فناوری

سازنده «چت جی‌پی‌تی»: باید نگران ورود هوش مصنوعی به «مسیر اشتباه» باشیم

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مدیر عامل OpenAI، سازنده GPT Chat، می‌گوید آنچه او را در مورد خطرات هوش مصنوعی به فکر انداخت «عدم تعادل اجتماعی بسیار ظریف» است که می‌تواند سیستم‌ها را نابود کند.

سام آلتمن که از طریق تماس ویدیویی در اجلاس جهانی دولت ها در دوبی صحبت می کرد، خواستار ایجاد آژانسی مشابه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر هوش مصنوعی شد.

او گفت که نگران چیزهای خیالی مانند روبات‌های قاتل نیست، بلکه بیشتر نگران عدم تعادل‌های اجتماعی کوچک است که در آن این سیستم‌ها به طور ناگهانی به طرز وحشتناکی دچار اشتباه می‌شوند، بدون هیچ هدف مخرب خاصی.

نوشته های مشابه

آلتمن تاکید کرد که شرکت‌های هوش مصنوعی مانند OpenAI نباید نقش پیشرو در تنظیم این صنعت داشته باشند. وی افزود: اکنون زمان بحث های سازنده است اما در چند سال آینده باید به سمت برنامه اجرایی برویم.

“Open AI” یک استارت آپ هوش مصنوعی مستقر در سانفرانسیسکو و یکی از پیشگامان این صنعت است. مایکروسافت حدود یک میلیارد دلار در “هوش مصنوعی باز” سرمایه گذاری کرده است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز با این شرکت قرارداد دارد تا بتواند به آرشیو اخبار آن دسترسی داشته باشد. در همین حال، «نیویورک تایمز» از «هوش مصنوعی باز» و «مایکروسافت» به دلیل استفاده از اخبار این رسانه بدون مجوز برای آموزش چت بات ها شکایت کرده است.

موفقیت OpenAI آلتمن را تبدیل به چهره تجاری سازی سریع هوش مصنوعی مولد و البته ترس از خطرات این فناوری جدید کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، امارات متحده عربی نشانه هایی از این خطرات را دارد زیرا مکالمات به شدت کنترل می شود و چنین محدودیت هایی بر جریان اطلاعات دقیق تأثیر می گذارد. این بخشی از جزئیاتی است که برنامه های هوش مصنوعی مانند JPT Chat برای ارائه پاسخ به سؤالات کاربران به آن تکیه می کنند.

امارات همچنین دارای شرکت هوش مصنوعی J42 است که توسط مشاور امنیت ملی این کشور نظارت می شود. G42 یک مدل هوش مصنوعی عربی زبان است که با اتهامات جاسوسی به دلیل مرتبط شدن با یک برنامه تلفن همراه معروف به نرم افزار جاسوسی مواجه است.

این شرکت همچنین با اتهاماتی مواجه شده است که می تواند مخفیانه مواد ژنتیکی را از آمریکایی ها برای دولت چین جمع آوری کند. جی ۴۲ ساله گفته است که به دلیل نگرانی های آمریکا روابط خود را با تامین کنندگان چینی قطع خواهد کرد.

آلتمن در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: هوش مصنوعی در مراحل اولیه خود است، اما به تدریج گسترش می یابد و با آگاهی مناسب، تصورات نادرست از توانایی ها و قابلیت های آن کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا