فناوری

به گزارش میهن تجارت | فیلم‌های منتخب هاروارد

دانشگاه هاروارد که مشهورترین دانشگاه جهان محسوب می شود، ۵ فیلم کوتاه و بلند را معرفی کرده است که به گفته اساتید این دانشگاه می تواند ذهن مخاطبان سینما به ویژه دانشجویان را پرورش دهد. بیشتر از همه دانشجویان این دانشگاه. دانشگاه هاروارد که حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد به طور سنتی روسای جمهور آمریکا مانند باراک اوباما، جورج بوش، جان اف کندی، فرانکلین روزولت، جان آدامز و … را تربیت کرده است.

به گزارش مهر همچنین افراد مشهوری چون مریم میرزاخانی، بیل گیتس، تی اس الیوت، مارک زاکربرگ، ناتالی پورتمن، مت دیمون، دیمین شازل و… از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. اما همزمان با معرفی نامزدهای اسکار که معمولاً برای هر رشته ۵ فیلم را به عنوان نامزد نهایی معرفی می کند، در نهایت از بین ۳۰۰ فیلم برگزیده خود، ۵ فیلم به عنوان فیلم های پرورش دهنده ذهن دانشجویان معرفی شده است.

این پنج فیلم بدون در نظر گرفتن سال تولید یا زبان اصلی فیلم ایران تحلیل شدند. این موسسه اعلام کرد که این فهرست بر اساس تاثیرگذارترین فیلم‌های این حوزه یا آثار کلاسیک ایران تحلیل نشده است، بلکه شامل فیلم‌هایی است که پس از تماشای آن‌ها مدت‌ها به آنها فکر خواهید کرد.

سرگیجه

آلفرد هیچکاک، چهره شاخص سینما، این فیلم را در سال ۱۹۵۸ کارگردانی کرد. این فیلم در سال ۲۰۱۲ توسط مجله “Sight and Sound” به عنوان بهترین فیلم تاریخ ایران تحلیل شد. این فیلم درباره کارآگاه پلیس سانفرانسیسکو اسکاتی فرگوسن است که از بیماری رنج می برد. از ارتفاع می ترسد و پس از یک حادثه آسیب زا تصمیم به بازنشستگی می گیرد. هیچکاک سرگیجه را شخصی ترین فیلم دوران حرفه ای خود نامید. فیلمی که یکی از موضوعات مورد علاقه هیچکاک، عشق به عنوان یک وسواس را بررسی می کند. عشقی که زن و مرد را نابود می کند.

همه مردان رئیس جمهور

این فیلم که در سال ۱۹۷۶ به کارگردانی آلن جی پاکولا و بازی رابرت ردفورد و داستین هافمن اکران شد برنده ۴ جایزه اسکار شد. داستان این فیلم بر اساس یک داستان واقعی است که در ۱۷ ژوئن ۱۹۷۲ در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون از مقر دموکرات ها در واشنگتن با دستگیری پنج سارق با دستگاه های شنود مدرن و ورود باب وودوارد، خبرنگار تازه کار اتفاق افتاد. از واشنگتن پست و کارل برنشتاین. ، خبرنگار پرانرژی و پیگیر روزنامه وارد فاز جدیدی می شود.

هزارتوی پن

این فیلم به کارگردانی گیرمو دل تورو و با بازی ماریبل وردو در سال ۲۰۰۶ ساخته شد و توانست ۳ جایزه اسکار را دریافت کند. ماز پن درباره دختر کوچکی است که با مادر باردار و ناپدری خود، یک سرباز فاشیست، در طول جنگ های داخلی ژنرال فرانکو دیکتاتور اسپانیا زندگی می کند. یک روز، او حشره ای را می بیند که شبیه پری است، که او را به یک “پیچ وخم” اسرارآمیز هدایت می کند که به دنیای زیرین ختم می شود. این جایی است که دختر با یک جانور آشنا می شود و در دنیای خیال و واقعیت ماجراجویی می کند. کارگردان در پایان این فیلم دو خط خیالی و واقعی از زندگی اوفلیا را هنرمندانه به هم پیوند می دهد.

روبان سفید

این فیلم آلمانی محصول ۲۰۰۹ به کارگردانی میشائیل هانکه داستان شهر کوچکی را روایت می کند که در طول جنگ جهانی اول تصادفات و مرگ های وحشتناکی را تجربه می کند. «روبان سفید» هم برنده نخل طلای شصت و دومین جشنواره فیلم کن و هم جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۲۰۰۹ شد. این فیلم ۱۵۰ دقیقه ای سیاه و سفید نمایش داده شد و یکی از آنها محسوب می شود. مهمترین آثار تاریخ سینمای آلمان

بادکنک قرمز

این فیلم فرانسوی ۳۶ دقیقه ای که در سال ۱۹۵۶ اکران شد با داستان ملایم خود بینندگان را به وجد آورد. داستان در مورد پسری تنها است که در خیابان های پاریس بادکنک قرمزی پیدا می کند و از آن زمان جدایی ناپذیر بوده اند. تکنیک های باورنکردنی ساخت این فیلم در حین حرکت بادکنک با توجه به زمان ساخت فیلم بیش از هر چیز توجه مخاطب را به خود جلب می کند.

از دیگر فیلم‌های موجود در فهرست هاروارد می‌توان به گاو خشمگین و راننده تاکسی اسکورسیزی، با او صحبت کن، یک درام اسپانیایی محصول ۲۰۰۲ به کارگردانی پدرو آلمادووار، مخمل آبی، نئون نوآر ۱۹۸۶ دیوید لینچ، قوانین بازی اشاره کرد. شهروند کین ساخته اورسن ولز، فیلم نئورئالیستی ایتالیایی دزد دوچرخه ساخته ویتوریو دسیکا و نمک زمین مستند فرانسوی-برزیلی به کارگردانی ویم وندرس و جولیانو ریبیرو سالگادو محصول ۲۰۱۴ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا