ترندهای روز

کشف قدیمی‌ترین دیوار اروپا با قدمت ۱۱ هزار سال در اعماق دریای بالتیک

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان می گویند در کف آب های دریای بالتیک، بقایای یک دیوار سنگی متعلق به عصر حجر را کشف کرده اند که احتمالاً قدیمی ترین روبنای ساخت بشر در قاره اروپا است.

این دیوار که در ۱۰ کیلومتری سواحل آلمان واقع شده است، تقریباً یک کیلومتر در خلیج مکلنبورگ امتداد دارد و به نظر می رسد زمانی در لبه یک دریاچه قرار داشته است.

این دیوار که “Blinkerwall” نام دارد، به طور تصادفی زمانی کشف شد که دانشمندان در یک کشتی تحقیقاتی در حال بررسی منطقه با یک سیستم محدوده صوتی زیر آب به نام “سونار” بودند.

بررسی دقیق این روبنا نشان می دهد که دیوار از ۱۴۰۰ سنگ کوچک و ۳۰۰ تخته سنگ بزرگ تشکیل شده است. محققان می گویند بسیاری از سنگ ها به قدری سنگین هستند که جابجایی آنها برای انسان دشوار بوده است.

این دیوار که به عنوان یک “کشف هیجان انگیز” توصیف می شود، در حال حاضر در عمق ۲۱ متری آب قرار دارد، با این حال، محققان بر این باورند که مکان واقعی آن بیش از ۱۰۰۰۰ سال پیش در خشکی در کنار دریاچه یا مرداب بوده و توسط انسان ساخته شده است. یک شکارچی-گردآورنده ایجاد شد.

اگرچه حدس زدن در مورد هدف احتمالی از ساخت این دیوار دشوار است، اما دانشمندان معتقدند که این دیوار برای شکارچیان ساخته شده است تا گله های گوزن شمالی را تعقیب کنند.

ژاکوب گیرسن، محقق موسسه تحقیقات دریای بالتیک لایبنیتز در وارنموند آلمان می گوید: «وقتی حیوانات را تعقیب می کنید، آنها سعی نمی کنند از روی دیوار بپرند، بلکه در امتداد آن حرکت می کنند.

وی افزود: ایده اصلی در واقع ایجاد یک گلوگاه مصنوعی متشکل از دو مانع شامل دیوار در یک طرف و ساحل دریاچه از طرف دیگر است.

محققان می گویند به جای سد طبیعی دریاچه، احتمالاً دیوار دومی وجود داشته است که اکنون در رسوبات کف دریاچه مدفون شده است. به گفته آنها، دیوار همچنین ممکن است حیوانات را به زور وارد دریاچه مجاور کرده باشد و زمانی که سرعت حرکت آنها کاهش یافت، انسان ها در کمین قرار گرفتند و به نیزه یا نیزه مسلح شدند. تیر و آنها را با کمان در قایق شکار کردند.

با توجه به اندازه و شکل دیوار ۹۷۱ متری، بعید است که محققان این دیوار را از طریق فرآیندهای طبیعی تشکیل داده باشند. در واقع دیواری که بیش از ۱ متر ارتفاع دارد به صورت زاویه دار ساخته شده است که نشان می دهد از انبوهی از سنگ های کوچکتر عمدا برای اتصال سنگ های بزرگتر استفاده شده است.

گمان می رود در ساخت این دیوار در مجموع ۱۴۲ تن سنگ استفاده شده است. دانشمندان می گویند که این روبنا احتمالاً حدود ۸۵۰۰ سال پیش زمانی که سطح دریا بالا رفت زیر آب رفت.

محققان در مقاله خود گفتند: این دیوار یکی از قدیمی ترین نمونه های شناخته شده معماری شکار در جهان است و به طور بالقوه قدیمی ترین روبنای ساخت بشر در اروپا است.

در مرحله بعدی تحقیقات خود، دانشمندان قصد دارند از نزدیک این دیوار را برای یافتن استخوان های حیوانات و مصنوعات انسان جستجو کنند، زیرا آنها حدس می زنند که برخی از پرتابه های مورد استفاده در شکار ممکن است در رسوبات اطراف دیوار مدفون شده باشند.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا