اخبار اقتصاد ایران

ثبت قرارداد اجاره و خرید و فروش مسکن رایگان شد :: ایران تحلیل

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ثبت قرارداد خرید و فروش مسکن در سامانه خودامضا وجود دارد، گفت: خرید و فروش مسکن در سال ۱۴۰۳ به این سامانه اضافه می شود.

به گزارش ایران تحلیل، هادی عباسی در نشست خبری امروز خود از راه اندازی سامانه «خودنویس» برای اتصال مشاوران املاک به سامانه مسکن دولتی خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانونی آن را پیگیری می کند. تعهدات توسعه سیستم املاک و مستغلات است. این سامانه از سال ۱۳۸۸ راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: در قانون جهش تولید مسکن برای وزارت راه و شهرسازی تکلیفی در نظر گرفته شد که وزارت راه و شهرسازی بستری را مشخص کند که مردم بتوانند در این سامانه قرارداد ثبت کنند اما سامانه در ۱۰ سال گذشته آپدیت نشده بود و برای طراحی نرم افزار جدید تنظیم شد خرداد در این ماه این سامانه به صورت آزمایشی در اختیار مردم قرار گرفت و آنها توانستند قراردادهای اجاره خود را در این سامانه ثبت کنند و این امکان برای ثبت قرارداد به صورت ۲۴ ساعته به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در فاز دوم موضوع اتصال مشاوران املاک به این سامانه مطرح شد و در این سامانه تنها مشاوران املاک مجاز می توانند وارد و عقد قرارداد کنند. از این پس املاک مجاز می توانند در سامانه «خود نویسی» فعالیت کنند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته مهم این است که ملک مورد قرارداد باید در سامانه املاک ثبت شود.

عباسی ادامه داد: در ۱۱ استان سامانه خودامضا برقرار است و سامانه قدیم دیگر موجود نیست، اما درخواست ها همچنان در سامانه قدیم ثبت می شود.

وی افزود: این سامانه را به صورت شبانه روزی رصد می کنیم و آخرین وضعیت تا کنون ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد اجاره دو طرفه بین مردم و مردم است و همچنین مشاوره املاک برای مردم در این سامانه ثبت شد. و این قرارداد با یک شاهد از موجر و یک شاهد از مستاجر منعقد می شود و تاکید می شود که سیم کارت افراد باید تحت مالکیت خودشان باشد و زمان اجاره را خود مردم انتخاب می کنند و این قرارداد الکترونیکی می باشد. برای اولین بار در کشور انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ثبت قرارداد خرید و فروش مسکن در سامانه خودامضا وجود دارد، گفت: خرید و فروش مسکن در سال ۱۴۰۳ به این سامانه اضافه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا