طلا و ارز

بخشنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت طلا/ ارائه گواهی سپرده در قبال سکه و طلا ممنوع شد







بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی اعلام کرد: خرید سکه و شمش طلا از اشخاص حقیقی اعم از امانی منتهی به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و یا غیر آن تنها پس از دریافت امکان پذیر است. تاییدیه بانک مرکزی



به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی در بخشنامه شماره ۲۶۰۷۸۵/۰۲ مورخ ۲۴۰۲/۱۰/۲۴ به کلیه بانک ها و موسسات اعتباری تاکید کرد: موسسات اعتباری مجاز به انجام عملیات بانکی مجاز بر اساس بند (۳-۷) هستند. این آیین نامه مصوب جلسه مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۲ شورای محترم پول و اعتبار نسبت به پذیرش و نگهداری اشیاء قیمتی، اسناد و اوراق بهادار و اجاره کمد به مشتریان اقدام نماید. صندوق امانی تحت عنوان ارائه خدمات دریافت و نگهداری اقلام با ارزش اشخاص حقیقی، اقدام به تهیه سکه و شمش طلا از مشتریان نموده و در قبال تاییدیه صادره از طرف وام دهنده، اقدام به صدور گواهی برای وام دهنده می نماید. آنها با استفاده از مکانیسم های بورس کالا. مشروط بر اینکه قابل معامله باشد.

بدیهی است که این اقدام به صورت کاذب، غیرواقعی و حباب گونه فضای سفته بازی و افزایش قیمت را ایجاد کرده و از یک سو می تواند اختلاف نرخ ارز با ارزش ذاتی شمش طلا و سکه طلا را افزایش دهد. از سوی دیگر می تواند ابزاری برای تضییع حقوق و منافع عمومی فراهم کند. آهسته. تدریجی

بر این اساس، از تاریخ انتشار این بخشنامه، پذیرش شمش و شمش طلا از اشخاص خصوصی حتی اگر به صورت امانی و منتهی به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا باشد، امکان پذیر است. یا در غیر این صورت تنها پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی. لذا ضروری است هرگونه پروژه ای که دارای مشخصات و مختصات فوق می باشد در این موسسه اعتباری متوقف شود و کلیه سکه ها و شمش طلای دریافتی با یک تماس مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن عودت داده شود.

لازم به ذکر است این بانک بر اساس اختیارات خود در تنظیم و تسهیل مبادلات طلا که در قوانین فوق الذکر بویژه قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده است، از طریق سازوکار اقدامات ویژه ای در این خصوص انجام می دهد. مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران جزئیات متعاقبا اعلام خواهد شد.

با عنایت به مراتب فوق، لازم است مراتب را در اسرع وقت به اطلاع کلیه واحدهای ذیربط این بانک/موسسه اعتباری غیربانکی بر اساس مفاد بخشنامه شماره ۹۶/۱۴۹۱۵۳ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۶ رسانده و بر اجرای آنها نظارت دقیق نمایند. .









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا