ترندهای روز

«در ستایش راز: شعری برای اروپا»؛ ناسا صفحه‌ای پر از نام‌ها و پیام‌ها را راهی سیاره مشتری می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا موسوم به “ناسا” قصد دارد فضاپیمای “اروپا کلیپر” را در ماه اوت به فضا پرتاب کند. اروپا نام یکی از ده ها قمر مشتری است.

ماموریت فضاپیمای «اروپا کلیپر» که پیش از این توسط هیچ فضاپیمایی انجام نشده بود، مطالعه قمر یخی مشتری است.

در داخل این سفینه فضایی صفحه ای حاوی نام میلیون ها نفر و همچنین نمادهای دیگر سیاره زمین وجود دارد.

ناسا این صفحه را “رکورد طلایی” نیز نامید که یادآور صفحه طلایی است که در سال ۱۹۷۷ با فضاپیمای وویجر به فضا فرستاده شد و بار دیگر تنوع جهانی را به نمایش گذاشت.

بشقاب طلایی اصلی، در عرشه ویجر، حاوی آهنگ ها، صداها و تصاویری از تنوع زندگی و فرهنگ در سیاره زمین در دهه ۱۹۷۰ است.

با این حال، ناسا اعلام کرده است که فضاپیمای اروپا کلیپر در واقع یک صفحه طلا نخواهد داشت، بلکه چیزی شبیه به یک پلاک را حمل می کند. این صفحه همچنین بخشی از ساختاری است که از فضاپیما در برابر تشعشعات شدید اطراف مشتری محافظت می کند.

داخل این پلاک طرحی به نام «کلمات آب» دارد. این قسمت شامل ۱۰۳ موج صوتی است که کلمه “آب” را در ۱۰۳ زبان مختلف نشان می دهد. در مرکز آن نیز یک نماد حک شده وجود دارد که در واقع نماد «آب» زبان اشاره آمریکایی است.

در طرف دیگر پلاک، نام ۲.۶ میلیون نفر قرار است بر روی یک تراشه کوچک نوشته شود و در داخل یک بطری حکاکی شده جاسازی شود که یادآور ابتکار قدیمی “پیام در یک بطری” است.

زیر آن شعری از شاعر آمریکایی آدا لمون با عنوان «در ستایش راز: شعری برای اروپا» حک شده است. می توانید این شعر را به زبان انگلیسی یا اسپانیایی بخوانید و حتی صدای لیمون را در آنجا بشنوید.

در همین سمت، فرمول معروف فرانک دریک، استاد بازنشسته نجوم و اخترفیزیک دانشگاه کالیفرنیا، معروف به “معادله دریک” گنجانده شده است که برای تخمین تعداد حیات فرازمینی احتمالی استفاده می شود.

اگرچه انتظار نداریم تمدنی را در اعماق اقیانوس یخی قمر اروپا پیدا کنیم، اما مطمئناً به دنبال نشانه‌هایی از حیات در چنین حجم آبی هستیم.

قمر “اروپا” کوچکتر از ماه است. با این حال، دو برابر بیشتر از اقیانوس های زمین آب دارد. امواج رادیویی دریافتی از این ماهواره نیز وجود چاله های آب را ثابت کرده است.

این لوح همچنین به قدردانی از رونالد گریلی، دانشمند سیاره‌شناسی که تحقیقاتش روی فضاپیمای گالیله در آماده‌سازی اروپا کلیپر نقش داشت، تجلیل می‌شود.

این امید وجود دارد که فضاپیمای اروپا کلیپر پس از پرتاب موفقیت آمیز و سفری که پنج سال و نیم به طول می انجامد سرانجام در سال ۲۰۳۰ به مشتری برسد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا