اخبار بورس

بانک مرکزی؛ بزرگترین بازیگر ارز

نرخ رشد قیمت دلار نیما افزایش می یابد

این احتمال وجود دارد که قیمت دلار بازار آزاد که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد آن را دلار تلگرامی می نامند تا فصل تابستان ۱۰ هزار تومان افزایش و رشد کند. به نظر می رسد در صورت صبوری بازار سرمایه، دلار نیما تا مردادماه افزایش پیدا کند.

پیام الیاسکردی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس; وی در خصوص تاثیر اختلاف ۶۶ درصدی نرخ ارز آزاد و نیما و تحولات ناشی از آن، خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر قیمت دلار نیما به جز درصد بسیار کمی ثابت بوده و پس از مدتی اختلاف دلار نیما و آزاد افزایش یافت. تصمیم سیاستگذار برای افزایش تدریجی نرخ دلار نیما؛ همچنین در بازار زمزمه هایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت دلار نیما به زیر ۵۰ هزار تومان شنیده می شد. این در حالی است که اگر سیاستگذاران به تدریج قیمت را افزایش دهند، در اواسط مرداد ماه به مرز ۵۰ هزار تومان خواهیم رسید.

بانک مرکزی؛ بزرگترین بازیگر ارز
الیاس کردی با توجه به شواهد خود از گزارش های اتاق بازرگانی افزود: احتمال دارد قیمت دلار در بازار آزاد که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد آن را دلار تلگرامی می نامند، با افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت دلار مواجه شود. فصل تابستان . به نظر می رسد در صورت صبوری بازار سرمایه، دلار نیما تا مردادماه افزایش پیدا کند.
وی توضیح داد: اگر دلار در بازار آزاد با وجود اختلاف باقیمانده بین دلار نیما و آزاد رشد کند، نرخ رشد قیمت دلار نیما افزایش می یابد و به جای رشد ۱۰۰ تومانی در روز کاری، این رقم می تواند ۲۰۰ تومان باشد. و رسیدن زودتر از مرداد ماه به راحتی می توانیم به ارزش زیر پنجاه هزار تومان برسیم. پس از آن، دلار نیما در معرض افزایش دلار قرار گرفته و با نرخ جدید خود تنظیم می شود.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر رشد دلار نیما

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر رشد دلار نیما گفت: متأسفانه از انتخابات آمریکا در کشور به عنوان یک گزینه، انتخابات اصلی تعبیر می شود و انتخابات تمام شده تلقی می شود; در حالی که پیش بینی انتخابات آمریکا هرگز آسان نبوده است. بنابراین باید در نظر داشت که نتیجه انتخابات آمریکا همچنان نامشخص است و به نظر می‌رسد در صورت پیروزی ترامپ، فروش نفت دشوارتر شده و مشکلات ارزی بیشتر خواهد شد. بر اساس پیش بینی ها با توجه به رشد نقدینگی، شرایط موجود و اعلام وزارت اقتصاد شاهد افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی خواهیم بود.

منطقی بودن استراتژی تزریق ارز بانک مرکزی به بازار برای کنترل نرخ ارز

الیاس کردی درباره سودمندی راهبرد پمپاژ ارز بانک مرکزی به بازار برای کنترل نرخ ارز گفت: بزرگترین بازیگر ارزی کشور بانک مرکزی است. همه بانک‌های مرکزی دنیا به دلیل کنترل شرایط تلاش می‌کنند تا نرخ ارز کشور خود را نسبت به نرخ ارز کشورهای دیگر کنترل کنند. اما تفاوت ابزار آنها با ما این است که به دنبال روش های غیرمستقیم مانند نرخ بهره، ایجاد رشد اقتصادی و تخصیص و کنترل منابع هستند. اما اقدام ما در کشور تزریق مستقیم پول است. البته با توجه به تاثیر افزایش عرضه بر کاهش قیمت ها، این اقدام موفقیت آمیز است، اما راه درستی نیست. چنین راهکاری باعث افزایش مشکلات پولی کشور و کاهش ذخایر بانک مرکزی می شود.

Am Ende wies dieser Experte auf die Auswirkung der Differenz zwischen freien und halbfreien Dollars auf die Schaffung einer Mietstruktur hin: In der Wirtschaft eines jeden Landes führt die Lieferung von Gütern zu zwei Tarifen zu Korruption, und dieses Problem hat keine Bedeutung mit politischen Entscheidungsträgern und Wirtschaftsmodellen برای انجام؛ یعنی گسترش ابزارهای نظارتی موثر نیست و راه حل آن ایجاد نرخ مالیات واحد و دستیابی به اقتصاد آزاد است و راه حل دیگری در کل دنیا وجود ندارد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا