اقتصاد جهان

بدهی خارجی ایران کمتر از 26 کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود با عنوان «چشم انداز اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی» به تحلیل بدهی خارجی ۲۸ کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

بر اساس محاسبات این سازمان بین المللی، ایران و الجزایر در سال ۲۰۲۳ کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه خواهند داشت.

در این گزارش، نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی تنها ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ است که از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به جز الجزایر کمتر است.

بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن کاهش چشمگیری داشته است. در سال ۲۰۲۲، نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی ۲.۲ درصد گزارش شد که پس از آن این مقدار در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۲ درصد کاهش یافت.

سطح بدهی خارجی الجزایر نسبت به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته ۱.۳ درصد گزارش شده است. بحرین با بدهی ۲۰۱.۴ درصدی بدهکارترین کشور خاورمیانه محسوب می شود.

متوسط ​​بدهی کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی نسبت به کل تولید ناخالص داخلی آنها در سال ۲۰۲۳، ۴۷.۸ درصد برآورد شده است.

نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت به تولید ناخالص داخلی در سال جاری نیز ۴۲.۹ درصد گزارش شده است. بر این اساس میانگین بدهی خارجی منطقه ۲۸ برابر ایران بوده است.

صندوق بین المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۳ را ۲۶.۶ درصد محاسبه کرده است که ۱۵ برابر بدهی خارجی ایران است. بدهی خارجی امارات ۹۴.۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری، ۵۵ برابر ایران برآورد شده است.

نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی برخی از کشورها در سال جاری عبارت است از: آذربایجان ۹.۸٪، عراق ۲۲.۸٪، کویت ۳۵.۸٪، عمان ۶۰.۳٪، مصر ۵۰.۱٪، گرجستان ۷۱.۸٪، اردن ۸۴.۱٪، مراکش ۴۸.۸٪، پاکستان ۴۰.۱ درصد، تاجیکستان ۶۴.۷ درصد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا