اقتصاد جهان

سهم 1.5 درصدی ایران از تولید 55 میلیون خودرو در جهان/ ایران بیشتر از فرانسه و انگلیس خودرو تولید کرد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل،انجمن خودروسازان اروپا تعداد کل خودروهای سواری تولید شده در سراسر جهان در ۹ ماهه نخست سال جاری را ۵۵ میلیون و ۱۳۴ هزار دستگاه اعلام کرد..

تولید جهانی خودروهای سواری در ماه های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. در ۹ ماه سال گذشته ۵۰ میلیون و ۲۱۲ هزار دستگاه خودرو در دنیا تولید شد.

* سهم ۱.۵ درصدی ایران از کل تولید جهانی خودروهای سواری

این انجمن تجاری اروپا از کاهش تولید خودرو در ایران در ۹ ماهه امسال خبر داده است.

ایران در ماه های دی تا شهریور سال گذشته ۹۱۱ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود، اما در مدت مشابه سال جاری، تولید خودروهای سواری در ایران با کاهش ۸ درصدی به ۸۳۷ هزار و ۳۱۱ دستگاه رسید..

بر اساس این گزارش، ایران در ۹ ماهه سال جاری ۱.۵ درصد از کل تولید خودروهای سواری جهان را به خود اختصاص داده است.

علیرغم کاهش تولید، ایران همچنان بیشتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته خودرو تولید می کند. در ۹ ماهه امسال تولید خودرو در ایران بیشتر از انگلیس، روسیه، ترکیه، تایلند، ایتالیا و حتی فرانسه بوده است. ایران در این مدت بیش از دو برابر ایتالیا خودرو تولید کرد. تولید خودروهای سواری در این مدت ۷۲۰۰۰۰ دستگاه در فرانسه و ۶۵۷۰۰۰ دستگاه در انگلستان بوده است.

*یک سوم خودروهای سواری جهان در چین تولید می شود

چین در ژانویه تا سپتامبر امسال با تولید ۱۷۵۳۷۰۰۰ خودرو در این دوره که ۳۲ درصد از کل تولید جهان را تشکیل می دهد، بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان بود. تولید خودروی چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵ درصد رشد داشته است.

آمریکا با تولید ۵ میلیون و ۸۴۸ هزار خودرو در رتبه دوم و ژاپن با تولید ۵ میلیون و ۶۳۲ هزار خودرو در رتبه سوم قرار گرفتند. تولید خودرو در آمریکا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد و تولید ژاپن بیش از ۱۸ درصد رشد داشته است.

روسیه که به دلیل جنگ اوکراین تحت تحریم های غرب قرار داشت و در ۹ ماه سال گذشته با کاهش ۶۶ درصدی تولید خودرو مواجه بود، در ۹ ماه سال جاری شاهد کاهش ۹ درصدی تولید خود بود. تولید خودروهای سواری روسی در این مدت به ۳۱۲۰۰۰ دستگاه رسید.

میزان تولید خودروهای سواری در برخی دیگر از کشورها در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ عبارت است از: ترکیه ۶۸۴۰۰۰ دستگاه، هند ۳ میلیون و ۵۵۷۰۰۰ دستگاه، کره جنوبی ۲ میلیون و ۹۳۴۰۰۰ دستگاه، اندونزی ۸۶۵۰۰۰ دستگاه، آلمان ۲ میلیون و ۹۷۳۰۰۰ دستگاه، ۸۰۰۰ دستگاه S. واحد و بلژیک ۲۱۳۰۰۰ واحد.

انتهای پیام//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا