اخبار اقتصاد ایران

فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید

علیرغم تاخیر و کندی دریافت لاستیک های دولتی اخیرا شایعاتی مبنی بر توزیع لاستیک های دولتی گذشته مطرح شده است که سخنگوی انجمن تایر به شدت آن را تکذیب می کند.

ایران تحلیل، بازار لاستیک خودرو در سال گذشته به دلیل کاهش تولید و عرضه و همچنین تاخیر در تحویل لاستیک های ثبت دولتی ملتهب شد و صف های طولانی خرید لاستیک خبرساز شد. امسال اما پیش بینی می شود ظرفیت تولید لاستیک افزایش یابد و بخش عمده ای از نیاز بازار از تولیدات داخلی تامین شود.

سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال ۲۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم به همشهری می گوید: برای افزایش تولید در لاستیک های سواری و باری امسال برنامه ریزی کرده ایم.

برنامه ریزی برای تولید ۳۰ میلیون حلقه لاستیکی

سال گذشته ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک در کشور تولید شد که پیش بینی می شود امسال به ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه برسد.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه پیش بینی می شود در سال جدید تقاضا برای لاستیک افزایش پیدا کند و به حدود ۲۶ میلیون رینگ برسد، می گوید: با توجه به وعده های خودروسازان قرار است خودروهای جدید وارد بازار شوند. در بازار امسال و از آنجایی که هر خودروی جدید ۵ رینگ نیاز تایر دارد، اگر در سال جاری مجموعاً یک میلیون خودرو تولید شود، باید ۵ میلیون حلقه لاستیک مازاد بر نیاز تولید کنیم، بر این اساس برنامه ریزی کرده ایم تولید تایر به ۳۰ میلیون حلقه می رسد که ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه آن لاستیک سواری است.

سخنگوی انجمن صنعت تایر با تاکید بر اینکه برنامه تایرسازان معکوس کردن روند واردات و تولید لاستیک در کشور است، توضیح می دهد: تا ۲ سال پیش یک سوم نیاز لاستیک کشور از طریق داخل تامین می شد. تولید و دو سوم از طریق واردات امسال اما برای تولید لاستیک های سواری ظرفیت خود را حداقل در ۶ ماه اول به ۴۰ هزار تن خواهیم رساند و این برنامه برای تولید لاستیک های باری نیز وجود دارد. ارز به تایرسازان تخصیص می‌یابد، تا پایان سال دو سوم نیاز کشور در داخل کشور و یک سوم از طریق واردات تامین می‌شود.

۳۰۰ میلیون یورو ارز مورد نیاز تایرسازان

التهاب بازار لاستیک در سال گذشته مربوط به مشکلات ارزی تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه بود که منجر به کاهش عرضه شد. به گفته رئیس اتحادیه صنعت تایر ایران امسال ۳۰۰ میلیون یورو برای تولید نیاز صنعت تایر دارد.

جمال میرزایی زود اردیبهشت جاری در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها گفت: سیاست های ارزی صنعت تایر هنوز از سوی وزارت ایمنی مشخص نشده است و تایرسازان به تامین ارز برای خرید مواد اولیه ادامه می دهند. صنعت تایر برای تولید امسال به ۳۰۰ میلیون یورو نیاز دارد.

سخنگوی اتحادیه صنعت تایر همچنین با بیان اینکه بدون حمایت مسئولان بالادستی نمی توان تولید را پیش برد، گفت: سال گذشته مشکلات مربوط به انتقال ارز به طرف های خارجی در ۶ ماهه اول سال باعث شد کاهش تولید داشتیم و نتوانستیم به اهداف خود برسیم و با افزایش ظرفیت توانستیم مانند سال گذشته تولید کنیم.”

وی با تاکید بر تسریع در مشکل تامین ارز می افزاید: امسال در صورت تخصیص به موقع ارز آمادگی افزایش تولید را داریم اما متاسفانه از ابتدای سال مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است. عرضه ارز که امیدواریم موقتی باشد و به سرعت حل شود». و مسئولان نباید اجازه دهند مشکلات سال گذشته به وجود بیاید. زیرا اگر امروز هم ارز مورد نیاز تولیدکننده تامین شود، خرید مواد اولیه و رسیدن به کارخانه و تبدیل شدن به محصول زمان بر است.

تقاضای سازندگان تایر: اصلاح قیمت

علاوه بر تامین به موقع ارز مواد اولیه، اصلاح و به روز رسانی قیمت تایر یکی از خواسته های تایرسازان است. در همین راستا انجمن دیرهنگام صنعت تایر ماه در نامه ای به وزیر صنعت، خواستار افزایش قیمت لاستیک شد.

این درخواست مورد موافقت قرار گرفت و قیمت لاستیک های رادیال سواری از اردیبهشت ماه جاری به طور متوسط ​​۲۰ درصد افزایش یافت.

سخنگوی اتحادیه تایر صنعت با بیان اینکه سال گذشته یکی از دلایل مشکل تامین لاستیک سواری به ویژه در رینگ پرمصرف ۱۳، قیمت گذاری نامناسب محصولات این گروه بود، افزود: دستور قیمت گذاری به ضرر است. تولیدکنندگان و با این وضعیت انگیزه ای برای افزایش تولید در این بخش وجود ندارد به همین دلیل امسال تقاضای ما این است که یا تورم را مهار کنند و یا به تولیدکنندگان اجازه داده شود در قیمت محصولات خود تجدید نظر کنند. تورم و افزایش قیمت نهاده ها تا بتوانند به موقع نیاز کشور به لاستیک را تامین کنند.»

لاستیک تاریخ مصرف گذشته نداریم

قیمت لاستیک دولتی یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزانتر از بازار آزاد است. مشاهدات بازار نشان می دهد که در حالی که هر جفت لاستیک پراید در بازار آزاد حدود ۳.۳ میلیون تومان قیمت دولتی آن حدود ۲ میلیون تومان است. قیمت هر جفت لاستیک پژو در بازار آزاد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است در حالی که قیمت دولتی حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است اما خرید لاستیک دولتی کمی وقت گیر و به دلیل نیاز به استعلام مدارک مالک خودرو از پلیس راهنمایی و رانندگی و راهنمایی و رانندگی است. آنها را در سامانه جامع معاملات ثبت کنید. زمان زیادی طول خواهد کشید.

سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه کندی اینترنت باعث تاخیر برخی خریداران در ثبت نام و خرید می شود، می گوید: البته امسال در این زمینه تسهیلاتی داده اند و تعدادی از لاستیک ها را از ثبت نام در آن معاف کرده اند. سیستم جامع تجارت، که می تواند زمان فروش را کوتاه کند.

علیرغم تاخیر و کندی دریافت لاستیک های دولتی اخیرا شایعاتی مبنی بر توزیع لاستیک های دولتی تاریخ مصرف گذشته به گوش می رسد که سخنگوی انجمن تایر این شایعه را قویا تکذیب می کند و می گوید: تاریخ مصرف یک محصول زمانی ممکن است که مازاد تولید داشته باشیم و تاریخ مصرف آن تمام شود. تولید بیش از حد باعث می شود که کالا در انبار بماند. در حالی که در صنعت تایر تولید مازادی نداریم که بخواهد در انبار بماند. شایعات دپوی لاستیک اصلا منطقی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا