اقتصاد جهان

اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، شرکت روسی گازپروم روز پنجشنبه اولین زیان سالانه خود از سال ۱۹۹۹ را پس از کاهش صادرات به دلیل تحریم های غرب گزارش کرد.

بر اساس گزارش درآمد گروه گازپروم، این شرکت دولتی روسیه در سال ۲۰۲۳ زیان خالص ۶۲۹ میلیارد روبلی (۶.۷ میلیارد دلاری) داشته است که اولین زیان سالانه آن در ۲۵ سال گذشته است. این در مقایسه با درآمد خالص گزارش شده ۱۳.۲ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲ است.

کل درآمد این شرکت از ۱۲۶ میلیارد دلار در سال گذشته به ۹۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

بر اساس گزارش گازپروم، درآمد حاصل از فروش گاز با ۴۰ درصد کاهش به ۴۷.۴ میلیارد دلار رسید، در حالی که درآمد حاصل از فروش نفت با افزایش ۴ درصدی به ۳۸ میلیارد دلار رسید. فروش در تجارت برق این شرکت نیز تقریباً ۹ درصد افزایش یافت و به ۶.۶ میلیارد دلار رسید.

پس از گزارش درآمد روز پنجشنبه، سهام گازپروم بیش از ۴ درصد سقوط کرد.

صادرات گاز روسیه به بازارهای سنتی اتحادیه اروپا به دلیل تحریم های مربوط به جنگ اوکراین و خرابکاری در خط لوله نورد استریم، که قبلا مسیر اصلی گاز روسیه به منطقه بود، کاهش یافته است.

بر اساس محاسبات رویترز، عرضه گاز طبیعی گازپروم به اروپا در سال ۲۰۲۳ با ۵۵.۶ درصد کاهش به ۲۸.۳ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، این صادرات به پایین ترین سطح خود از اوایل دهه ۱۹۷۰ کاهش یافت.

با این حال، گازپروم تمرکز تجارت انرژی خود را به سمت آسیا تغییر داده است و چین به یکی از بزرگترین خریداران این شرکت تبدیل شده است.

هنگامی که خط لوله “قدرت سیبری” به طور کامل عملیاتی شود، حجم صادرات گاز روسیه به چین می تواند به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد.

به گفته گازپروم، در این صورت چین به طور کامل جایگزین اتحادیه اروپا در واردات گاز روسیه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا