اخبار بورس

تغییر در رتبه‌بندی‌های اعتباری بازارهای نوظهور

رتبه بندی کشورها چقدر مهم است؟

از برزیل، نیجریه و ترکیه گرفته تا برخی از پرخطرترین بازارهای نوظهور مانند مصر و زامبیا، نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد روند نزولی دهه‌ها اعتبار اعتباری حاکمیت بالاخره شروع به معکوس کرده است.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیل به گزارش رویترز؛ اقتصاددانان به رتبه‌بندی‌ها توجه می‌کنند، زیرا آنها بر هزینه‌های استقراض یک کشور تأثیر می‌گذارند، و بسیاری اکنون به تحولی اشاره می‌کنند که به نظر می‌رسد در تضاد با هشدارهای معمول در مورد افزایش فشار بدهی است. بر اساس گزارش بانک آمریکا، تقریباً سه چهارم کل تغییرات رتبه‌بندی دولتی توسط S&P، Moody's و Fitch در سال جاری مثبت بوده است، در حالی که در سال اول همه‌گیری کووید تقریباً ۱۰۰ درصد بوده است. با این وضعیت و افزایش ناگهانی نرخ های بهره جهانی که اکنون به گذشته مربوط می شود، باید اخبار خوب بیشتری در راه باشد.

بر اساس گزارش مودیز، ۱۵ کشور در حال توسعه در حال حاضر چشم انداز مثبتی دارند – اصطلاح رتبه بندی به معنای “مراقب به ارتقا” است – یکی از بالاترین اعداد در همه جا. S&P 17 دارد، در حالی که Fitch هفت پیش بینی مثبت بیشتر از منفی دارد که بهترین نسبت از زمان بازگشت رتبه پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۱۱ است.

اد پارکر، رئیس جهانی تحقیقات حکمرانی فیچ، گفت که این توسعه به ترکیبی از عوامل بستگی دارد. برای برخی از کشورها، این یک بهبود کلی از COVID یا افزایش قیمت انرژی به دلیل جنگ در اوکراین بود. برخی دیگر در حال تجربه بهبودهای خاص کشور در سیاست گذاری هستند، در حالی که گروه اصلی از کشورهای مرزی با رتبه ناخواسته اکنون از دسترسی مجدد به بازارهای بدهی سود می برند.

آرون گرهان، رئیس بدهی‌های ارزی بازارهای نوظهور در Aviva Investors، موج فعلی ارتقاء را به عنوان یک “تغییر قطعی” توصیف می‌کند که با کاهش شدید حق بیمه‌هایی که بازارهای نوظهور تقریباً در همه جا مجبور به پرداخت وام‌ها هستند، همراه است. در سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۰ درصد از تمام اقدامات ارزیابی منفی بود. در سال ۲۰۲۴، ۷۰ درصد مثبت بود.

کاهش رتبه ها ادامه دارد

تنزل رتبه به طور کامل متوقف نشد. در شش ماه گذشته، هم مودیز و هم فیچ به چین هشدار داده اند. جنگ اسرائیل منجر به اولین تنزل رتبه این کشور شد و پاناما نیز یکی از رتبه های سرمایه گذاری خود را از دست داد.

با گذشت سه سال از ولخرجی های دوران کرونا، اکنون قبوض باید پرداخت شود. جی پی مورگان تخمین می زند که بدهی ها و پرداخت های کوپن بازارهای نوظهور به رکورد ۱۳۴ میلیارد دلار در سال جاری خواهد رسید. این رقم ۳۲ میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است. بنابراین جای تعجب نیست که سیاست گذاران بازارهای نوظهور بخواهند هر کاری که لازم است برای بهبود رتبه بندی خود و کاهش هزینه های استقراض انجام دهند.

وزیر دارایی اندونزی، سری مولیانی ایندراواتی این ماه در لندن توضیح داد که چگونه آژانس‌های رتبه‌بندی در دوران کووید-۱۹ به او تردید داشتند، زیرا او گفت که اندونزی کسری بودجه خود را ظرف سه سال به زیر ۳ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش می‌دهد. وی گفت: بالاخره توانستیم در عرض دو سال وضعیت مالی خود را تثبیت کنیم. به همین دلیل است که من همیشه به کارمندان شرکت‌های رتبه‌بندی می‌گویم: من شرط را بردم، پس شما باید من را ارتقا دهید!

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا