اخبار اقتصاد ایران

با نسل نسبتا وسیعی مواجه‌ هستیم که اساسا تمایلی در امر اداره کشور ندارند

وزیر اقتصاد و دارایی در این نشست درباره تبیین شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: با توجه به قرار گرفتن محور اقتصاد در حوزه مشارکت مردمی، در این بخش ایجاد شده است. یک غفلت یا شاید یک انتخاب استراتژیک پنهان در دهه‌های گذشته که اساساً استراتژی محدود کردن اداره امور به طبقه خاصی از بوروکرات‌های کشور است.

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، نشست مشترک وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد در خصوص تبیین شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردمی» با حضور محمدمهدی اسماعیلی برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی عصر. روز سه شنبه (۱۹ فروردین) در نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

احسان خاندوزی در این دیدار با قدردانی از برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در ماه مبارک رمضان گفت: نمایشگاه قرآن از جهات مختلف با سایر نمایشگاه ها متفاوت است. نمایشگاه قرآن یک پاتوق ویژه فرهنگی و معنوی است که امروز با توجه به کارکردهای ویژه نمایشگاه قرآن به نقطه خوبی رسیده است.

وی با اشاره به شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردمی» که از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۴۰۳ نامگذاری شد، گفت: در شرایط امروز اقتصاد ایران و جامعه ایران باید به این شعار توجه کنیم. تا گام های بیشتری در راستای اهداف شعار سال آینده برداشته شود. بودن

خاندوزی تاکید کرد: با توجه به محوریت اقتصاد بر مشارکت مردم، در دهه های گذشته غفلت یا شاید یک انتخاب راهبردی پنهان صورت گرفته که اساساً محدود کردن اداره امور به قشر خاصی از بوروکرات های کشور است. . این دیدگاه آشکارا مغایر با اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه اداره امور باید به گونه ای انجام شود که مردم در رهبری کشور مشارکت داشته باشند، ادامه داد: ما در دهه های گذشته انحرافی را به ارث بردیم که اعتقادی به تامین مشارکت مردمی در رهبری کشور نداشتیم. اما مشارکت مردم او آن را مانعی برای پیشبرد اهداف و علایق خود می دانست.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ساختارها و نهادهایی که در دهه های اخیر شکل گرفته است، عوام را بی تفاوت و بی تفاوت کرده است و از سوی دیگر موانعی را برای کسانی که می خواهند در اداره کشور ایفای نقش کنند، ایجاد کرده است. کشور. امروز نتیجه این است که با نسل نسبتاً بزرگی در جامعه مواجه هستیم که اساساً انگیزه و رغبتی برای اداره کشور ندارند.

خندونزی ابراز داشت: نهادسازی هزینه مشارکت یک فرد، گروه، انجمن و نهادهای مختلف را افزایش داده و موانعی ایجاد کرده و دسترسی مردم را برای نقش آفرینی فراهم نکرده است. این مشکل باعث شده با گسترش احزاب غایب مواجه شویم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در دو سال گذشته تلاش هایی صورت گرفته و با نگاه مثبت رئیس جمهور توانستیم در مسیر بازگشت به مردم و بازگشت مردم به عرصه مدیریت کشور برویم. موانع با روش های مختلف برطرف شد و موفق شدیم آرام آرام تعادل را برگردانیم تا بتوانیم موانع را کاهش دهیم و مردم را تشویق کنیم.

خاندوزی گفت: در حوزه اقتصاد نیز مظهر این نگاه این است که بسیاری از مواردی که مردم اساساً از آن مطلع نبودند و امکان ورود، اظهار نظر، اصلاح و حل مشکل وجود نداشت و سال ها مخفی مانده بودند. ، باید باز شود تا جامعه بداند ابربدهکاران بانک چه کسانی هستند. هستند. بیشترین گردش مالی و سرمایه در کجا و در کدام بخش ها صورت می گیرد؟ وضعیت اطلاعات بسیار ارزشمند شرکت های سهامی عام که در اختیار مردم بوده و به بدترین شکل مدیریت می شده اند، چگونه است.

وی افزود: گام دوم به غیر از کسب اطلاعات، کسب مجوز از بزرگان مردم برای ایفای نقش بود. فردی که برای سرمایه گذاری در یک پروژه اقتصادی سال ها مجبور به گدایی یا رشوه می شد، با ایجاد درگاه ملی مجوز، دیگر این اتفاقات رخ نمی دهد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: گام سوم برای جاهایی است که مردم مالکیت داشتند، اطلاعاتی وجود داشت اما نتوانستند مدیریتی داشته باشند. در دولت این امکان را فراهم کردیم که ظرفیت مدیریتی مردم نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه خیلی جاها کار زیادی انجام ندادیم و مشخصا هزار راه وجود دارد که انجام نشده و عقب ماندگی وجود دارد، گفت: اگر در این مسیرهای اصلاحی حرکت کنیم که در یکی دو سال اخیر شروع شده است و بهانه ای برای اصلاح آموزش اقتصادی. جامعه، آن وقت بود که توانستیم تهدید تحریم و نوسانات کم فروش نفت و ارز را به فرصتی برای توسعه جامعه خود تبدیل کنیم.

خاندوزی گفت: ۱۰ تا ۱۵ سال پیش همین کمبودها را داشتیم، اما نیازی نبود که به اندازه امروز به عناصر فرهنگ اقتصادی بپردازیم و بر باز کردن باب مشارکت مردمی در نظارت اقتصادی تمرکز و توجه داشته باشیم. ایده های اقتصادی و در مدیریت بنگاه های اقتصادی. انجام دادن.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تغییر رویکرد ایجاد شده در دولت آقای رئیسی بتواند برگ جدیدی در نوع تعامل مردم و عموم تولیدکنندگان و سرمایه گذاران با نظام سیاست گذاری کشور ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا