اقتصاد جهان

روسیه: اتحادیه اوراسیا روند دلارزدایی را تکمیل کرده است

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه روز جمعه اعلام کرد که سهم ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به ۹۰ درصد رسیده و همچنان در حال رشد است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اساس اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و بعداً ارمنستان و قرقیزستان به آن پیوستند. ویتنام در سال ۲۰۱۶ شریک تجاری آزاد این اتحادیه شد. هدف اتحادیه اقتصادی اوراسیا تضمین حرکت آزاد کالاها، خدمات، سرمایه و کارگران بین کشورهای عضو است.

نخست وزیر روسیه این اظهارات را در جریان سخنرانی خود در نشست شورای بین دولتی اوراسیا بیان کرد.

وی در اظهارات خود تاکید کرد که تولید ناخالص داخلی اوراسیا در یازده ماهه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۵ درصد رشد داشته است، در حالی که تولید صنعتی حدود ۴ درصد و فروش بخش خرده فروشی بیش از ۶ درصد افزایش یافته است.

با ادامه افزایش تجارت درون اوراسیا، کشورهای عضو استفاده از دلار و یورو را کاهش داده‌اند و در عوض بیشتر به ارزهای ملی برای پرداخت‌های متقابل متکی هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از کشورهای عضو خواسته است تا یک سیستم پرداخت مشترک بدون دلار با هدف “تقویت حاکمیت اقتصادی” ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا