبه می شود

بنابراین، اعضای شورای رقابت با اکثریت آرا موافقت کردند که شکایات مربوط به اعتراض به قیمت‌های محاسبه‌شده و مصوب بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری، قابل رسیدگی به شکایات شورای محلی نیست مدت زمان طولانی تری بازپرداخت دریافت می کند.

ب: در خصوص شکایات مربوط به قیمت خودرو که مربوط به قراردادهای لازم الاجرا در زمان اعتبار تصمیم مراجع ذیربط می باشد، از آنجایی که شورای رقابت اساساً جایگاهی در قیمت گذاری خودرو نداشت، اعضاء شورای رقابت با اکثریت آرا موافقت کرد که شکایات مربوط به موعد تحویل خودرو است. در دوره اجرایی شصت و سوم، تصمیمات سران قوا در شورای رقابت قابل احتساب نیست.

ج: در خصوص شکایات مربوط به قراردادهایی که خودرو از طریق بورس کالا خریداری شده است، اعضای شورای رقابت با اکثریت آرای حاضرین موافقت کردند که شکایات مربوط به خرید خودرو از طریق بورس کالا باشد. بورس و قبل از تصویب ۵۴۳ شورای رقابت نمی توانید با شورای رقابت برخورد کنید.

قسمت دوم ) شکایات و ایرادات در خصوص عدم اجرای مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت مصوب ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ در رابطه با قراردادهای پیش فروش منعقده پس از تصویب این مصوبه (از تاریخ ۱۱/۵/۱۴۰۰) اعضاء. شورای رقابت با اکثریت آراء حاضران به اعتبار مصوبه مذکور رأی دادند. ضمناً شرکت های خودروسازی موظفند در صورت عدم اجرای آیین نامه فوق، مبلغ مازاد دریافتی را مسترد نمایند.

بند ۳- شکایات و ایرادات مربوط به عدم رعایت استانداردهای اجباری با اکثریت آراء حاضرین به تصویب اعضای شورای رقابت رسید زیرا شکایات مذکور مربوط به استانداردهای فاز ۲ می باشد که در آن زمان اجباری نبوده است. بنابراین نمی‌تواند به تایید شورای رقابت برسد تا رسیدگی شود.

بند چهارم: شکایات و ایرادات ناشی از تاخیر در تحویل خودرو و عدم صدور دعوتنامه از سوی خودروسازان و همچنین شکایت از عدم پرداخت سود و غرامت تاخیر در تحویل خودرو از زمان وقوع اختلاف. از این موضوع در چارچوب قراردادهای حقوقی دوجانبه تنظیم شده و مقررات اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو با توجه به این موارد وضع شده است. لذا اعضای شورای رقابت با اکثریت آرای حاضرین موافقت کردند که شکایات خودرو (رانندگی) مبنی بر تاخیر در تحویل و صدور دعوتنامه و همچنین عدم پرداخت سود مشارکت و خسارت تاخیر قابل رسیدگی نیست. در شورای رقابت

بند پنجم) شکایات و ایرادات در خصوص تعویض وسیله نقلیه که آنها نیز به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول: شکایاتی که موضوع آن تغییر مدل خودروی ثبت شده در سامانه یکپارچه خودرو است، مبنی بر اینکه پس از ثبت نام در سامانه یکپارچه و تعیین مدل خودرو مورد نظر مشتری، شرکت خودروسازی پیامکی ارسال کرده است. به مشتری در مورد انعقاد قرارداد در مورد استفاده از وسیله نقلیه دیگر. از آنجایی که ثبت نام در سامانه هیچ گونه تعهدی برای خودرو ایجاد نمی کند و این نکته در اطلاعیه های مربوط به ثبت نام در سامانه یکپارچه نیز درج شده است، اعضای شورای رقابت با اکثریت آرا حاضر به شکایات مربوط به ثبت نام موافقت کردند. و مراحل بعدی در سیستم یکپارچه در شورای رقابت مجاز نیست.

دسته دوم: کسانی هم هستند که بعد از انعقاد قرارداد اظهار تردید کردند. شرکت خودروسازی با توجه به اینکه شرکت های خودروسازی در این شکایات اعلام کرده اند که تغییر مدل خودرو اجباری نبوده و تنها مدل خودرو به مشتری پیشنهاد شده تا مدل خودرو را تغییر دهد، اعلام کرده است که مشتری خودرویی متفاوت از خودروی ثبت نامی دریافت خواهد کرد. در صورت موافقت مشتری و امضای اصلاح قرارداد، اعم از فیزیکی یا الکترونیکی، بنابراین توسط شرکت کنندگان در مسابقه اعمال شد. شکایت کرده است که در جایگاهی نیست که شورای رقابت به او رسیدگی کند.

بند ۶) شکایات و ایرادات در موضوعات کلی، مبهم و غیر آن (طبق جدول پیوست)، اعضای شورای رقابت با اکثریت آرای حاضرین موافقت کردند که موضوع در شورای رقابت قابل رسیدگی نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا