اقتصاد جهان

رشد 21 درصدی صنعت گردشگری ایران در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۱ رشد ۴۰ درصدی و پس از فروکش شیوع کرونا در سال ۲۰۲۲ رشد ۳۹ درصدی را به ثبت رساند و در سال ۲۰۲۳ رشد ۲۱ درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا با کاهش ۴۵ درصدی سهم خود از تولید ناخالص داخلی مواجه شد.

بر اساس آخرین آمار شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم صنعت گردشگری در کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ به ۴.۷ درصد افزایش یافت. در سال گذشته سهم این صنعت در کل اقتصاد ایران ۴.۶ درصد بود. همچنین ارزش این صنعت در ایران در سال گذشته به ۷۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

اشتغالزایی در صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۳ درصد رشد داشته است. تعداد افراد شاغل در این صنعت ۱.۶ میلیون نفر بوده است. سهم صنعت گردشگری از کل اشتغال کشور در سال ۲۰۲۳ به ۶.۶ درصد رسید.

شورای جهانی سفر و گردشگری پیش بینی کرده است که صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۴ رشد ۱۲.۱ درصدی را به ثبت برساند و ارزش این صنعت به ۸۳۰ هزار میلیارد تومان برسد.

گردشگران خارجی ۷۰ میلیارد تومان در ایران خرج کردند

آمارها نشان می دهد که علاوه بر رونق گردشگری خارجی در ایران، صنعت گردشگری داخلی نیز در سال ۲۰۲۳ رشد خوبی داشته است. گردشگران خارجی در سال ۲۰۲۳، ۷۰ میلیارد تومان در ایران خرج کردند که نسبت به سال قبل ۸۳.۶ درصد افزایش داشت. گردشگران داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۹۳ میلیارد تومان هزینه کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.۷ درصد رشد داشته است.

گردشگران ترک پس از عراقی ها در رتبه دوم در ورود به ایران قرار دارند

بر اساس این گزارش ۹۷.۷ درصد از کل سفرهای گردشگری ایران در سال گذشته تفریحی و ۲.۳ درصد سفرها تجاری بوده است.

۳۷ درصد از کل گردشگران خارجی که در سال ۲۰۲۳ وارد ایران شده اند عراقی بوده اند. در این زمینه عراقی ها در خط مقدم هستند. پس از عراق، گردشگران ترک در رتبه دوم از نظر تعداد بازدید از ایران در سال ۲۰۲۳ قرار دارند. ۱۱ درصد از کل گردشگران خارجی که امسال وارد ایران شده اند، ترک بوده اند. ورود گردشگران ترک به ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

مکان های بعدی گردشگران جمهوری آذربایجان با ۷ درصد، پاکستان با ۶ درصد و لبنان با ۳ درصد بوده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا