اخبار بورس

نگاهی به سرخابی‌ها در ایران و جهان

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهام، نویسنده: علی حیدری | در ۱۵ ام اسفند سال ۱۴۰۰ بود که سهام دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار استقلال و پرسپولیس در بورس عرضه شد و سرانجام پس از ۶ ماه در اوایل سال. شهریور در سال ۱۴۰۱ اولین معاملات سهام باشگاه های ورزشی در بازار سرمایه انجام شد. سالن ورزش پرسپولیس با ۳۶۰۰ میلیارد تومان و باشگاه استقلال آنها اولین روزهای معاملاتی خود را با ارزش بازار ۴۳۰۰ میلیارد تومان به پایان رساندند. در حال حاضر آب های آبی پایتخت ۱۶۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و پرسپولیس حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. تکلیف سهام این دو باشگاه چه شد؟ آیا دیگر زاغی های دنیا هم همینطور هستند؟

تفاوت قرمزآبی پایتخت با منچستر و میلان؟

اول، ارزش نگاهی به ملک را دارد دیگر قرمزها و آبی های معروف یک دنیا داشتن همتایان منچستر متعلق به دو شخص حقوقی و میلانی ها صاحبان موسسه ای دارند که با توجه به بررسی های نویسنده هیچ یک از این افراد هیچ ارتباطی با نهادهای دولتی یا مستقل در ایتالیا و انگلیس ندارند. اما در کشور عزیزمان وزارت ورزش با ۹۰ درصد مالکیت هیئت مدیره مالک هر دو باشگاه است.

حال به بررسی ارزش گذاری این دو شرکت می پردازیم. کارشناسان ارزش گذاری قضایی ارزش سهام استقلال را ۱۸۰۰ میلیارد تومان و پرسپولیس را ۳۲۰۰ میلیارد تومان در زمان انتشار برآورد کردند. به گزارش سایت ترانسفر مارکت، پرسپولیس با ۱۴.۳ میلیون یورو و استقلال با ۱۳.۳ میلیون یورو بر اساس ارزش بازیکنان حاضر در هر تیم به ترتیب در جایگاه اول و دوم تیم های ایرانی قرار دارند. طبق آخرین گزارش حسابرسی موجود در کدال در پایان سال مالی ۱۴۰۱، باشگاه استقلال با سرمایه ۱۰۰۰ میلیاردی توانسته ۲۰۰ میلیارد درآمد داشته باشد و در نهایت ۸۰ میلیارد زیان داشته باشد. همچنین پرسپولیس با سرمایه ۱۰۰۰ میلیاردی توانست ۱۰۰ میلیارد گردش مالی داشته باشد و در نهایت ۱۳۵ میلیارد زیان خالص را به ثبت برساند. درآمد اصلی این دو باشگاه از حقوق اسپانسر و علامت تجاری و همچنین حقوق مربوط به فروش و رشد بازیکنان است. و وقتی صحبت از هزینه ها می شود، دستمزد بازیکنان، مربیان و کادر فنی بیشترین هزینه ها را تشکیل می دهد.

ولی این اعداد در مقایسه با منچستر و میلان چگونه است؟ طبق گزارش مجله آمریکایی فوربس در سال ۲۰۲۳ منچستر یونایتد این تیم به عنوان دومین تیم در جهان با ارزش ۶ میلیارد دلار معرفی شد، باشگاه دیگر منچسترسیتی است. شهر منچستر با ارزش ۵ میلیارد دلار در رتبه پنجم این جدول قرار دارد. آث میلان و اینتر آنها با ۱.۴ و ۱ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های چهاردهم و شانزدهم این جدول قرار دارند. بر اساس گزارش سایت Transfermarkt، ارزش بازیکنان یونایتد و سیتی به ترتیب ۷۳۴ و ۱۲۷۰ میلیون یورو است. از نظر ارزش کل بازیکنان، اینتر با ۶۲۲ میلیون یورو در جایگاه اول و دوم ایتالیا و آث میلان با ۵۳۳ میلیون یورو در رده های اول و دوم قرار دارند.

شیطان قرمز در سال ۲۰۲۳ با کسب درآمد ۷۸۰ میلیون دلار و سود ۱۰۸ میلیون دلار از سوی دیگر، سال گذشته یک تحول مالی مثبت را پشت سر گذاشتند آبی آسمانی سال گذشته توانستند کسب درآمد کنند ۸۱۵ میلیون دلار و سود ۱۷۵ میلیون دلار در نهایت توانستند منچستر سرخپوشان را باز هم شکست دهند و با عملکرد مالی قهرمان مسابقات ورزشی شوند.

در جنگ میلانی ها این بار مارهای آبی موفق شد با فروش ۳۴۸ میلیون دلار و سود ۴۴ میلیون دلار از رقیب خود در شهر پیشی بگیرند. در عوض، امپراتور اروپا (آث میلان) با درآمد ۳۰۰ میلیون دلار و سود ۱۱ میلیون دلار او عملکرد ضعیفی مقابل اینتر به جا گذاشت.

بیشترین درآمد از باشگاه های انگلیسی است اقلام تجاری، حق پخش و در نهایت فروش بلیت این در حالی است که طرح تجاری باشگاه ها در سال های اخیر نشان داده است که سهم درآمدهای تجاری مانند حقوق رشد بازیکن، حق علامت تجاری و … رشد قابل توجهی داشته است. همانند باشگاه های ایرانی، بیش از ۷۰ درصد هزینه ها صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود. با این حال، در سال های اخیر، سهم حق پخش در درآمد باشگاه های ایتالیایی به طور قابل توجهی افزایش یافته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و هزینه ها مطابق با باشگاه های انگلیسی است.

در جدول زیر بازدهی سهام تیم های همشهری را مشاهده می کنیم:

با توجه به نظرسنجی های انجام شده در تیم های دیگر مانند: استقلال و پرسپولیس از ابعاد مختلف مانند عملکرد مالی، ارزش باشگاه ها و ارزش بازیکنان آن ها و همچنین مقایسه با مغربی های محبوب پایتخت، دلیل کاهش شدید قیمت سهام این دو باشگاه را می توان به برخی توضیح داد. وسعت برآورد کارشناسان بیشتر از برآورد سرمایه گذاران است از اجرای او بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا