اخبار اقتصاد ایران

پیش‌بینی راغفر از نرخ تورم در سال آینده؛ منتظر تورم ۶۰ درصدی باشیم

موضوع اصلی ما دستمزد نیست، بلکه نرخ ارز است که توسط خود دولت تغییر می کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت تورم را ۴۰ درصد اعلام کرده و برای سال آینده هم همین حدود را تخمین زده اند اما طبق برآوردی که انجام دادیم فکر می کنم تورم ۶۰ درصد یا بیشتر باشد.

ایران تحلیل، حسین راغوفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در پاسخ به این سوال که هر زمان صحبت از افزایش دستمزد می شود، کارفرمایان فریاد می زنند که اگر این اتفاق بیفتد واحدهای تولیدی تعطیل می شوند. آیا با این گفته موافقید یا خیر؟ وی به «شرق» گفت: طبیعی است که وقتی قیمت هر کالا یا خدماتی افزایش می یابد، آثار قیمت نسبی بر آن تأثیر می گذارد و افزایش قیمت بر بازار نیز تأثیر می گذارد. وی افزود: از این نظر حق با آنهاست اما مقصر کیست؟ حق با آنهاست، اما حق دارند به این معنا که با افزایش حقوق و دستمزد، هزینه های تولید یا بنگاه اقتصادی آنها افزایش می یابد. اما باید مراقب بود که افزایش هزینه های واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی تنها مربوط به دستمزد نباشد. زیرا سهم دستمزد شرکت ها از کل هزینه ها کم است. من دقیقا محاسبه نکردم اما برآوردم این است که این سهم حدود ۱۰ درصد است.

راغوفر تاکید کرد: نکته این است که این واحدها هزینه های دیگری نیز دارند. موضوع اصلی ما دستمزد نیست، بلکه نرخ ارز است که توسط خود دولت تغییر می کند. برای چی؟ احتمالا برای جبران کسری بودجه. حالا چه کسی هزینه این نوع مدیریت را پرداخت می کند؟ این هزینه را قطعا تولیدکننده، کارفرما و مردم عادی خواهند پرداخت. این هزینه باید توسط آن کارفرما پرداخت شود. اما اگر موضوع فقط حقوق بود با افزایش حقوق و دستمزد متناسب با شرایط رفع می شد. اکنون چون کارفرمایان نمی توانند به عوامل تورم ساز دست یابند، فشار موجود بر کارگران و نیروی کار کاهش می یابد. تاکید راغوفر این است که این نابرابری هزینه ها و وضعیت در سال آینده بدتر می شود و با افزایش تورم، مدیریت وضعیت موجود در شرکت ها دشوارتر می شود. دولت تورم را ۴۰ درصد اعلام کرده و برای سال آینده هم همین حدود را تخمین زده اند، اما با برآوردهایی که انجام دادیم، فکر می کنم تورم ۶۰ درصد یا بیشتر باشد. به خصوص با شرایط فعلی. در هر صورت تورم به طور متوسط ​​۳۰۰ یا ۴۰۰ قلم کالا است و برای اکثر مردم احساس می شود که این قسمت سبد کالایی آنها را تشکیل می دهد.

آنچه راغوفر درباره تورم گفت با گزارش مرکز آمار ایران درباره تورم دیماه سازگار است. بر اساس گزارش مرکز آمار، در دیماه ۱۴۰۲، تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور ۳۸.۵ درصد بوده است. یعنی خانوارهای کشور به طور متوسط ​​۳۸.۵ درصد بیشتر از دی در ماه ۱۴۰۱ برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات مشابه» هزینه کرده اند. تورم نقطه‌ای دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۱.۷ واحد درصد کاهش داشته است. تورم نقطه به نقطه به معنای درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

در گزارش مرکز آمار آمده است: دی در ماه ۱۴۰۲ شاخص بهای مصرف کننده کشور به ۲۲۲.۷ رسیده که نسبت به ماه قبل ۲.۶ درصد افزایش نشان می دهد که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۸.۵ درصد افزایش نشان می دهد. و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل. ۴۳.۶ درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا