فناوری

چین وارد رقابت با نورالینک شد؛ رونمایی از تراشه مغزی برای کنترل اجسام با کمک افکار

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان چینی اخیراً از اولین مدل هوش مصنوعی متن به تصویر کشور به نام Vidu در رقابت با Sora از OpenAI در انجمن Zhongguancun پکن رونمایی کرده اند. در همین کنفرانس از سیستم رابط مغز و ماشین (BMI) موسوم به NeuCyber ​​Array BMI نیز رونمایی شد که می توان از آن به عنوان فناوری مشابه تراشه مغزی Neuralink یاد کرد.

طبق گزارش های منتشر شده، ظاهراً چینی ها فناوری تراشه مغز خود را در این انجمن به نمایش گذاشته اند. با این حال هنوز ویدیویی از آن در اینترنت منتشر نشده است. نشریات چینی می گویند در این ویدئو، یک میمون با الکترودهای کاشته شده در مغزش توانست با “افکار” خود یک بازوی رباتیک را کنترل کند و یک توت فرنگی را از جای خود بلند کند.

تراشه مغز چینی

لو مینمین، مدیر موسسه تحقیقات مغز چین در پکن، که این سیستم را با NeuCyber ​​NeuroTech توسعه داده است، می گوید:

“سیستم NeuCyber ​​Array BMI شکاف موجود در فناوری رابط تهاجمی مغز و ماشین چین را پر می کند.”

وی ادامه می دهد که این سیستم به عنوان یک “بزرگراه اطلاعاتی” برای مغز عمل می کند و فناوری های پیشرفته ای را در تعامل انسان و ماشین و هوش ترکیبی ارائه می دهد و در عین حال ارتباط با دستگاه های خارجی را ساده می کند. مینمین میگه:

به طور خلاصه، این فناوری تغییرات ظریفی را در سیگنال‌های الکتریکی نورون‌ها ثبت می‌کند و پس از رمزگشایی مقاصد مغز، می‌تواند «افکار» را درک کند.»

سیستم NeuCyber ​​Array BMI از سه جزء اصلی تشکیل شده است. دو جزء اول یک آرایه میکروالکترودی انعطاف پذیر با توان عملیاتی بالا و یک سیستم دریافت سیگنال عصبی با سرعت بالا با هزار کانال است. جزء سوم یک الگوریتم رمزگشایی عصبی است که بر اساس مکانیسم کنترل پیشخور توسعه یافته است، که می تواند نقشه دقیقی بین فعالیت عصبی مغز و پارامترهای حرکتی ایجاد کند.

آکادمی مهندسی چین ضمن استقبال از این فناوری می گوید که این رابط مغز و ماشین چشم انداز کاربردی گسترده ای دارد و در آینده می تواند به اجرای برنامه های مختلف و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا