اقتصاد جهان

خروج صنعت ساخت و ساز ایران از رکود/ پیش بینی رشد سالانه 3.4 درصدی تا 4 سال آینده

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، مجله تجاری مید در گزارشی نوشت صنعت ساختمان ایران که در سال ۲۰۲۵ رشد منفی ۲.۵ درصدی را به ثبت رساند، در سال ۲۰۲۳ از رکود خارج شد و ۰.۵ درصد رشد کرد.

سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در پروژه‌های صنعتی، انرژی و زیرساختی عامل اصلی رشد بخش ساختمانی ایران در سال ۲۰۲۳ بوده است.

این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که با افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری در بخش‌های پتروشیمی، انرژی و مسکن، بخش ساخت‌وساز ایران از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ با نرخ متوسط ​​۳.۴ درصد در سال رشد کند.

آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که ارزش افزوده بخش ساختمان ایران در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ معادل ۴.۷ درصد رشد داشته است. بانک مرکزی ایران همچنین اعلام کرد در هفت ماهه امسال ۵۶ میلیارد دلار تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی ارائه کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، بخش پتروشیمی یکی از عوامل رشد صنعت ساختمان ایران محسوب می شود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴.۲ میلیارد دلار در پروژه های پتروشیمی داخلی سرمایه گذاری کند. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۳ ظرفیت تولید پتروشیمی ایران را به ۲۰۰ میلیون تن در سال برساند و تا سال جاری ۱۰۰ پروژه به ارزش ۷۰ میلیارد دلار را توسعه دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا