اخبار اقتصاد ایران

افزایش ۵۷درصدی مزد به‌نفع کارگران نبود / افزایش حقوق منجر به افزایش نقدینگی می‌شود

وزیر کار با بیان اینکه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد به نفع کارگران نبود، گفت: افزایش دستمزد منجر به افزایش نقدینگی می شود و افزایش دستمزد باعث شد تورم در سال ۱۴۰۱ به ۴۵ درصد برسد.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، بر اساس جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲، حداقل حقوق ماهانه یک کارگر با ۲ فرزند حدود ۸۵۰۰ هزار تومان است در حالی که کل حقوق ماهانه یک کارگر دارای اضافه کار در خوش بینانه ترین حالت خرج اجاره خانه و مخارج ماهیانه غذا می شود، به معنای واقعی حقوق فعلی کارگران کفاف هزینه های آنها را نمی دهد، به همین دلیل است که اکثر کارگران برای گذران زندگی ۲ شغل یا بیشتر کار می کنند.

* دستمزد کارگران توسط شورای عالی کار تعیین می شود

سید صولت مرتضوی وزیر کار درباره حقوق و دستمزد کارگران گفت: قانونگذار اعلام کرده است شورای عالی کار سالانه حداقل حقوق را با حضور ۳ نماینده از کارفرمایان و ۳ نماینده از کارفرمایان تعیین می کند. کارگران و ۳ نفر از دولت به ریاست وزیر کار. برای اعلام و برخلاف نظر برخی که وزیر نظر نهایی را اعلام می کند، این روند زمان بر است.

وی درباره نحوه محاسبه دستمزد کارگران ادامه داد: میزان دستمزد با توجه به سبد معیشت و نرخ تورم تعیین و اعلام می شود. طی سال های گذشته ضریب تورم را در نظر می گرفتند اما در سال ۱۴۰۱ حقوق نزدیک به تورم را اعلام کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها را به نفع کارگران عنوان کرد و گفت: افزایش حقوق منجر به افزایش نقدینگی می شود و افزایش حقوق باعث افزایش تورم به ۴۵ شد. درصد در سال ۱۴۰۱.

*وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیتی در قبال حذف عشر ندارد

مرتضوی با اشاره به اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها در سال گذشته گفت: منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی به یارانه دهک های جامعه تبدیل شد.

وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیتی در قبال حذف یارانه پردرآمدها ندارد، اما با قدرت عشر را اصلاح و به روز می کند.

وزیر کار با اعلام اینکه سامانه جدید استخدامی به زودی رونمایی می شود، تصریح کرد: این سامانه جدید حاوی اطلاعات دقیق کارجویان است و صحت اطلاعات شغلی به راحتی در آن بررسی می شود.

وی حضور مسئولان بین دانش آموزان و مردم را مهم دانست و افزود: چون دانش آموزان در جامعه حضور دارند و می توانند راهنمای خوبی باشند و تبادل نظر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا