بانک و بیمه

درآمدهای پایدار دولت در سال جدید افزایش پیدا می‌کند

به گزارش ایران تحلیل، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مجلس در حال تکمیل بررسی قسمت دوم لایحه بودجه نسبت به سال های گذشته است در تصویب بودجه این قانون دولت با اندکی تأخیر مواجه هستند و اقداماتی را برای افزایش درآمد پایدار خود انجام داده است. این لایحه شامل اقداماتی برای بازگرداندن انضباط، افزایش شفافیت و حذف ضایعات است. رویکرد دولت افزایش سهم درآمد پایدار در تامین بودجه بود.

وی وابستگی به نفت را یکی از دلایل کسری های مزمن بودجه سال های اخیر دانست و تصریح کرد: پس از تحریم ها، دولت ها مجبور شدند یا هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهند یا از بانک مرکزی وام بگیرند که تاثیر نامطلوبی بر تورم داشت. تلاش دولت سیزدهم بر این بود که با رفع این دو مشکل، سهم درآمد پایدار را افزایش دهد. و در سه سال اخیر این سهم افزایش یافته و سهم درآمد پایدار اعم از تعرفه ها، سود سهام شرکت ها، درآمدهای غیرنفتی و مالیات و … از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است و این چیزی است که ما داریم. امیدواریم امسال این رقم به ۶۰ درصد نزدیک شود که نشان می دهد مشکلات ساختاری بودجه به تدریج در حال حل شدن است.

خاندوزی تصریح کرد: در قسمت دوم بودجه با دستور رئیس جمهور ۵ درصد مالیات بر تولید کاهش یافت، معافیت مالیاتی سود شرکت ها در سال گذشته اعمال شد که مشوق خوبی بود و ۷۵ درصد این واگذاری شد. شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند برای پرداخت مالیات و عوارض از ضمانت‌نامه‌های بانکی و اسناد خزانه استفاده کنند.

وی درباره سامانه مودیان گفت: تا دو روز گذشته ۱۳۷ هزار مؤدی به این سامانه متصل شده اند و در مجموع بیش از ۱.۵ میلیارد صورتحساب الکترونیکی صادر شده که ۵۷ درصد آن از شرکت های معتمد و ۴۰ درصد سایر شرکت ها است. سازمان کارگزار مالیاتی در انجام کار با دقت مطلق وجود دارد. با توجه به اینکه در سال اول اجرا از ابزارهای تشویقی استفاده خواهیم کرد و هنوز جریمه ای اعمال نکرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا