اخبار اقتصاد ایران

میزان معافیت مالیاتی شرکت‌ها و نهادهای حقوقی مشخص شد :: ایران تحلیل

نمایندگان شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده میزان معافیت مالیاتی درآمد شرکت ها و اشخاص حقوقی را مشخص کردند.

به گزارش ایران تحلیل، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه، ۱۴). بهمن ماه) شورای اسلامی در جریان بررسی بند درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، با بند ب تبصره (۶) ماده واحده این لایحه در خصوص میزان معافیت مالیاتی شرکت ها و اشخاص حقوقی موافقت کرد. .

محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز به عنوان نماینده دولت در تشریح این لایحه گفت: این حکم نه تنها منجر به گرانی نمی شود، بلکه اگر بتوانیم منابع دولت را با مالیات هدفمند افزایش دهیم. ما رویکرد ضد تورمی را در پیش گرفته‌ایم.» مصداق این حکم اشخاص حقوقی است و ربطی به اصناف و مشاغل و مردم ندارد.

وی با بیان اینکه مالیات یک ابزار سیاست گذاری است، افزود: باید از این ابزار به نحو احسن استفاده کنیم و در این حکم آمده است که در تورم ۳۰ یا ۴۰ درصدی به شرکتی که درآمدش رشد می کند امتیاز و معافیت مالیاتی یا تخفیف مالیاتی بدهیم. تنها با ۱۰ درصد بیایید بدهیم بلکه هدف معافیت مالیاتی به شرکت هایی است که با اشتغال و سرمایه گذاری سعی در کسب درآمد بیشتر از نرخ تورم دارند.

در ادامه رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: این مالیات متعلق به شرکت هاست و ربطی به مردم ندارد. از سوی دیگر قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۹۳ اصلاح شده است که این بند نیز با توجه به افزایش ۱۷ برابری نرخ ارز نسبت به سال ۱۳۹۳ برای حمایت از تولید در نظر گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: این بند برای شرکت ها و حوزه حقوقی است و مردم، کسبه و بازار در این موضوع دخالتی ندارند.

بنابراین گزارش در بند «ب» تبصره (۶) این لایحه آمده است: در تبصره (۷) ماده (۱۰۵) و تبصره ماده (۱۳۱) قانون مالیات های مستقیم بعد از عبارت «ده درصد (۱۰) %)» عبارت «مازاد بر چهل درصد» (۴۰%)» اضافه می شود. معافیت مربوط به مواد مذکور صرفاً مشمول درآمد مشمول مالیات سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ می باشد.

این گزارش می افزاید در تبصره (۷) ماده ۱۰۵ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم به شرح زیر آمده است:

تبصره ۷ ماده ۱۰۵ به ازای هر ده درصد (۱۰%) مازاد بر ۴۰%، افزایش درآمد مشمول مالیات اظهاری مشمولان موضوع این ماده نسبت به درآمد اظهاری مشمول مالیات سال قبل آنها یک واحد درصد و. از نرخ های مذکور تا پنج واحد درصد کاهش می یابد. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و ارائه اظهارنامه مالیاتی سال جاری در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا