اقتصاد جهان

طلسم هواپیماهای مکس باز هم بوئینگ را زمین گیر کرد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، پس از توقف موقت پروازهای ۱۷۱ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ از سوی اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) در حریم هوایی این کشور، سهام این شرکت ۸ درصد سقوط کرد.

این اقدام اندکی پس از آن انجام شد که یک پرواز خطوط هوایی آلاسکا به دلیل شکستن درب خروج اضطراری مجبور به فرود اضطراری در ۶ ژانویه شد.

این اولین حادثه با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس نیست که در سال ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شد. سقوط های مرگبار این مدل هواپیما در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منجر به توقف پروازهای آن تا سال ۲۰۲۰ شد.

در ماه دسامبر، بوئینگ به خطوط هوایی توصیه کرد که هواپیماهای جدید ۷۳۷ مکس را به دلیل مشکلات احتمالی در سیستم کنترل هواپیما بازرسی کنند.

دستورالعمل اضطراری اداره هوانوردی فدرال که برای ۱۷۱ هواپیمای بوئینگ در سرتاسر جهان صادر شده است، این هواپیماها را زمین گیر کرده است و قبل از اینکه دوباره به هوا برسند، نیاز به بازرسی کامل دارد.

بر اساس این گزارش، هیئت ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا (NTSB) تحقیقاتی را در مورد سانحه هواپیمایی آلاسکا آغاز کرده است.

فروش سهام بوئینگ همچنین نگرانی های گسترده تری را در مورد نظارت و توسعه این شرکت ایجاد کرده است.

با وجود ۷۹ فروند هواپیما از این مدل برای خطوط هوایی یونایتد، ۶۵ هواپیما برای خطوط هوایی آلاسکا و ۷۴ هواپیما در سایر نقاط جهان، در مورد آینده شرکت های صاحب هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس، ابهام وجود دارد.

آخرین شکست چالش‌های اخیر را برای بوئینگ عمیق‌تر می‌کند و این گمانه‌زنی را افزایش می‌دهد که رقیب اروپایی آن ایرباس می‌تواند سهم بازار هواپیماها را در اختیار بگیرد.

در عین حال، مدیران بوئینگ با نظارت بیشتر از سوی رگولاتورها و همچنین ابهام و تبانی مشتریان روبرو هستند.

بسیاری از سرمایه گذاران بوئینگ نیز به سرعت سهام خود را در پاسخ به افزایش ریسک در چشم انداز سرمایه گذاری این شرکت فروختند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا