اخبار بورس

افزایش تولید “ذوب” تا مرز ۳ میلیون تن/ افزایش ظرفیت تولید معدن ققنوس به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت:

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: نسبت به سال گذشته برنامه ای برای افزایش تولید داریم. قطعا تولید را تا مرز ۳ میلیون تن افزایش خواهیم داد.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمهدی کوهی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در نشست خبری اصحاب رسانه در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار داشت: امسال برنامه افزایش سرمایه را اجرا می کنیم و مطالبات را برآورده می کنیم. سهامدار اصلی شرکت ذوب آهن اصفهان سازمان تامین اجتماعی است که ۵۴ درصد و ۴۶ درصد سهامداران واقعی بازار سرمایه هستند. ما در حال افزایش سرمایه خواهیم بود و از اینجا قصد داریم بخشی از نقدینگی شرکت را برای سرمایه در گردش شناسایی کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از معیارهای مصرف اصلی ما از نظر مطلوبیت، مصرف سوخت است. به همین دلیل ساختار مالی را با اسپین کردن جایگاه سوخت آمونیاک اصلاح خواهیم کرد تا از تعرفه کوره بلند تامین کننده گاز بهره مند شویم. از سوی دیگر، نصب ایستگاه و کنتور خود برای بهبود ساختار مالی می تواند هزینه های آب و برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کوهی ادامه داد: علاقه مندیم مواد اولیه مورد نیاز ذوب آهن اصفهان را از داخل کشور تامین کنیم. با هماهنگی های صورت گرفته بین وزارت امنیت، ایمیدرو و وزارت معادن، امیدواریم امسال اتفاقات بهتری در زمینه سهمیه ما بیفتد.

مدیرعامل ذوب گفت: به یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن کنسانتره زغال سنگ نیاز داریم. مجموع تولید ۱۵۳ معدن زغال سنگ در کشور حداکثر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. ۶۰۰ هزار تن میدکو در تهران و ۲۰۰ هزار تن دیگر همکاران در سایر استان ها به این مواد نیاز دارند. نیاز مصرفی کنسانتره زغال سنگ ۲۶۵۰۰۰۰ تن می باشد. ما یک میلیون تن کنسانتره زغال سنگ را برای تولید کوره بلند از دست می دهیم. ما از شرکای معدنی می خواهیم که تولید خود را تا حد امکان افزایش دهند. ذوب آهن اصفهان از حمایت قاطع از تولید داخلی خبر می دهد.

وی خاطرنشان کرد: فاز اول معدن فونیکس را به بهره برداری رساندیم. سال گذشته با وجود مشکلات فراوان توانستیم تا یک میلیون تن برداشت کنیم. امسال با همکاری وزارت حراست، ایمیدرو و اداره کل حراست استانداری خراسان رضوی در نظر داریم میزان برداشت این معدن را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسانیم. ما امیدواریم که بتوانیم مقدار زیادی از نیاز سنگ دانه درشت و دانه ریز را برداشت کنیم.

کوهی همچنین بیان کرد: می خواهیم ظرفیت تولید مواد کربنی و زغال سنگ را در منطقه سوادکوه و البرز شرقی افزایش دهیم. آنچه می توانیم به صنعت زغال سنگ کمک کنیم این است که برای حمایت از تولید داخل و رسیدن به خودکفایی، همکاران به فکر ارتقای کیفیت و افزایش تولید باشند. ذوب آهن اصفهان حمایت همه جانبه خود را از حمایت از تولید و کارگر ایرانی اعلام می کند.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: نسبت به سال گذشته برنامه ای برای افزایش تولید داریم. قطعا تولید را تا مرز ۳ میلیون تن افزایش خواهیم داد. عمده کاری که امسال انجام خواهیم داد تولید محصولات آلیاژی و ارزش افزوده خواهد بود. محصول آلیاژی با کیفیت بالا ما تولید ریل برای باربری های شهری و صنعتی خواهد بود. سال گذشته ما تا سایز ۳۰ را به صورت آزمایشی تولید کردیم. در حال انجام مذاکرات کارشناسی با وزارت راه و شهرسازی برای معرفی شرکت های حمل و نقل در حوزه ساخت و ساز هستیم.

وی افزود: تیرآهن های فولادی معمولی تا قدرت ۷ ریشتر در برابر زلزله مقاوم هستند. با این حال، برای تیرهای صنعتی، بین ۸ تا ۱۲ داور در مقایسه با نوع اندازه مورد نیاز ایمن هستند.

کوهی گفت: مناطق کربن البرز شرقی و سوادکوه از مراکز صنعتی در زمینه ذوب آهن هستند و در نظر داریم تا حد امکان از تولید زغال سنگ داخلی استفاده کنیم. همچنین سنگان را با توجه به محتوای و ظرفیت مناسب، مرکز مواد معدنی خود خواهیم کرد. برای حمل و نقل مشکل داشتیم. یکی از زیرمجموعه های مپنا در زمینه حمل و نقل فعال است که از طریق عقد قرارداد حمل و نقل انجام می شود. اسفند و فروردین ماه عملکرد خوبی داشت.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: برای اولین بار در دو سال اخیر موفق شدیم شرکت ذوب آهن اصفهان را از رتبه یک به سیزدهم برسانیم. فروردین به طوری که بیشتر مواد اولیه وارد شرکت می شود. سال گذشته بیش از یک میلیون تن محصول را به بازارهای صادراتی تحویل دادیم. صادرات به بیش از ۲۰ کشور در سراسر جهان انجام می شود. ما به این کشورهایی که تحریم هستند صادرات داریم. ذوب اصفهان در زمینه گسترش صادرات هر جا که دولت بتواند زمینه فعالیت های سیاسی، اقتصادی، تجاری و صادراتی را فراهم کند، به این سمت حرکت خواهد کرد. ما با کشورهای همسایه مانند افغانستان و عراق همکاری خوبی داریم. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، ذوب آهن اصفهان دهمین صادرکننده کشور و اولین صادرکننده سهامدار اصلی آن شستا است. ۱۹ درصد محصولات صادراتی فولاد کشور در سبد ذوب آهن اصفهان است.

وی ادامه داد: امیدواریم با برنامه ریزی های خود در جهت بهبود ساختار کلی، کنترل رطوبت زغال سنگ در مبدا، کاهش ضایعات در تولید و … در مسیر کاهش ضایعات از مبدا به مقصد حرکت کنیم.

کوهی گفت: یکی دیگر از پروژه های ذوب پروژه خط لوله انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان است. ذوب آهن اصفهان در این پروژه ۲۱ درصد سهام دارد. پیمانکار پروژه گفت: خط انتقال آب در خرداد راه اندازی در سال آینده انجام می شود.

مدیرعامل ذوب گفت: امسال در ساختار تولید و هنجارهای مصرف بازنگری خواهیم کرد. تلاش می کنیم پروژه ها را در سال آینده تکمیل کنیم تا اقدامات توسعه ای و اصلاحات ساختاری انجام شود. از سال ۱۴۰۵ ذوب آهن اصفهان مقدمات تعمیرات اساسی و اجرای پروژه هایی را فراهم می کند که منجر به تولید، هزینه و کاهش ضایعات می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا