اخبار اقتصاد ایران

روابط ایران و مجارستان تاریخچه بسیار کهنی دارد | ظرفیت‌های اقتصادی گیلان منحصربفرد است

با توجه به درخواست سفارت مجارستان و هماهنگی های انجام شده؛

صبح امروز نشستی با حضور زولتان وارگا هاسونیچ سفیر مجارستان در ایران و تهران و رابرت نمت وابسته اقتصادی و بازرگانی سفارت در اتاق بازرگانی گیلان برگزار شد.

ایران تحلیل، پس از درخواست سفارت مجارستان و هماهنگی با وزارت امور خارجه، صبح روز دوشنبه جلسه ای در محل اتاق بازرگانی گیلان با حضور زولتان وارگا هاسونیچ سفیر مجارستان در ایران برگزار شد. و رابرت نمت، وابسته اقتصادی و بازرگانی سفارت. تبدیل شد.

قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی گیلان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان گفت: گیلان استانی غنی با ظرفیت های متنوع است. به عنوان مثال ۹۰ درصد چای ایران در گیلان تولید می شود که علاوه بر حجم بالای تولید، بهترین چای ایران است. همچنین بهترین برنج دنیا در گیلان تولید می شود که از نظر کیفیت بی نظیر است.

وی فندق و کیوی را از دیگر محصولات منحصر به فرد استان برشمرد و موقعیت جغرافیایی و استراتژیک استان را بیان کرد و گفت: استان گیلان دارای خطوط ترانزیتی جاده ای، ریلی و دریایی است که به همین دلیل با کشورهای حوزه خزر در ارتباط است. اوراسیا و اروپا ارتباطات اقتصادی و تجاری بسیار خوبی دارد.

زولتان وارگا هاسونیچ سفیر مجارستان در تهران نیز با ابراز خوشحالی از سفر به گیلان گفت: روابط ایران و مجارستان سابقه بسیار کهنی دارد و سابقه روابط گیلان و مجارستان به دوره شاه اسماعیل صفوی باز می گردد. پادشاه لودویک دوم مجارستان سفیر بود. او دربار خود را فرستاد، او برمی گردد.

وی سپس به معرفی ظرفیت های مجارستان پرداخت و توضیح داد: ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه توسعه فناوری در زمینه تولید محصولات لبنی، دامپروری، مدیریت آب، بهداشت و محصولات دارویی و دندانپزشکی، بذر مرغوب، و تبادل دانشجو از مجارستان.

سفیر مجارستان در تهران تصریح کرد: قبل از تحریم ها حجم مبادلات تجاری ایران و مجارستان بسیار بالا بود اما متأسفانه به دنبال تحریم ها تجارت دوجانبه بین این دو کشور کاهش چشمگیری داشته است. بهبود روابط دو کشور است.

زولتان وارگا هاسونیچ با تاکید بر اینکه اقتصاد این دو منطقه مستعد همکاری های بیشتر است، خاطرنشان کرد: شایسته است فرصت های همکاری اقتصادی، فرهنگی و سرمایه ای شناسایی و معرفی شود.

سفیر مجارستان در تهران تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان زیادی در مجارستان از بورسیه تحصیلی استفاده کرده و در رشته های پزشکی، کشاورزی، فنی و اقتصادی مشغول به تحصیل هستند.

رضاییان در ادامه پیشنهاد ایجاد ارتباط بین اتاق بازرگانی گیلان و اتاق بازرگانی مجارستان را مطرح کرد، زیرا ما تنوع بسیار خوبی در پتانسیل های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی داریم و می توانیم روابط اقتصادی و تجاری قوی با تجار مجارستانی برقرار کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت: ایران کشوری بزرگ، مستقل و آزاد است و به همین ترتیب تجار و تولیدکنندگان ایرانی می توانند آزادانه در هر کشوری تردد و تجارت کنند.

زولتان وارگا هاسونیچ سفیر مجارستان در ایران در پایان تاکید کرد: به عنوان نماینده مجارستان تلاش خواهند کرد تا تجار کشورشان نگاه بازتر و عمیق تری به این منطقه داشته باشند و با ظرفیت های آن آشنا شوند. زیرا ظرفیت های همکاری بسیاری در زمینه های کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی بین دو منطقه وجود دارد. بنابراین باید تلاش کنیم تا روند تجارت و تجارت بین بازرگانان دو کشور را تسهیل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا