بانک و بیمه

ملت و تجارت مشغول رِنج کشیدن

هادی بهرامی; بازار: بانک مؤسسه ای اقتصادی است که وظایفی مانند اعطای و توزیع وام، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، پذیرش سپرده و ذخیره سازی را انجام می دهد. موجودی ها مسئولیت انجام وظایف سرپرستی و سرپرستی نسبت به مشتریان را بر عهده دارند و به عنوان واسطه خرید و فروش عمل می کنند. بخش بانکی یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد یک کشور است و مسئولیت تامین مالی پروژه های خرد و کلان را بر عهده دارد. روش مدیریت بانک ها در این صنعت تغییر کرده و روش های جدیدی در این صنعت در حال استفاده است. نحوه نگاه بانک ها به مشتریان نیز تغییر کرده است. در گذشته، بانک ها به سختی به مشتریان خود اهمیت می دادند، زیرا تقریباً اکثر بازارها در حال رشد بودند. اما امروزه آنها متوجه شده اند که سود فقط از طریق توجه مشتری و سهم بیشتر از بازار بدست می آید.

صنعت بانکداری که در حال حاضر جزو ۱۰ صنعت برتر بورس است، در دهه ۸۰ وارد این بازار شد و توانست در کمتر از یک دهه به جایگاه قابل قبولی دست یابد. در واقع، صنعت بانکداری علیرغم مدت کوتاهی که از عرضه اولیه آن می گذرد، از پیشینه و پایه قوی برخوردار است. در زیر به تحلیل ۴ سهم عمده در صنعت بانکداری می پردازیم.

تحلیل 3 شرکت برتر صنعت بانکداری

قیمت وبملت در مرحله بازه معاملاتی است و با عبور از محدوده ۴۹۰ تومان می تواند به اهداف ۵۴۵، ۶۰۰ و ۶۷۰ تومان برسد. پشتیبانی سهام معتبر ۳۸۰ تومان می باشد

تحلیل وب ملت بانک ملت
تحلیل بنیادی: بانک ملت بزرگترین بانک بورسی محسوب می شود و حدود ۱۵ درصد از نقدینگی شرکت را در اختیار دارد. این بانک دارای حجم زیادی از سپرده ها و تسهیلات شبکه بانکی است و تحرکات آن تاثیر زیادی بر شبکه بانکی و وضعیت پولی جامعه دارد که بررسی سازوکار آن را بیش از پیش اهمیت می دهد. این بانک در ۳۱ ام آذر ۱۴۰۱ در مجموع دارای ۱۴۰۴ شعبه در اقصی نقاط کشور و خارج از کشور است که از این تعداد چهار شعبه (۳ شعبه در ترکیه، ۱ شعبه در کره جنوبی) و چهار بانک مستقل در ارمنستان، انگلستان، آلمان و مالزی در زمینه فعالیت های بین المللی تخصص دارند. گفته می شد در صورت رفع محدودیت های بین المللی این نسبت افزایش می یابد. سود خالص بانک ملت ۴۴ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان با نسبت قیمت ۲.۹ است که نسبت به سال گذشته ۱۸۵ درصد افزایش داشته است!
تحلیل تکنیکال: قیمت در فاز بازه معاملاتی قرار دارد و با عبور از محدوده ۴۹۰ تومان می تواند به اهداف ۵۴۵، ۶۰۰ و ۶۷۰ تومان برسد. پشتیبانی سهام معتبر ۳۸۰ تومان می باشد.

و تحلیل بانک صادرات را صادر کرد
تحلیل بنیادی: در حال حاضر بانک صادرات ایران مالک بانک های خارجی مستقل مانند بانک صادرات تاشکند و لندن، فیوچر بانک بحرین و بانک آرین افغانستان و همچنین شعب این بانک در اروپا و آسیا است. بیش از ۲۰ واحد وجود دارد. بانک صادرات ایران در حال حاضر با بیش از ۲۷۰۰ شعبه فعال، عنوان بزرگترین شبکه شعب بانکی ایران را در اختیار دارد. سود خالص بانک صادرات ۴۴۷ میلیارد تومان با نسبت قیمت به سود ۴۲ است که نسبت به سال قبل ۲۳ درصد و نسبت به دو سال گذشته ۹۶ درصد کاهش داشته است.
تحلیل تکنیکال: قیمت با عبور از محدوده ۲۳۰ تومانی می تواند به اهداف ۳۲۰ و ۵۰۰ تومانی برسد. پشتیبانی بلند مدت معتبر ۱۶۰ تومان می باشد که به مدت ۴ سال نگهداری می شود.

قیمت سهام بانک تجارت پس از رشد ۸۵ درصدی، روند نزولی بلندمدت خود را شکست و با کاهش مواجه شد و سپس از حمایت ۱۹۰ تومانی بازگشت. در حال حاضر روند نزولی میان مدت شکسته شده و هدف گذاری های ۳۱۰ و ۴۴۰ تومانی سر جای خود قرار دارد. پشتیبانی سهام معتبر ۲۰۰ تومان می باشد

و تحلیل معاملات بانک تجارت
تحلیل بنیادی: بانک تجارت یکی از بزرگترین بانک های فعال در شبکه بانکی کشور است که نقش انکارناپذیری در رشد و بهبود اقتصاد ملی ایفا می کند. بانک تجارت با مجموعه ای از تجربیات و خدمات جاری بانکی آن زمان فعالیت خود را آغاز کرد و بر اساس این مزیت نسبی و با تکیه بر زیرساخت های انسانی و فنی غنی در حوزه بانکی که حاصل تجربیات بانک های عضو بوده است، توانست در زمینه خدمات بانکی، چه در حوزه بانکداری الکترونیک و چه در حوزه بانکداری بین المللی، پیشگامان بسیاری باشد. سود خالص این بانک با نسبت قیمت به درآمد ۳.۳ ۱۲ هزار و ۸۷۷ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۸۶ درصد افزایش و نسبت به دو سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است.
تحلیل تکنیکال: قیمت پس از رشد ۸۵ درصدی روند نزولی بلندمدت خود را شکست و افت را تجربه کرد و سپس از حمایت ۱۹۰ تومانی دوباره صعود کرد. در حال حاضر روند نزولی میان مدت شکسته شده و هدف گذاری های ۳۱۰ و ۴۴۰ تومانی سر جای خود قرار دارد. پشتیبانی سهام معتبر ۲۰۰ تومان می باشد.

آخرین کلمه
این بانک‌ها دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و ارزهای زیادی هستند که حداقل ارزش ریالی این دارایی‌ها در این سه تا چهار سال افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. علاوه بر این که رشد ثروت قابل توجهی را تجربه کردند. وضعیت عملیات بانکی بانک ها نیز تغییر محسوسی داشته و قطعا با افزایش نرخ ارز، نرخ ارز آنها افزایش خواهد یافت.
اما ارزش امروز سهام این بانک ها در بازار به پایین ترین سطح خود در تاریخ رسیده است. می توان گفت که به هیچ وجه به ارزش بخشی از دارایی های آنها نزدیک نیست، چه رسد به اینکه همه ابعاد در نظر گرفته شود. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی بنگاه‌های بانکی، باید میزان دارایی‌ها، کیفیت و دامنه ارائه خدمات، نتایج عملیاتی، سیاست‌های دولت و سایر جنبه‌ها در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا