اخبار اقتصاد ایران

درآمد وکیل چقدر است؟ – پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا

امروزه بسیاری از وکلا برای رسیدگی به پرونده ها هزینه های گزافی دریافت می کنند.

شغل وکالت یکی از پردرآمدترین مشاغل است زیرا روز به روز بر تعداد پرونده های حقوقی افزوده می شود و مردم برای حل بسیاری از پرونده های حقوقی نیازمند کمک وکیل هستند. اما سوالی که مطرح می شود این است که درآمد وکیل چقدر است؟ حقوق یک وکیل برای هر پرونده چقدر است؟ آیا سازوکار و قوانین خاصی برای تعیین دستمزد وکیل وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ تمام سوالات خود با ما همراه باشید.

آیا حقوق وکلا بر مبنای خاصی تعیین می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مبنای مشخصی برای تعیین حق الزحمه وکلا وجود ندارد، البته بسیاری از وکلا براساس درخواست موکلان خود حدود ده درصد حق الزحمه تعیین کرده اند. منظور از این تعرفه ده درصدی چیست؟ برای مثال تصور کنید که یک چک برگشتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون دارید و می خواهید وکیلی این چک را برای شما نقد کند. حق الزحمه ای که وکیل برای چنین کاری دریافت می کند بین ۷ تا ۱۰ درصد است. میزان درصدی که در نهایت برای حقوق تعیین می شود به موارد مختلفی از جمله امانی یا تضمینی بودن چک، موضوع آن، مشکلات مربوط به آن و … بستگی دارد.

پس از تعیین حقوق باید نحوه پرداخت مشخص شود. طبق مقررات و شرایط معمول موکل باید ۶۰ درصد حقوق وکیل را نقداً پرداخت کند و ۴۰ درصد باقی مانده را پس از اتمام کار به وکیل بدهد. البته ۴۰ درصد باقیمانده باید در یک چک پرداخت شود. البته باید گفت که این تعرفه ها برای تعیین دستمزد وکیل کاملا توافقی است و قانون و اجبار خاصی پشت آن نیست. بسیاری از وکلا دستمزد خود را بسته به حجم کار، زمانی که برای آن صرف می کنند، سختی و پیچیدگی و … تعیین می کنند که می تواند کمتر یا بیشتر از حد معمول باشد.

عوامل موثر در تعیین درآمد وکیل

برای بررسی میزان درآمد یک وکیل گفتیم که بسیاری از وکلا بر اساس عوامل مختلفی که وجود دارد حقوق خود را تعیین می کنند. حال در این قسمت برای اینکه بتوانید درآمد وکیل را حدس بزنید معیارهای تعیین درآمد وکیل را معرفی می کنیم. این معیارها عبارتند از:

سوابق و تجربه وکالت: یکی از مهم ترین عواملی که بسیاری از افراد در استخدام وکیل به آن توجه می کنند سوابق و تجربه وکیل است. البته هر چه یک وکیل تجربه بیشتری داشته باشد، راحت تر می تواند به پرونده شما رسیدگی کند و شما را زودتر به حقوقتان برساند. البته چنین وکیلی با توجه به تجربه و دانش بیشتر، حق الزحمه بالاتری را نیز طلب خواهد کرد.

فعالیت در زمینه تخصصی: همانطور که می دانید، بسیاری از وکلا به طور انحصاری فقط در یک زمینه مشغول هستند. به عنوان مثال، وکلایی که در زمینه املاک تخصص دارند، فقط پرونده های مربوط به دعاوی ملکی را می پذیرند. انتخاب وکیل متخصص باعث سهولت در رسیدگی به پرونده می شود و می توانید در مدت زمان کوتاه تری به حقوق خود برسید. بدون شک دستمزد چنین وکیلی بیشتر تعیین می شود.

شهرت وکیل: یکی دیگر از عواملی که می تواند منجر به درآمد بالای وکیل شود، شهرت وکیل است. هر چه وکیل شهرت بیشتری داشته باشد، موکلان بیشتری آن وکیل را انتخاب می کنند و این در نهایت منجر به افزایش درآمد وکیل می شود. به عنوان مثال، اگر شما به دنبال یک وکیل ملکی در تهران اگر هستید باید به یک وکیل معروف مراجعه کنید تا خیالتان راحت از پیگیری پرونده راحت شود.

محل سکونت و محل دفتر وکالت: از دیگر مواردی که میزان درآمد وکیل را تعیین می کند، محل سکونت و محل دفتر وکالت است. در شهرهای بزرگ و پرجمعیت تعداد پرونده های حقوقی به دست وکیل می رسد و قطعا درآمد وکیل افزایش می یابد. طبق آمارهای موجود حقوق وکیل در تهران بیشتر از وکیل شهرستانی است.

انجام تبلیغات حرفه ای: قطعاً در کشور ما وکلای زیادی هستند که به صورت حرفه ای در زمینه وکالت فعالیت می کنند، اما به دلیل عدم تبلیغات مناسب، افراد کمی آنها را می شناسند. بنابراین توصیه می شود وکلا برای شناخته شدن تبلیغات حرفه ای انجام دهند تا بتوانند مشتریان بیشتری را جذب کنند و درآمد خود را افزایش دهند.

پس همانطور که می بینید نمی توان به این سوال که درآمد وکیل چقدر است پاسخ قطعی و مشخصی داد اما باید گفت که درآمد وکیل بسته به شخص و فعالیت او تعیین می شود.

اگر پرونده به نتیجه مطلوب ختم نشود تکلیف حق الوکاله چه می شود؟

خیلی ها فکر می کنند حق الزحمه ای که به وکیل می دهند به این معناست که پرونده باید با نتیجه مثبت تمام شود و اگر پرونده به خوبی خاتمه نیاورد، نباید به وکیل پول بدهند. چنین طرز فکری کاملا اشتباه است و حق الوکاله دریافتی وکیل در واقع به خاطر اقداماتی است که وکیل در جریان رسیدگی به پرونده انجام می دهد و ربطی به موفقیت یا عدم موفقیت پرونده ندارد. وکلا موظفند بهترین عملکرد خود را از خود نشان دهند و پیشرفت پرونده را به سمت موفقیت هدایت کنند. اما باید بدانید که تکلیف یک پرونده در نهایت با نظر قاضی مشخص می شود.

انتخاب وکیل حرفه ای و منصف

انتخاب وکیل حرفه ای و منصف

امروزه بسیاری از وکلا برای رسیدگی به پرونده ها هزینه های گزافی دریافت می کنند و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از افراد برای گرفتن وکیل مراجعه نکرده و از سپردن پرونده به وکیل متخصص صرف نظر کنند. در این میان، وکلای منصفی وجود دارند که می توانند با پرداخت هزینه ای معقول به پرونده شما رسیدگی کنند. در سایت آقای وکیل تمام وکلا در هر منطقه و شهر را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید با توجه به نیاز خود وکیل انتخاب کنید.

آخرین کلمه

هدف از نگارش این مقاله پاسخ به سوال “درآمد وکیل چقدر است؟” این بود که به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کردیم و هر چیزی که می توانست روی درآمد وکیل تاثیر بگذارد گفتیم. بنابراین اکنون می توانید با دید بازتر به درآمد و حقوقی که وکلا دریافت می کنند نگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا