بانک و بیمه

بانک ها در پازل جدید معاملات بورس

حامد شایگان; گروه تبادل: با توجه به اینکه بانک مرکزی نرخ ذخایر قانونی برخی بانک های آسیب دیده را از ۱۵ درصد به ۱۳ درصد کاهش داده است، این اقدام موجب آزادسازی ذخایر بانک ها در بانک مرکزی می شود. با این آزادسازی، فشار بانک‌های مستضعف برای جذب سپرده کاهش می‌یابد و در صورت وقوع این کاهش نسبت ذخیره قانونی، پیش‌بینی می‌شود رقابت برای سپرده‌گذاری در سیستم بانکی تا حد زیادی کاهش یابد. حتی نرخ سود بین بانکی نیز ممکن است در نتیجه این مرحله کاهش یابد. در هفته گذشته نرخ سود بین بانکی نیز کاهش چشمگیری داشت و به کمترین میزان خود از تیرماه تاکنون رسید.

به گفته جواد صلاحی، بانک ها در حال حاضر با تورم و کاهش بدهی مواجه هستند چرا که نرخ تورم در اقتصاد همچنان بسیار بالاست و با هزینه های بالا درآمد کمتری را ثبت می کنند و به همین دلیل گزارش های مالی آنها هنوز سود چندانی ندارد.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود روزهای انقباض پولی کوتاه‌تر شود و در هفته‌های آینده حرکت‌های مثبتی در بازارها به وجود آید.
جواد صلاحی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نظام بانکی کشور در حال حاضر با چالش های فراوانی مواجه است، گفت: به دلیل اینکه بانک ها در شرایطی که نرخ تورم در اقتصاد همچنان بسیار بالاست، اکنون با تورم و کاهش بدهی مواجه هستند، هزینه های بالایی دارند درآمد کمتری دارند، بنابراین معاملات آنها هنوز خیلی سودآور نیست.
وی با تاکید بر اینکه مطالبات بانک ها از دولت و ناتوانی آنها در تامین نقدینگی در زمان تورم بالا باعث کاهش کارایی سیستم بانکی شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر بانک ها بخشی از سرمایه خود را در املاک بلوکه کرده اند. آنها می توانند از آن خارج شوند که کسب و کار بانکی درآمد چندانی ندارد و باید سرمایه در گردش خود را با واگذاری این دارایی ها بهبود بخشند و از آن در قالب درآمد عملیاتی بهره مند شوند.
در حال حاضر بسیاری از بانک ها با برگزاری مزایده و واگذاری دارایی های مازاد برای انجام عملیات بانکی سعی در افزایش نقدینگی خود دارند. اما به دلیل رکود معاملات ملکی بسیاری از این مزایده ها به اتمام نرسیده و حتی برخی از سهامداران بر این باورند که برای ایجاد نوسان بیشتر در بورس، مزایده ها تقلب می شود.

اثر تغییر در نسبت ذخیره قانونی و کاهش نرخ بین بانکی

تغییر نسبت ذخیره قانونی و کاهش نرخ بین بانکی در معاملات بازار موثر است. کاهش نرخ بین بانکی کار خوبی انجام داده و سیگنال قوی را به بسیاری از سرمایه گذاران ارسال کرده است، اما در عمل باید نکته دیگری را دید. کاهش نرخ بین بانکی بیشتر یک زنگ خطر و سیگنال غیرعملیاتی است تا عملیاتی. تاکنون تأثیر آن بر معاملات ثابت نشده است.

علیرضا سادات معتقد است بانک‌ها در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام داده‌اند و از این رو می‌توانند با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تغییرات بزرگی در میز معاملات خود ایجاد کنند.

علیرضا سادات کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بانک ها نقش مهمی در حرکت بورس دارند، گفت: در شرایط فعلی بانک ها نقدینگی کافی برای ایجاد تقاضای زیاد در بازار دارند و زمینه ساز رشد کل سهم هستند. ” شاخص بازار.
وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام داده‌اند، افزود: به همین دلیل می‌توانند با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تغییرات بزرگی در میز معاملات خود ایجاد کنند.

در مورد بانک ها نیز این مشکل اخیرا گریبان تمامی بانک ها را گرفته و تغییرات متفاوتی را برای این گروه بازار به دنبال خواهد داشت، یعنی در نحوه محاسبه و نگهداری سپرده های قانونی بر اساس روش میانگین گیری نرخ سود سپرده قانونی، همچنان اخباری از مرکز پارلمان فرصت‌هایی برای بازار وجود دارد که می‌تواند نوشابه‌های نوشابه را با سرعت بیشتری در گروه‌هایی که بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند، پیش ببرد.

با وجود خطرات سیاسی متعدد، کاهش بیشتر و غیرمنطقی در شاخص کل بورس غیرقابل تصور است. پس از کاهش ریسک ها، عملکرد گروه های سرگرمی مانند بانک ها ممکن است منجر به تغییر رفتار بازار شود.دلار باعث تردید فروشندگان و خریداران شجاع تر شده است.

برخی معتقدند بازار با توجه به دلار کمی بهتر شده است و برخی دیگر فضای امروز را مصنوعی می دانند و معتقدند که این وضعیت با رنج برخی صندوق ها ایجاد شده و نمی توان از چنین اتفاق مثبتی خوشحال بود.

کارشناسان فنی نیز بر این باورند که در بدترین حالت، شاخص در این سطح فعلی خواهد بود و با وجود مخاطرات سیاسی متعدد، انتظار کاهش بیشتر و غیرمنطقی را ندارند. اصولاً ریز و درشت است. بنابراین، با کاهش ریسک‌های سیاسی و کاهش آن ریسک‌ها و بازده، دلار باید کنترل شود. در این زمان اگر با افت جزئی همراه شود و ثبات بیشتری داشته باشد به تدریج به بازار کمک می کند. از سوی دیگر، روند دلار نیما یکی از مهمترین اتفاقات و تحولات بازار است که احتمالا آخرین مورد است. دی قیمتی در حدود ۴۰۰۰۰ تومان را شاهد خواهیم بود. پس از کاهش ریسک‌ها، عملکرد گروه‌های سرگرمی مانند بانک‌ها ممکن است منجر به تغییر رفتار بازار شود، اگرچه این تغییر در برابر دلار قبلاً فروشندگان را تا حدودی مردد و خریداران را جسورتر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا