اخبار اقتصاد ایران

حج‌گزاران بخوانند/ چگونه مصرف اینترنت و مکالمه در عربستان را 27 برابر ارزان‌تر کنیم؟ :: ایران تحلیل

یکی از اپراتورهای ایرانی در مراسم حج ابراهیمی تعرفه هایی ارائه کرد که رسما اپراتورهای سعودی را در خاک خودشان شکست داد.

به گزارش ایران تحلیل، برقراری مجدد روابط با عربستان و اعزام اولین پرواز حجاج و عمره به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ پس از یک وقفه ۹ ساله ما را ملزم به پرداختن به همکاری های «ارتباطاتی» دو کشور می کند که معمولاً بخش مهمی از هزینه های زائران را شامل می شود.

برای روشن شدن بحث «هزینه های ارتباطی» و به ویژه «اینترنت» که دغدغه بسیاری از زائران است، ابتدا به مقایسه تعرفه ها در «شرایط عادی» و سپس در «ایام حج» می پردازیم.

* قیمت اینترنت در روزهای عادی در ایران و عربستان

یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین بسته های موبایل اول در ایران «۶ گیگابایت اینترنت ۷ روزه» است که تنها با پرداخت ۲۶۳۰۰ تومان می توان آن را خریداری و فعال کرد.

این رقم با احتساب دلار آزاد معادل ۶۴ هزار تومان به ۴۰ سنت است.

این در حالی است که ساکنان عربستان بسته ای را با حجم «چند گیگابایت در ماه» به قیمت بالای ۱۰۰ ریال سعودی می خرند که اگر هر دلار معادل ۳.۶ ریال سعودی باشد، حدود «۲۷ دلار» است.

این رقم با احتساب دلار آزاد معادل «یک میلیون و ۷۷۷ هزار و ۷۷۷ تومان» است.

البته هنوز هم به دلیل عدم مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، چنین بسته هایی در ایران دیده نمی شود.

* بسته اینترنت اپراتور سعودی ۲۰ برابر تلفن همراه اول گران است!

اپراتور STC عربستان حداقل بسته اینترنت «۱۵ گیگابایت» را با قیمت «۹۸ ریال، حدود ۲۷ دلار» عرضه می کند. اما قیمت بسته اینترنت «۱۵ گیگابایتی» همراه اول ۸۳۵۰۰ تومان (حدود ۱.۴ دلار) است.

مقایسه مذکور نشان می دهد که حداقل قیمت بسته اینترنت اپراتور سعودی «حدود ۲۰ برابر گرانتر» از اپراتور همراه اول ایران است.

* قیمت اینترنت اپراتورهای ایرانی و عربستانی در ایام حج

با وجود چنین شرایطی، همراه اول «بسته های رومینگ ویژه حج» را نیز در شبکه خود طراحی و اجرا کرده است تا زائران خانه خدا همچنان با هزینه های ارتباطی بسیار کمتر نسبت به ۲ مشرف شوند. اردیبهشت تا ۱۵ تیر ۱۴۰۳ برای سفر به این کشور.

همچنین زائران توجه داشته باشند که خرید و استفاده از سیم کارت اپراتورهای سعودی شامل قوانین خاصی برای گردشگران و زائران می شود و «فروش سیم کارت های معمولی به گردشگران» ممنوع است.

حال به مقایسه قیمت اینترنت در شبکه اپراتورهای ایرانی و عربستانی در ایام حج می پردازیم.

*کدام بسته اینترنت و مکالمه به صرفه تر است؟

اپراتور زین عربستان حداقل بسته «۶ گیگابایت اینترنت به قیمت ۴۰ ریال» را در «سیم کارت زایر لیمیتد» تهیه کرده است که معادل ۱۱ دلار است که ۲۷ برابر بسته معمولی با همین مشخصات است.

با توجه به اینکه در سفر زائران به عربستان، اپراتورهای سعودی میزبان آنها خواهند بود و خدمات اپراتورهای ایرانی در عربستان از طریق “رومینگ بین المللی” انجام می شود و معمولا این موضوع با هزینه های اضافی همراه است، اما همراه اول به توافقاتی رسیده است. با اپراتورهای سعودی که “بسته های رومینگ ویژه و مقرون به صرفه” را در مقایسه با اپراتورهای سعودی در آن کشور ارائه می دهد.

اپراتور اول تلفن همراه ایران برای ایام حج ۱۴۰۳ به ترتیب سه بسته اینترنتی «۱.۵ گیگابایت»، «۳ گیگابایت با ۵ دقیقه مکالمه رایگان و ۵ پیامک» و «نامحدود با ۱۵۰ دقیقه مکالمه رایگان و ۱۵۰ پیامک» را آماده کرده است. با قیمت های «۴۲۵ هزار تومان»، «۶۵۰ هزار تومان» و «۳ میلیون تومان» عرضه می شود.

همچنین برای آن دسته از مشترکینی که فقط «مکالمه» می کنند و نیازی به اینترنت ندارند، بسته «تماس ۷۰ دقیقه ای و ۷۰ پیامک هدیه» تنها با قیمت ۴۲۵ هزار تومان تدارک دیده شده است و تمامی این بسته ها با شماره «ستاره ۱۰ ستاره ۴۰» است. مربع” » قابل خرید است.

همه این بسته ها در مقایسه با بسته های اپراتورهای سعودی بسیار مقرون به صرفه تر هستند.

* گزینه ای که اپراتورهای سعودی را شکست می دهد!

همه این تعرفه های مقرون به صرفه همراه اول علاوه بر امکان استفاده «رایگان» از روبیکا در مراسم حج امسال است و همین یک مورد، امکان رقابت با موبایل اول را از سایر اپراتورهای سعودی سلب می کند.

تمامی زائرانی که با سیم کارت همراه اول راهی خانه خدا می شوند می توانند بدون تغییر شماره تماس با اقوام و دوستان خود در ارتباط باشند و همچنین به خدمات بانکی و دریافت پیامک رمز دوم بانکی دسترسی داشته باشند.

متقاضیان استفاده از سرویس رومینگ ویژه حج همراه اول باید قبل از خروج از کشور با شماره گیری «ستاره ۱۰ ستاره ۲۹۱۱»، «رومینگ» خط خود را فعال کنند.

همچنین بستگان حجاج می توانند به فروشگاه اینترنتی به نشانی مراجعه کنند shop.mci.irبرای خرید پکیج زائران به «برنامه موبایل من» مراجعه کنید یا «ستاره ۱۰ ستاره ۴۰ مربع» را شماره گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا